رئیس اداره بهداشت آب و فاضلاب وزارت بهداشت درباره سلامت شناگاه‌های طبیعی توضیحاتی ارائه کرد.

شناگاه‌های طبیعی درجه عالی را بشناسید/ مسافران مناطق ساحلی شناگاه‌های طبیعی درجه عالی را بشناسند +معانی پرچم‌های رنگی طرح‌های سالم سازیشقاقی رئیس اداره بهداشت آب و فاضلاب بهداشت و محیط وزارت بهداشت در گفت‌وگو با خبرنگار حوزه بهداشت و درمان گروه علمی پزشكی باشگاه خبرنگاران جوان، درباره نظارت بر شناگاه‌های طبیعی در فصل تابستان با آغاز تعطیلات، اظهار کرد: شناگاه‌های ساحلی که عمدتا در مناطق شمالی کشور جای دارند، با آغاز فصل تابستان و تعطیلی مدارس و دانشگاه‌ها، پذیرای مسافران هستند.

وی ادامه داد: رعایت بهداشت در شناگاه‌های طبیعی بسیار حائز اهمیت است چرا که اگر مسائل بهداشتی به درستی رعایت نشوند، می‌تواند موجب بیماری افراد شود و سلامت مسافران را به خطر بیاندازد.

رئیس اداره بهداشت آب و فاضلاب  بهداشت و محیط وزارت بهداشت اظهار کرد: وزارت کشور، وزارت بهداشت و سازمان حفاظت از محیط زیست با همکاری یکدیگر بر شناگاه‌های طبیعی نظارت می‌کنند تا سلامت مسافران تضمین شود.

وی با اشاره به روشی برای تشخیص شناگاه‌های طبیعی درجه یک، متوسط و نامناسب از نظر بهداشتی به مسافران توصیه کرد تا از شناگاه‌های با درجه عالی استفاده کنند.

پرچم ‌گذاری بهترین راه برای تشخیص شناگاه‌های طبیعی درجه عالی

رئیس اداره بهداشت آب و فاضلاب  بهداشت و محیط وزارت بهداشت افزود: پرچم گذاری بهترین راه برای تشخیص شناگاه‌های طبیعی درجه عالی، متوسط و نامناسب است؛ بر اساس نظارت‌های بهداشتی، شناگاه‌هایی که پرچم آبی دارند وضعیت بهداشتی آنها و امکانات موجود از هر نظر مورد تأیید وزارت بهداشت و سازمان محیط زیست و وزارت کشور است، شناگاه‌هایی که نقایصی دارند با پرچم زرد مشخص می‌شوند و شناگاه‌های بدون پرچم ایرادات اساسی دارند و باید این ایرادات هرچه سریعتر برطرف شود.

شقاقی با تأکید بر اینکه نظارت بر شناگاه‌ها در فصل تابستان تشدید می‌شود، گفت: دانشگاه‌های علوم پزشکی، ادارات محیط زیست و استانداری‌ها تیم‌های بازرسی دارند که به طور مشترک وضعیت بهداشتی شناگاه‌های طبیعی را رصد و پایش می‌کنند و به طور مداوم از آب شناگاه نمونه برداری می‌شود تا سلامت مسافران به خطر نیفتد.

رئیس اداره بهداشت آب و فاضلاب  بهداشت و محیط وزارت بهداشت تصریح کرد: مسافران با خیال راحت می‌توانند از شناگاه‌هایی که پرچم آبی دارند استفاده کنند و به شناگاه‌های با پرچم زرد ۱۵  روز فرصت برای رفع نقص داده می‌شود و اگر این نقایص برطرف نشود، پرچم زرد در شناگاه نصب می‌شود.

وی با اشاره به مواردی که بازرسان بهداشتی در شناگاه‌های طبیعی آنها را مورد پایش و بررسی قرار می‌دهند، گفت: ما در شناگاه‌ها موارد بهداشتی و امکاناتی بسیاری را بررسی می‌کنیم، کیفیت آب شناگاه باید مطابق استاندارد بین‌المللی باشد همچنین دسترسی به آب آشامیدنی، سرویس بهداشتی، دوش حمام بهداشتی، ممنوعیت از ورود حیوانات به شناگاه، وجود مراکز تهیه مواد غذایی که مسائل بهداشتی را رعایت می‌کنند و جلوگیری از جمع شدن پسماند و فاضلاب در محیط شناگاه و جمع آوری زباله از مواردی است که بازرسان برای وضعیت شناگاه‌های طبیعی مدنظر قرار می‌دهند.

تخلفات شناگاه‌های طبیعی را به سامانه ١٩٠ وزارت بهداشت اطلاع دهید

رئیس اداره بهداشت آب و فاضلاب  بهداشت و محیط وزارت بهداشت بیان کرد: اگر سلامت آب شناگاه تأیید نباشد یا زباله‌ها در سطح ساحل وجود داشته باشند یا سرویس بهداشتی مناسب در دسترس مسافران قرار نگرفته باشد، همچنین استعمال قلیان و سیگار در محل شناگاه از موارد تخلفی محسوب می‌شود که مسافران می‌توانند این تخلفات را به سامانه ۱۹۰ بهداشت محیط وزارت بهداشت اطلاع دهند و بازوی بازرسی وزارت بهداشت باشند.

وی اظهار کرد: مسافران می‌توانند با مراجعه سایت دانشگاه علوم پزشکی منطقه از مکان و رتبه شناگاه‌ها مطلع شوند و از شناگاه‌های با پرچم آبی استفاده کنند تا سلامتشان به خطر نیفتد.

رئیس اداره بهداشت آب و فاضلاب  بهداشت و محیط وزارت بهداشت یادآوری کرد: ما حدود۱۰۰  طرح سالم سازی برای خانم‌ها و آقایان در کشور داریم و به مسافران توصیه می‌کنیم که به هیچ وجه از مناطق غیرسالم سازی برای شنا استفاده نکنند چرا که آلودگی آب ممکن است سلامت آنها را با مشکب رو به رو کند.

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار