1گفت‌و‌گوی ویژه خبری امشب ۵ تیرماه با موضوع بررسی ابعاد پشت پرده معامله قرن برگزار شد.


به گزارش خبرنگار گروه سیاسی باشگاه خبرنگاران جوان، گفت‌و‌گوی ویژه خبری امشب ۵ تیر ماه با موضوع ابعاد پشت پرده معامله قرن با حضور حسین اکبری کارشناس مسائل سیاسی و  مجتبی امانی رئیس سابق دفتر حفاظت از منافع ایران در مصر مورد بررسی قرار گرفت.

حسین اکبری کارشناس مسائل سیاسی با اشاره به اینکه هیئت‌های عالی رتبه‌ای از آمریکا و رژیم صهیونیستی در اجلاس منامه شرکت کردند گفت: آنها رشوه‌ای را پیش بینی کرده بودند تا مسئله فلسطین حل شود به طوری که در طول یک سال و نیم گذشته به تدریج بند‌ها و بخش‌های مختلفی تحت عنوان معامله قرن را مطرح کردند.

وی با اشاره به اینکه قرار است که سعودی‌ها ضمانت اجرای این طرح باشند افزود: آن‌ها به نوعی اعلام کردند که در جهت حمایت از فلسطین می‌خواهند اقدام کنند.

امانی رئیس سابق دفتر حفاظت از منافع ایران در مصر در ادامه برنامه با اشاره به این که آمریکا به دنبال بهره مالی است گفت: برخلاف آنچه که انتظار می‌رود می‌توان حس دلالی ترامپ را در این موضوع مشاهده کرد، امروز اسم اجلاس از معامله قرن به فرصت قرن تغییر یافت و سطح شرکت‌کنندگان تنزل پیدا کرد.

وی با اشاره به اینکه اردن، مصر و همچنین بخش‌هایی از لبنان تصور می‌کنند که سرمایه‌گذاری ۵۰ میلیون دلاری در این کشور‌ها انجام می‌شود گفت: اگر قرار باشد که سعودی‌ها بخواهند پول خرج کنند باید برای امنیت خود اقدام کنند، با توجه به تغییراتی که در سطح شرکت کنندگان ایجاد شد ممکن است آمریکایی‌ها مجدداً اسبابی برای خود در منطقه ایجاد کنند، آمریکا تاکنون پنج بار اعلام کرده است که می‌خواهد طرح معامله قرن را رونمایی کند به طوری که آخرین بار اعلام کردند که بعد از ماه مبارک رمضان طرح خود را اعلام می‌کنند.

امانی با اشاره به اینکه کوشنر اعلام کرد که بعد از تشکیل دولت رژیم صهیونیستی این طرح سیاسی را اعلام می‌کند گفت: پیش بینی کرده بودند که خیلی از کشور‌های عربی در این اجلاس شرکت کنند، اما اینگونه نشد.
 
خالد قدومی نماینده جنبش حماس با اشاره به اینکه نشست منامی هیچ فایده‌ای ندارد گفت: از اینگونه کنفرانس‌ها در طول هفتاد سال گذشته برگزار شده است که نتیجه‌ای در بر نداشت، آن‌ها می‌خواهند به بهای ناچیزی فلسطین را بفروشند.

وی با اشاره به اینکه غزه تحت محاصره است به طوری که در آنجا زندگی جریان ندارند گفت: رژیم صهیونیستی از تمام توافق نامه‌ها شانه خالی می‌کند.

نماینده جنبش حماس با اشاره به اینکه تمام طرف‌های فلسطینی جریان‌ها اندیشمندان و تشکیلات خودگردان نشست بحرین را تحریم کردند اظهار کرد: طرف آمریکایی باید اینگونه معاملات را متوقف کند، زیرا رژیم صهیونیستی را تشویق به در خفقان گذاشتن فلسطین می‌کند لذا امروزه ساز و کاری برای اجرای توافقنامه وجود ندارد، ما این نشست را محکوم می‌کنیم و با نتایج اقتصادی نشست بحرین مخالف هستیم.

در ادامه برنامه، اکبری با اشاره به مسائل مهم در فلسطین اظهار کرد: دو موضوع مهم در فلسطین وجود دارد یکی از آن بحث آواره‌های فلسطینی است و دیگری اشغال قدس، آن‌ها می‌خواهند یک گسترده جغرافیایی را از آن خود کنند و هویت فلسطینی‌ها را تصرف کنند.

وی ادامه داد: امروزه این دو موضوع تنها برگ باقی مانده برای ترامپ و رژیم صهیونیستی است و با توجه به شرایط، آن‌ها در انتخابات آینده با مشکل روبرو می‌شوند.

امانی با اشاره به مصری‌ها و تعهدات آن ها، اظهار کرد: مصری‌ها قراردادی را امضا کردند و در برابر آن کمک‌هایی را از آمریکا دریافت می‌کردند، همچنین اردن هم نیز مبلغ کمی را دریافت می‌کرد و آن‌ها برای اینکه پایبند به قرارداد بمانند نمی‌توانستند که مشارکت نکنند.
 
رئیس سابق دفتر حافظ منافع ایران در مصر خاطرنشان کرد: در یک سری از کشور‌های آمریکایی مسابقه خوب و خوب‌تر برگزار می‌کنند و حتی مرسی نتوانست این مسابقه را به آمریکایی‌ها تحمیل کند و لازم به ذکر است که در آن جا افرادی هم بودند که اعتقادات ضدآمریکایی داشتند.

اکبری تاکید کرد: در بحث اردن، بعضی کشور‌ها برای اینکه خودشان را حفظ کنند از حمایت‌های بیرونی استفاده می‌کنند، آمریکایی‌ها اعتقادات این است که به کشور‌های تحت سلطه دستور دهند و آن‌ها اجرا کنند، اما در حال حاضر اردن نابود می‌شود.

کارشناس مسائل سیاسی در تکمیل سخن خود، تصریح کرد: بنده تصورک این است که فضا به گونه‌ای طراحی شده که فشار روی اردن باشد و اردن اصلا راضی نیست.

امانی ادامه داد: پذیرشی از سوی لبنان نمی‌تواند برای ورود فلسطینی‌ها باشد، آن‌ها به دنبال تغییر آرامش سیاسی در لبنان هستند، اما میزان وابستگی‌ها متفاوت است.

رئیس دفتر سابق حافظ منافع ایران در مصر با اشاره به نقش آفرینی رژیم صهیونیستی، عنوان کرد: امروزه رژیم صهیونیستی به تنهایی نمی‌تواند نقش آفرینی داشته بأشد و به قدری ضعیف شده که مجبور هستند تا به شرکت یک مدیرکل از اردن رضایت دهند.

اکبری افزود: تمام اتفاقاتی که افتاده یک بازی غربی آمریکایی و صهیونیستی است که حقوق مردم فلسطین را از بین ببرند و آن‌ها را بیرون کنند. قدرت رژیم صهیونیستی و آمریکا رو به افول است و حتی توجیه مناسبی هم برای ملت خودشان ندارند.

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار