به گزارش خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از اردبیل، هادی احمدی، مدیر کل حفظ احیا بناها، بافتها و محوطههای تاریخی معاونت میراث فرهنگی کشور در نشست سراسری معاونین میراث فرهنگی ادارات کل استانها گفت: به مانند نظام فنی ساختمان لازم است این مجموعه شکل بگیرد تا تمامی عملیات مرمت به صورت تخصصی، فنی و با رعایت ضوابط پیش برود.
وی با بیان اینکه در حال حاضر سامانه پرونده الکترونیک مدیریت، حفاظت و احیا آثار تاریخی کشور تعریف شده است، اظهار کرد: تمامی اطلاعات آثار ثبت شده در این سامانه درج میشود و توانسته بسیاری از عملیات را مکانیزه سازد.
مدیر کل حفظ احیا بناها، بافتها و محوطههای تاریخی معاونت میراث فرهنگی کشور افزود: در سال جاری چند اقدام شاخص در حوزه احیا بناها انجام شده که از جمله ارائه فهرست بهای خدمات مرمتی است.
احمدی تصریح کرد: در فهرست بهای خدمات برآورد هزینهها مطرح شده و استفاده از فهرست بها برای تمامی ادارات استانی اجباری است.
در این جلسه معاون اداره کل حفظ احیا بناها، بافتها و محوطههای تاریخی معاونت میراث فرهنگی کشور به رونمایی از سامانه پرونده الکترونیک در هفته دولت خبر داد و گفت: در این سامانه اعتبار اختصاصی برای مرمت و احیای هر اثر تاریخی به صورت شفاف ارائه میشود و همچنین تمامی روند مرمت با عوامل آن قید میشود تا به صورت مشخص بتوان اطلاعات جامعی از هر اثر در اختیار داشت.
محسن طوسی اظهار کرد: برای هر اثر در این سامانه پرونده الکترونیک تشکیل میشود و لازم است تمامی پروندههای یک اثر به صورت الکترونیکی بارگذاری شو.
وی افزود: بیش از ۳۱ هزار اثر تاریخی در کشور داریم که سالانه برای دو هزار اثر اعتبار جهت مرمت اختصاص مییابد و در این سامانه مشخص میشود که چه پروژهای به چه میزان اعتبار دریافت کرده است.
انتهای پیام/ع