معاون امور معادن و صنایع معدنی وزارت صمت گفت: ارزش تولیدات معدنی صادراتی، به غیر از مصالح ساختمانی در سال گذشته ۲۰ میلیارد دلار برآورد شده است.

به گزارش خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از یزد ، جعفر سرقینی معاون امور معادن و صنایع معدنی وزارت صنعت، معدن و تجارت در پنجمین همایش ملی نقش معدن در توسعه در یزد گفت: در حال حاضر سهم بخش معدن به تنهایی در تولید ناخالص داخلی ۱.۲ درصد است اما در زنجیره صنایع معدنی ۶.۸ درصد ارزش افزوده ایجاد می‌کند که مجموع تولیدات معدن و صنایع معدنی با هم حدود هشت درصد ارزش افزوده را در پی دارد.

سرقینی با بیان اینکه ارزش تولیدات معدنی صادراتی، به غیر از مصالح ساختمانی در سال گذشته ۲۰ میلیارد دلار اعلام شده است افزود: از میزان هشت درصد ارزش افزوده در صادرات تولیدات معدنی، در سال های گذشته و بخصوص در سال گذشته به حدود   ۲۲ درصد می رسد.

وی با بیان اینکه توسعه ی معادن به عنوان یک توسعه پایدار بشمار می آید اظهار داشت: توسعه معدن بر عکس بسیاری از بخش‌ها که توسعه رد آن‌ها حتی منفی هم شده، پایدار است همچنین توسعه معدن، توسعه مناطق محروم را نیز به دنبال دارد.

سرقینی با ارائه گزارشی از وضعیت روند رشد ارزش افزوده تولیدات معدنی از سال ۹۱ تا سال گذشته اظهار داشت: در این هفت سال فقط در یک سال، رشد این بخش منفی بوده و در بقیه سال‌ها مثبت بوده و حتی تا ۳۵ درصد هم رسیده است.

این مسئول از بخشنامه جدید برای شناسنامه دار شدن صادرات سنگ آهن خبر داد و افزود: این خاک و سنگ از اموال این کشور است و اگر صادرات می‌شود باید ارز آن هم حتماً برگردد.

سرقینی همچنین با اشاره به دادن مهلت به معدنکاران برای دادن مهلت پرداخت حقوق دولتی گفت: تأمین مواد اولیه برای واحد‌های فرآوری در اولویت وزرات صمت قرار دارد که در یزد هم دنبال می‌شود.

وی درباره وضعیت صنعت فولاد هم اظهار داشت: تولیدکنندگان این بخش می‌توانند برای ۱۰ سال آینده برنامه ریزی کنند و فقط باید کف ارزی را رعایت کنند، چون این بخش سهم مردم است.

معاون وزیر صمت همچنین با ابراز خرسندی از تکمیل زنجیره فولاد در استان یزد ادامه داد: این امر برخی واحد‌های فولادی را در نقاط مختلف کشور با مشکلاتی مواجه کرده است.

وی در پایان یکی از اصلی‌ترین دلایل موفقیت یزد در حوزه تولیدات معدنی را سختکوشی مردم این استان دانست و تصریح کرد: تداوم موفقیت‌ها نیازمند همکاری و همراهی همه بخش هاست.

انتهای پیام/ غ

 ارزش تولیدات معدنی صادراتی ایران در سال گذشته ۲۰ میلیارد دلار اعلام شد

برچسب ها: صنعت ، معدن
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار