مهمترین اخبار حوزه موسیقی در هفته اخیر را با یک کلیک مشاهده کنید.

به گزارش خبرنگار حوزه موسیقی  گروه فرهنگی باشگاه خبرنگاران جوان، در این گزارش به مهمترین اخبار هفته اخیر در حوزه موسیقی کشور اشاره می‌کنیم.

درگذشت دو موزیسین ایرانی 

محمد خرمی از تهیه کنندگان موسیقی با اعلام خبر درگذشت اسحاق انور بیان کرد: متاسفانه  چهارشنبه با خبر شدیم که استاد اسحاق انور از هنرمندان مطرح موسیقی ایرانی که در حوزه شعر، آهنگسازی و تنظیم فعالیت می‌کرد، ۳ روز قبل دار فانی را وداع کرده و متأسفانه کسی هم از این ماجرا خبر نداشت.

دو موزیسین ایرانی درگذشتند / دیدار  مدیر دفتر موسیقی با مدیر دفتر موسیقی سازمان صدا و سیما

وی ادامه داد: زنده یاد انور از جمله هنرمندان فعال حوزه موسیقی بوده که طی سال‌های گذشته خدمات قابل توجهی را در عرصه موسیقی ایرانی انجام داده و از آن جمله می‌توان به آثاری، چون اپرای مولانا اشاره کرد که بسیار متاسفم  باید این گونه خبر فوت ایشان را اعلام کنم.

البته پیش از این نوازنده کشورمان هم درگذشته بود. عاشیق حیدر محمودی از نوازندگان و هنرمندان شناخته شده موسیقی عاشیقی منطقه همدان در سن ۷۵ سالگی دار فانی را وداع گفت. این هنرمند یکی از تأثیرگذارترین و برجسته‌ترین هنرمندان عرصه هنر عاشیقی در سراسر ایران بود.

زنده یاد حیدر محمودی متولد روستای نوآباد از توابع شهرستان کبودرآهنگ استان همدان بود و هفتمین نسل از سلسله یک خانواده عاشیق‌پرور به شمار می‌آمد. پدر این هنرمند «عاشیق مولا» نام داشت که حدود ۵۰ سال عاشیق بود. پدر بزرگش «عاشیق حسین» نام داشت و جدش «عاشیق محمود انصاری» که حدود ۴۰ سال عاشیق بود.

دو موزیسین ایرانی درگذشتند / دیدار  مدیر دفتر موسیقی با مدیر دفتر موسیقی سازمان صدا و سیما

عاشیق حیدر محمودی هنر عاشیقی را از هجده‌سالگی آغاز و نزدیک به ۷۵ سال، چون ستونی استوار هنر عاشیقی را در استان همدان و نواحی مرکزی ایران زنده و پویا نگه داشت. حیدر محمودی نه‌ تنها در محیط عاشیقی قم-ساوه-همدان بلکه در سراسر ایران هنرمندی استثنایی به شمار می‌رفت. او ضمن تسلط به ۳۶ داستان عاشیقی و کلیه مقام‌های عاشیقی همدان، از منظر متانت و ادب یک الگوی کامل برای هنرمندان منطقه به شمار می‌رفت.

دیدار سفیر کرواسی در تهران با معاون امور هنری وزارت ارشاد

دراگو استامبوک سفیر کرواسی در تهران در دیدار با سید محمد مجتبی حسینی معاون امور هنری وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی بر تعامل و همکاری در زمینه هنری و اجرای گروه موسیقی از ایران در کرواسی تاکید کرد.

دراگو استامبوک در این دیدار گفت: ایران فقط سرزمین شعر نیست، بلکه سرزمین موسیقی دانان و آوازخوانان است. ملتی که اهل شعر، ادبیات و هنر است و قوی تر از هر محدودیت و تحریمی است. کشور کرواسی درگیر هم جنگ و مشکلات بوده و ایران به کشور ما کمک کرده است و ما هیچگاه این کمک را فراموش نمی کنیم.

وی افزود: خوشحالم که وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، وزیر و معاون امور هنری به پیشنهاد کرواسی برای همکاری در زمینه هنر و موسیقی نگاه مثبت دارند و امیدوارم گروه موسیقی از ایران در جشنواره بین المللی فولکلور کرواسی حضور داشته باشد.

دو موزیسین ایرانی درگذشتند / دیدار  مدیر دفتر موسیقی با مدیر دفتر موسیقی سازمان صدا و سیما

سیدمجتبی حسینی معاون امور هنری وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی نیز در این دیدار گفت: ایران با توجه به تاریخ و فرهنگ و تنوع اقلیمی، موسیقی رنگارنگ و الهام بخشی دارد. جشواره موسیقی نواحی ایران رویدادی است که تنوع موسیقی نواحی ایران را بیان می کند. وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی از تقویت تعامل و همکاری با کشور کرواسی در زمینه هنر و موسیقی استقبال می کند و امیدواریم با توجه به فرصت کم گروه موسیقی از ایران نیز برای حضور در جشنواره فولکلور کرواسی هماهنگ شود.

معاون امور هنری وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی همچنین با اشاره به برگزاری سی و پنجمین جشنواره بین المللی موسیقی فجر در بهمن ماه گفت: امیدواریم شاهد حضور گروه موسیقی کشور کرواسی در این رویداد نیز باشیم.

حسینی در پایان گفت: معاونت امور هنری وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی در حوزه تئاتر، موسیقی، هنرهای تجسمی و مد و لباس مسئولیت و فعالیت دارد و برای همکاری بیشتر با کرواسی در این زمینه ها آمادگی وجود دارد.

مدیر دفتر موسیقی با مدیر دفتر موسیقی سازمان صدا و سیما دیدار کرد

محمد اله یاری مدیر کل دفتر موسیقی در دیدار با نراقیان مدیر دفتر موسیقی سازمان صداوسیمای جمهوری اسلامی ایران گفت: دفتر موسیقی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی و مرکز موسیقی صدا و سیما دو مجموعه تآثیر گذار در عرصه موسیقی کشور هستند.

وی ضمن اشاره به نقش صدا و سیما به عنوان مهمترین رسانه جمعی، در آگاهی بخشی و انعکاس رویداد‌ها در عرصه موسیقی گفت: صدا و سیما امروز رسالت خطیری برعهده دارد و می‌تواند نقش حلقه ارتباطی مردم، مسئولین و هنرمندان باشد.

دو موزیسین ایرانی درگذشتند / دیدار  مدیر دفتر موسیقی با مدیر دفتر موسیقی سازمان صدا و سیما

اله یاری در ادامه افزود: با همکاری مشترک فی مابین می‌توان در ترغیب مردم علاقه مند برای شناساندن آثار موسیقای فاخر اقدامات موثری به عمل آورد.

محمد مهدی نراقیان هم گفت: این دو مجموعه به لحاظ محتوایی و ارتقای آثار موسیقایی کشور می‌توانند همکاری‌های مشترکی برای هم افزایی، ارائه و گسترش آثار فاخر در این عرصه را پایه ریزی کنند.

دراین جلسه مقرر شد جلسات دو مجموعه به صورت منظم و با حضور کارشناسان موسیقی تداوم یابد.

محمد اله یاری فومنی مدیر کل دفتر موسیقی همچنین در جلسه دیدار با محمد معتمدی خواننده مطرح کشور طی سخنانی آمادگی دفتر موسیقی را جهت کمک به توسعه عادلانه هنر برای همه اقشار جامعه اعلام کرد.

در ابتدای این جلسه محمد معتمدی با بیان توضیحاتی گفت: پس از حادثه سیل که در فروردین ماه امسال عده زیادی از هموطنان ما را دچار مشکل کرد، کنسرتی خیریه برای کمک به سیل زدگان برگزار کردم؛ ولی مدت‌ها بود که دغدغه‌ این را داشتم که بخش بزرگی از مردم عزیز کشورم هرگز مخاطب هیچ کنسرتی نبوده اند. زیرا یک خانواده متوسط با درآمدی که دارد، برای حضور دریک کنسرت باید بخش بزرگی از حقوقش را هزینه کند.

معتمدی در ادامه افزود: بخشی از مردم جامعه ما، کنسرت هنرمندان این مرزوبوم را یک کالای فرهنگی، هنری و دور از دسترس می‌دانند. با توجه به این مسئله و در راستای پیاده کردن ایده هنر برای همه، از نوروز امسال اقدام به برگزاری کنسرت‌هایی برای مردم با درآمد متوسط کردم.

مدیر کل دفتر موسیقی ضمن تقدیر از این ایده و اظهار تأسف از مشکلاتی که برای هموطنان سیل زده به وجود آمده گفت: این دفتر آمادگی آن را دارد تا برای اجرای کنسرت‌های مردمی و عمومی با هدف کمک به توسعه عادلانه هنر برای همه اقشار مردم، با هنرمندان عرصه موسیقی همکاری کند.

نخستین عاشقانه ماوا منتشر شد

از این هفته، هر چهارشنبه موسسه ماوا یک قطعه عاشقانه با محوریت ازدواج و عشق به همسر با نام با هم تا همیشه منتشر می‌کند.

در نخستین قطعه عاشقانه، اثری از نیما علامه با نام اتفاق خوب منتشر شد. این قطعه درباره سالگرد ازدواج یک زوج عاشق است. آهنگساز این کار نیما علامه و ترانه سرا حامد صیفی پور بود.

نخستین آلبوم فرهاد مدیری منتشر شد

فرهاد مدیری فرزند مهران مدیری با نام هنری «فرواگ» چند ماه پس از انتشار چند تک آهنگ، اولین آلبوم مستقل خود را با عنوان «نام من عشق است» منتشر کرد. مجموعه حاضر شامل ۹ آهنگ باکلام است که پیش از این قطعاتی از آن مثل «نام من عشق است…» و «گل لاله لاله» به صورت تک‌آهنگ منتشر شده بود.

در توضیح این آلبوم آمده است: «به سختی می‌توان این آلبوم را  تنها در یک سبک جای داد. چهار آهنگ از ملودی‌های فولکلور خراسانی و دو آهنگ از آثار ابراهیم منصفی تاثیر گرفته‌اند. برخی آهنگ‌ها به اصل ملودی‌ها بسیار نزدیک و برخی بسیار دور هستند. ملودی سه آهنگ دیگر نیز آهنگسازی شده‌اند.»

دو موزیسین ایرانی درگذشتند / دیدار  مدیر دفتر موسیقی با مدیر دفتر موسیقی سازمان صدا و سیما

«تو» با شعری از حسین منزوی، ملودی و تنظیم امیر دارابی، «مرد چیچکا» با شعر ابراهیم منصفی و ملودی ابراهیم منصفی و سیاوش روشن، «گل لاله لاله» با شعر باباطاهر و اسماعیل ستار زاده، ملودی اسماعیل ستارزاده و تنظیم آرین کشیشی، امیردارابی و فرواگ، «خاطره» با شعر و ملودی ابراهیم منصفی و تنظیم آرین کشیشی، امیردارابی، علیرضا قهرمانی، «آی گُلُم» با شعر محمد جعفری بر اساس ملودی محلی خراسانی و تنظیم آرین کشیشی و امیردارابی، «دخترعمو» با شعری از بابا طاهر بر اساس ملودی محلی خراسانی و تنظیم آرین کشیشی، امیر دارابی، فریدون بهرامی و فرواگ، «جمع اضداد» با شعر حسین منزوی، ملودی فرواگ و تنظیم امیردارابی، آرین کشیشی و فرواگ، «رنگ زردم» با شعر احمد جامی و حافظ با ملودی محلی خراسانی و تنظیم آرین کشیشی، امیر دارابی، حسین کمالی و فرواگ، «نام من عشق است» با شعر حسین منزوی، ملودی و تنظیم آرین کشیشی قطعاتی هستند که در این آلبوم گنجانده شده است.

فرهاد مدیری (فرواگ) و علی قاضی‌زاده طراحی تصویر آلبوم، فرهاد مدیری طراح بسته‌بندی آلبوم، ایمان صفایی طراح گرافیک، رضا بختیاری فرد طراحی نشانه فرواگ، علی اوجی مدیر اجرایی پروژه، فرهاد مدیری تهیه‌کننده و سعیده کاویانی و حمیدرضا روشان مدیران اجرایی گروه اجرایی آلبوم «نام من عشق است» را تشکیل می‌دهند.

فرهاد مدیری در توضیحات آلبوم خود ضمن تشکر ویژه از پدرش مهران مدیری به برخی از بزرگان و هنرمندان موسیقی خراسان از جمله خان‌محمد آدینه، علی‌اصغر آذری، عزیز احمدی، علیرضا اسلامی، علی اکبر بهاری، خانواده استاد پورعطایی، نسیم خوش‌نواز، اسدالله راستگو، آنا مراد رستگاری، علی رضایی محولاتی، عمرمحمد شاملو، غلام رسول صوفی، فریدون غلامی، پیمان غمخوار، رسول فرهادی، کرم کریمی، سهراب محمدی، حسین نوروزی، حسین، ولی نژاد و آی محمد یوسفی قدردانی کرده است.

آخرین اثر بهنام صفوی منتشر شد

قطعه «بازی» به خوانندگی بهنام صفوی منتشر شد. این قطعه آخرین اثر این خواننده فقید کشورمان است.صفوی اردیبهشت امسال به دلیل عارضه مغزی جان خود را از دست داد.

دو موزیسین ایرانی درگذشتند / دیدار  مدیر دفتر موسیقی با مدیر دفتر موسیقی سازمان صدا و سیما

«بازی» به مناسبت چهلمین روز درگذشت این خواننده پاپ منتشر شد. در ادامه می‌توانید این قطعه را بشنوید، دانلود کنید و متن آن را هم بخوانید.

انتهای پیام/

جدیدترین اخبار از موسیقی ایران

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار