وزیر جهاد کشاورزی گفت:با توجه به شرایط منحصر به فرد منطقه، چابهار بهشت گمشده ایران است.

چابهار بهشت گمشده ایران استبه گزارش خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از زاهدان،  حجتی وزیر جهاد کشاورزی درجریان بازدید از گلخانه تحقیقاتی پرورش نهال کشت بافتی آناناس در چابهار گفت: وضعیت گرمایی و تابش نور خور‌شید بهترین شرایط را برای توسعه و تولید نباتات گرمسیری در شهرستان چابهار را فراهم کرده است.

وزیر جهاد کشاورزی با بیان این که تولید محصولات گرمسیری از نظر اقتصادی، درآمدزایی و ایجاد اشتغال ارزش افزوده بالایی دارد، تصریح کرد: با توجه به باغات انبوه ایجاد شده موز و انبه، اگر بتوانیم به طور صحیح از منابع این منطقه استفاده کنیم، بدون استفاده از انرژی می توانیم درآمد مردم منطقه و ثروت ملی را افزایش دهیم.

وی با اشاره به واردات نهال آناناس از دو سال قبل و طی شدن مراحل قرنطینه ای و انجام مطالعات و تحقیقات توسط پژوهشگران داخلی افزود: نهال آناناس از طرق مختلف در حال تکثیر شدن و بخش عمده ان از طریق کشت بافت در حال توسعه یافتن است تا مشکلات واردات و قرنطینه را نداشته باشیم.

حجتی گفت: در حال حاضر، میوه آناناس از خارج وارد می‌شود ولی با توجه به سازگار بودن این گیاه نسبت به کم آبی و شرایط اقلیمی منطقه، فوق العاده جای توسعه دارد حتی در باغچه خانگی؛ همچنین تولید آناناس در داخل کشور با در نظر گرفتن قیمت آن در بازار درآمد خوبی دازد و بسترساز رونق اقتصادی و تولید خواهد بود.

وزیر جهاد کشاورزی با اشاره به شرایط اقلیمی چابهار تاکید کرد: توسعه گلخانه در چابهار باید انجام شود زیرا تولید محصولات گلخانه ای در این منطقه هیچ گونه انرژی نیاز ندارد.

بر اساس این گزارش، در قالب طرح بررسی سازگاری آناناس و به منظور توسعه کشت آن در کشور تعداد ۵ هزار اصله نهال کشت بافتی آناناس از کشور هندوستان وارد شد.

در حال حاضر ۸۰۰ اصله نهال در این ایستگاه تحقیقاتی در چابهار و ۲۵۰۰ اصله نیز در ایستگاه تحقیقات باهوکلات به منظور تولید پاچوش و میوه  نگهداری می شود و بقیه نهال های وارداتی به پژوهشکده گل و گیاهان زینتی محلات ارسال شده است.

این طرح با حمایت و همکاری معاونت باغبانی وزارت جهاد کشاورزی و موسسه تحقیقات علوم باغبانی و سازمان جهاد کشاورزی استان سیستان و بلوچستان در حال انجام است.

انتهای پیام/ع

وزیر جهادکشاورزی در چابهار

 

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار