رئیس میراث فرهنگی صنایع دستی و گردشگری شهرستان نهاوندگفت: کاوش معبد لائودیسه تنها معبد یونانیان در منطقه دوخواهران نهاوند متوقف و ادامه کاوش در محل دیگری انجام می‌شود.

کاوش در معبد لائودیسه نهاوند متوقف شدبه گزارش خبرنگار  گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از همدان،محسن جانجان اظهار داشت: کاوش معبد لائودیسه در منطقه دو خواهران به طور موقت متوقف و ادامه کاوش در محل دیگری در نزدیکی آن انجام می‌شود.

وی افزود: ادامه عملیات اجرایی فصل چهارم کاوش معبد لائودیسه در منطقه دوخواهران بعلت اتمام مهلت ۴۵ روزه کاوش متوقف و ادامه کاوش در منطقه دیگری در حومه شهر نهاوند، که به تازگی تعدادی قبر متعلق به دوره سلوکی در آن کشف شده است ادامه خواهد یافت.

جانجان گفت: برای ادامه کاوش و حفاری در منطقه دوخواهران با توجه به وجود امامزاده و مسجد نیازمند رایزنی و اخذ تعدادی مجوز هستیم که تا زمان دریافت این مجوزها، عملیات کاوش در منطقه دوخواهران متوقف می‌شود.

وی اظهار داشت: یکی دیگر از مشکلات کاوش معبد لائودیسه در منطقه دوخواهران وجود بافت متراکم فرسوده و واحد‌های مسکونی است که مانع کار حفاری شده اند و با توجه به تملک این واحد‌های مسکونی پیش بینی می‌شود ادامه کار کاوش به فصل‌های دیگر کشیده، شود.

رئیس میراث فرهنگی نهاوند بیان کرد: در فصل چهارم کاوش معبد لائودیسه ستون و سر ستون‌های از دوران سلوکیان و دستکند‌های کشف شد که نشان می‌دهد معبد لائودیسه قطعا در منطقه دوخواهران نهاوند قرار دارد.

جانجان افزود:در این چند سال سرستون‌ها، میان ستون، پایه‌ستون‌ها و سفال‌های منقوش بسیار زیبایی دوران سلوکی در این منطقه کشف شده است که نشان از وجوداین معبد می‌دهند و نشان می‌دهند که این معبد متعلق به دوران سلوکی است.

رئیس میراث فرهنگی و صنایع دستی نهاوند گفت: تاکنون سی ستون و بیش از هزار شیء از زیر خاک این منطقه کشف شده ، این معبد توسط باستانشناس فرانسوی رومن گیرشمن مورد کاوش قرار گرفت و در سال ۱۹۴۸ در فهرست آثار باستانی جهانی قرار گرفت، اما هیچ گونه مطالعات جدی در این محل انجام نگرفت تا اینکه در دهه هشتاد باستان شناس معروف ایران، مهدی رهبر کاوش‌های این منطقه را از سر گرفت.

وی اظهار داشت:گیرشمن باستان شناس فرانسوی نیز توانسته بود در کاوش‌های خود در نهاوند به مجسمه‌های مفرغی کوچک از خدایان باستانی یونان و یک قربانگاه سنگی دست یابد که گمانه‌های وجود شهر‌های یونانی در ایران را تقویت کرده است.

انتهای پیام/ف

 

کاوش معبد لائودیسه تنها معبد یونانیان در منطقه دوخواهران نهاوند متوقف شد

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.