به گزارش خبرنگار حوزه دریچه فناوری گروه فضای مجازی باشگاه خبرنگاران جوان، جفنگ، هرزنامه، اسپم (Spam) یا غیره، همه ما با این ایمیلها و یا پیامهای مزاحم روبرو شدهایم و بعضا دل خوشی هم از آن ها نداریم. اما آیا میدانستید همین مزاحم هایی که گاهی ما را بینهایت عصبانی میکنند چه دنیایی دارند و یا اصلا نخستین اسپم چه زمانی ارسال شده است؟! اسپم (Spam) یا جفنگ یا هرزنامه، به معنای پیام یا نامه الکترونیکی است که بدون درخواست گیرنده و برای افراد بیشمار فرستاده شود. اما جالب است بدانید این هرزنامه میتواند در اسپم در پیامرسانها، اسپم در گروههای خبری یوزنت، اسپم در بخش نظرات وبلاگها و صفحات ویکی و فرومهای خبری و ... نیز جای گیرد.
نخستین اسپم در سال ۱۹۷۸ توسط گری فورک ارسال شد او به قصد تبلیغ شرکتش ششصد نامه به کاربران فرستاد، از نظر فنی، ارسال اسپم تقریباً بدون هزینهاست و این مسئله باعث شده شرکتهای بازاریابی، به سمت آن حرکت کنند. از آنجایی که ارسال اسپم مشکل فنی چندانی ندارد، بیشتر و بیشتر شاهد افرادی هستیم که به سراغ فرستادن اسپم میروند و به همین دلیل کشورها در حال تصویب قوانینی برای مبارزه با این امر هستند.
اهداف متفاوتی برای به وجود آمدن و ارسال اسپم وجود دارد، اما امروزه اسپمها بهطور عمده با هدفهای تجاری منتشر میشوند، ولی اسپمهای غیرتجاری با هدفهای دیگری نیز وجود دارند. ایمیل و دیگر شکلهای اسپم کردن، برای اهداف دیگری غیر از اعلانات و آگهیها مانند موارد سیاسی یا مذهبی نیز بهکار رفتهاند. برای مثال، سردار ارژیک، شبکهٔ کاربری یوزنت و ایمیل را با درددلهای تجدید نظر طلبی تاریخی، اسپم کرد.
همچنین تعدادی از مسیحیان با پیامهای موعظهای، شبکهٔ کاربری و ایمیلها را اسپم کردند. تعداد فزایندهای از تبهکاران نیز با بکارگیری اسپمها مرتکب انواع مختلفی از کلاهبرداریها میشوند و در بعضی موارد آن را برای تطمیع و فریب مردم در موقعیتهای بچه دزدی، باجخواهی و حتی قتل به کار میبرند.
تاکنون روشهای متعددی برای مقابله با نامههای الکترونیک ناخواسته ایجاد شده و این روند با توجه به ابعاد گسترده آن، همچنان ادامه دارد. بهترین تکنولوژیای که در حال حاضر برای توقف اسپم وجود دارد، استفاده از نرم افزارهای فیلترینگ است. این نوع برنامهها، وجود کلید واژههای خاصی را در خط موضوع پیام، بررسی و در صورت شناسایی آنان، نامه الکترونیک مورد نظر را حذف میکنند.
فیلتر اسپم، در واقع نرمافزاری است که به سرویسدهنده ایمیل کمک میکند تا از عبور اسپم (هرزنامه) جلوگیری کند. این فیلتر این عمل را معمولاً با شناسایی فرستنده ایمیل یا کلماتی که در موضوع و متن ایمیل به کار رفته انجام میدهد. این فیلترها سعی در تشخیص این نوع ایمیلها و جلوگیری از ورود آنها به صندوقپستی کاربرانشان یا نشانهگذاری آنها بهعنوان اسپم میکنند.
فیلتر تطبیقی، نوعی از فیلتر است که قادر است اشتباهاتش در تشخیص اسپمها را اصلاح کند و با آشنا شدن بیشتر با کلمات یا حقههایی که در اسپمها بهکار میرود در تشخیص اسپمها بهتر و دقیقتر عمل کند. فرستندگان اسپم هر روزه در حال استفاده از ابزار و روشهای پیچیدهتری برای عبور دادن نامههایشان از فیلترهای اسپم تطبیقی هستند.
آنها از روشهایی مانند پنهان کردن پیغامها در متنهای بیضرر تا تکنیکهای هوشمندانهتری که تلاش میکنند در تواناییهای فیلترها در تشخیص اسپم از غیراسپم اختلال ایجاد کنند، استفاده میکنند. تولیدکنندگان اسپم امیدوارند که با اضافهکردن متون جانبی باعث عبور پیغامشان از یک فیلتر شوند تا توسط کاربر خوانده شوند. کاربر در این مواقع ممکن است به فیلتر اعلام کند که پیغام عبور داده شده، اسپم بوده است و فیلتر از این به بعد این کلمات جانبی و بیضرر را نشانه اسپم بداند.
این موضوع سبب میشود که فیلتر گاهی پیغامهای مفید را نیز به اشتباه بهعنوان اسپم تشخیص دهد و به این ترتیب باعث عملکرد بد فیلتر و از کار افتادن آن شود.
مهمترین راه مقابله با اسپم، آموزش کاربران اینترنت است اما پیشنهاد می شود:
پیامکهای ناخواسته، ایمیلهایی که بدون سفارش و به اجبار دریافت میکنید، تلفنهایی که به شما میشود برای تبلیغات و ... هر راه ارتباطی که شما بصورت ناخواسته با آن مواجه میشوید تا به اجبار از محصول یا خبر یا خدماتی آگاهی پیدا کنید اسپم است و به شما توصیه میکنیم تا تحمل خود راکمی افزایش دهید، چرا که پس از گذشت اندک زمانی شما میتوانید تنها با مشاهده عنوان یک مطلب به اسپم بودن آن پی برده و آنرا پاک کنید.
البته راههایی دیگری هم برای مقابله با هرز نامهها بود که در بالا به آن اشاره شد، ولی دریافت آنها نیز ضرری ندارد در نهایت شما میتوانید یک پوشه در outlook یا وب میل خود ایجاد کنید و تمام این ایمیلها را به آن پوشه به عنوان پوشه هرز نامهها هدایت کنید و هر از گاهی نسبت به پاکسازی این پوشه اقدام کنید.
انتهای پیام/