Spam همان پیام یا نامه الکترونیکی است که بدون درخواست ارسال شده و اهداف متفاوتی برای به وجود آمدن و ارسال اسپم وجود دارد.

دنیای یک جفنگ نامه به نام Spam! / آیا میدانید؛ نخستین اسپم چه زمانی ارسال شد؟!

به گزارش خبرنگار حوزه دریچه فناوری گروه فضای مجازی باشگاه خبرنگاران جوان،  جفنگ، هرزنامه، اسپم (Spam) یا غیره، همه ما با این ایمیل‌ها و یا پیام‌های مزاحم روبرو شده‌ایم و بعضا دل خوشی هم از آن ها نداریم. اما آیا می‌دانستید همین مزاحم هایی که گاهی ما را بی‌نهایت عصبانی می‌کنند چه دنیایی دارند و یا اصلا نخستین اسپم چه زمانی ارسال شده است؟! اسپم (Spam) یا جفنگ یا هرزنامه، به معنای پیام یا نامه الکترونیکی است که بدون درخواست گیرنده و برای افراد بی‌شمار فرستاده شود. اما جالب است بدانید این هرزنامه می‌تواند در اسپم در پیام‌رسان‌ها، اسپم در گروه‌های خبری یوزنت، اسپم در بخش نظرات وبلاگ‌ها و صفحات ویکی و فروم‌های خبری و ... نیز جای گیرد.

نخستین اسپم در سال ۱۹۷۸ توسط گری فورک ارسال شد او به قصد تبلیغ شرکتش ششصد نامه به کاربران فرستاد، از نظر فنی، ارسال اسپم تقریباً بدون هزینه‌است و این مسئله باعث شده شرکت‌های بازاریابی، به سمت آن حرکت کنند. از آن‌جایی که ارسال اسپم مشکل فنی چندانی ندارد، بیشتر و بیشتر شاهد افرادی هستیم که به سراغ فرستادن اسپم می‌روند و به همین دلیل کشور‌ها در حال تصویب قوانینی برای مبارزه با این امر هستند.

اهداف انتشار اسپم چیست؟

اهداف متفاوتی برای به وجود آمدن و ارسال اسپم وجود دارد، اما امروزه اسپم‌ها به‌طور عمده با هدف‌های تجاری منتشر می‌شوند، ولی اسپم‌های غیرتجاری با هدف‌های دیگری نیز وجود دارند.  ایمیل و دیگر شکل‌های اسپم کردن، برای اهداف دیگری غیر از اعلانات و آگهی‌ها مانند موارد سیاسی یا مذهبی نیز به‌کار رفته‌اند. برای مثال، سردار ارژیک، شبکهٔ کاربری یوزنت و ایمیل را با درددل‌های تجدید نظر طلبی تاریخی، اسپم کرد.

همچنین تعدادی از مسیحیان با پیام‌های موعظه‌ای، شبکهٔ کاربری و ایمیل‌ها را اسپم کردند. تعداد فزاینده‌ای از تبهکاران نیز با بکارگیری اسپم‌ها مرتکب انواع مختلفی از کلاهبرداری‌ها می‌شوند و در بعضی موارد آن را برای تطمیع و فریب مردم در موقعیت‌های بچه دزدی، باج‌خواهی و حتی قتل به کار می‌برند.

دنیای یک جفنگ نامه به نام Spam! / آیا میدانید؛ نخستین اسپم چه زمانی ارسال شد؟!

نحوه مقابله با اسپم

تاکنون روش‌های متعددی برای مقابله با نامه‌های الکترونیک ناخواسته ایجاد شده و این روند با توجه به ابعاد گسترده آن، همچنان ادامه دارد. بهترین تکنولوژی‌ای که در حال حاضر برای توقف اسپم وجود دارد، استفاده از نرم افزار‌های فیلترینگ است. این نوع برنامه‌ها، وجود کلید واژه‌های خاصی را در خط موضوع پیام، بررسی و در صورت شناسایی آنان، نامه الکترونیک مورد نظر را حذف می‌کنند.

فیلتر‌های اسپم

فیلتر اسپم، در واقع نرم‌افزاری است که به سرویس‌دهنده ایمیل کمک می‌کند تا از عبور اسپم (هرزنامه) جلوگیری کند. این فیلتر این عمل را معمولاً با شناسایی فرستنده ایمیل یا کلماتی که در موضوع و متن ایمیل به کار رفته انجام می‌دهد. این فیلتر‌ها سعی در تشخیص این نوع ایمیل‌ها و جلوگیری از ورود آن‌ها به صندوق‌پستی کاربرانشان یا نشانه‌گذاری آن‌ها به‌عنوان اسپم می‌کنند.

فیلتر تطبیقی، نوعی از فیلتر است که قادر است اشتباهاتش در تشخیص اسپم‌ها را اصلاح کند و با آشنا شدن بیشتر با کلمات یا حقه‌هایی که در اسپم‌ها به‌کار می‌رود در تشخیص اسپم‌ها بهتر و دقیق‌تر عمل کند. فرستندگان اسپم هر روزه در حال استفاده از ابزار و روش‌های پیچیده‌تری برای عبور دادن نامه‌هایشان از فیلتر‌های اسپم تطبیقی هستند.

آن‌ها از روش‌هایی مانند پنهان کردن پیغام‌ها در متن‌های بی‌ضرر تا تکنیک‌های هوشمندانه‌تری که تلاش می‌کنند در توانایی‌های فیلتر‌ها در تشخیص اسپم از غیراسپم اختلال ایجاد کنند، استفاده می‌کنند. تولیدکنندگان اسپم امیدوارند که با اضافه‌کردن متون جانبی باعث عبور پیغامشان از یک فیلتر شوند تا توسط کاربر خوانده شوند. کاربر در این مواقع ممکن است به فیلتر اعلام کند که پیغام عبور داده شده، اسپم بوده است و فیلتر از این به بعد این کلمات جانبی و بی‌ضرر را نشانه اسپم بداند.

این موضوع سبب می‌شود که فیلتر گاهی پیغام‌های مفید را نیز به اشتباه به‌عنوان اسپم تشخیص دهد و به این ترتیب باعث عملکرد بد فیلتر و از کار افتادن آن شود.

دنیای یک جفنگ نامه به نام Spam! / آیا میدانید؛ نخستین اسپم چه زمانی ارسال شد؟!

مهم‌ترین راه مقابله با اسپم، آموزش کاربران اینترنت است اما پیشنهاد می شود:

  • سعی کنید دو ایمیل داشته باشید؛ یکی را برای ثبت‌نام در سایت‌ها استفاده کنید و از دیگری برای ایمیل‌های خصوصی‌تان استفاده کنید.
  • اگر می‌خواهید در وبلاگتان آدرس ایمیلتان را بنویسید به جای استفاده از کاراکتر @ از عبارت‌های مشابه مانند «ات» استفاده کنید تا توسط موتور‌های جست‌وجو مورد جست‌وجو قرار نگیرید.
  • به هیچ عنوان جواب اسپم‌ها را ندهید، زیرا فرستندگان اسپم به واقعی بودن آدرس ایمیل پی می‌برند و اسپم‌های بیشتری برایتان می‌فرستند.
  •  اگر برای ایمیل خصوصی‌تان نیز اسپم فرستاده شد بلافاصله آن اسپم را «بلاک» کنید. برای دیگر اکانت‌هایتان هم می‌توانید این کار را انجام دهید.
  • سعی کنید حتی‌الامکان از عضویت در گروه‌ها و سایت‌ها بپرهیزید، زیرا بعضی سایت‌ها ایمیل‌های کاربران خود را به شرکت‌ها می‌فروشند و این شرکت‌ها از آن ایمیل‌ها برای فرستادن اسپم استفاده می‌کنند.
  •  به هیچ عنوان گول عنوان‌های وسوسه کننده ایمیل‌ها را نخورید.
  • ایمیل‌های خود را در outlook کنترل کنید، چرا که outlook این امکان را به شما می‏دهد تا براحتی ایمیل را در پوشه junk Mail دریافت کنید و بعدا در فرصت مناسب نسبت به پاکسازی آن‌ها اقدام کنید.

پیامک‌های ناخواسته، ایمیل‌هایی که بدون سفارش و به اجبار دریافت می‏کنید، تلفن‌هایی که به شما می‏شود برای تبلیغات و ... هر راه ارتباطی که شما بصورت ناخواسته با آن مواجه می‏شوید تا به اجبار از محصول یا خبر یا خدماتی آگاهی پیدا کنید اسپم است و به شما توصیه می‏کنیم تا تحمل خود راکمی افزایش دهید، چرا که پس از گذشت اندک زمانی شما می‏توانید تنها با مشاهده عنوان یک مطلب به اسپم بودن آن پی برده و آنرا پاک کنید.

البته راه‌هایی دیگری هم برای مقابله با هرز نامه‌ها بود که در بالا به آن اشاره شد، ولی دریافت آن‌ها نیز ضرری ندارد در نهایت شما میتوانید یک پوشه در outlook یا وب میل خود ایجاد کنید و تمام این ایمیل‌ها را به آن پوشه به عنوان پوشه هرز نامه‌ها هدایت کنید و هر از گاهی نسبت به پاکسازی این پوشه اقدام کنید.

انتهای پیام/

 

برچسب ها: اسپم ، هرزنامه
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.