سخنگوی شورای امنیت ملی آمریکا با انتقاد از اقدامات قانونی و برجامی اخیر ایران مدعی شد تهران باید دیپلماسی رئیس‌جمهور آمریکا را با دیپلماسی پاسخ دهد و نه با ترور.

آمریکا: ایران برنامه هسته‌ای خود را متوقف کند و دیپلماسی ترامپ را با دیپلماسی پاسخ دهد!به گزارش گروه بین‌الملل باشگاه خبرنگاران جوان، به نقل از پولیتیکو، «گرت مارکوس» سخنگوی شورای امنیت ملی آمریکا با انتشار بیانیه‌ای نسبت به اقدام اخیر ایران در افزایش حجم ذخایر اورانیوم غنی شده خود واکنش نشان داد.

وب‌سایت نشریه پولیتیکو با بیان اینکه اقدام ایران به افزایش حجم ذخایر اورانیوم غنی‌شده موجب گفتگو‌های داغی بین مقامات کاخ سفید و کنگره آمریکا شده است افزود: «مک‌کلاچی نیز در بیانیه‌ای اعلام کرد ایران همچنان تهدید می‌کند که با افزایش ذخایر ذخایر اورانیوم غنی‌شده، زمان گریز هسته‌ای خود را کوتاه می‌کند و اورانیوم را نیز در سطوح بالاتری غنی خواهد کرد».

گرت مارکوس در بیانیه خود همچنین مدعی شد: «اقدامات (برجامی) اخیر ایران صرفاً به این دلیل امکان‌پذیر است که این توافق هسته‌ای (برجام) وحشتناک ایران را به صورت دائم و غیرقابل‌بازگشت از توانمندی‌های هسته‌ای محروم نکرده است».

سخنگوی امنیت ملی آمریکا در ادامه با اشاره به اظهارات عوام‌فریبانه دونالد ترامپ، رئیس‌جمهور آمریکا مبنی بر آمادگی این کشور برای گفتگو با ایران افزود: «ایران باید هم‌اکنون برنامه هسته‌ای خود را متوقف کند و به دیپلماسی رئیس‌جمهور با دیپلماسی پاسخ دهد، و نه با ترور».

آمریکا ۱۸ اردیبهشت سال گذشته به صورت یکجانبه و بدون دلیل خاصی از برجام که مورد تأیید جامعه جهانی و شورای امنیت سازمان ملل بود خارج شد و اعلام کرد کارزار فشار حداکثری علیه ایران را به راه خواهد انداخت تا صادرات نفت تهران را به صفر برساند و آن را مجبور کند بار دیگر به میز مذاکره بیاد تا «توافق بهتری» برای آمریکا رقم بخورد.

یک سال پس از خروج یکجانبه آمریکا از توافق هسته‌ای با ایران و همچنین ژستهای عوام‌فریبانه مقامات این کشور مبنی بر آمادگی گفتگو با ایران همزمان با فشارهای تحریمی و همچنین بدعهدی طرف‌های دیگر برجام به ویژه کشورهای اروپایی، سرانجام حسن روحانی، رئیس جمهور کشورمان ۱۸ اردیبهشت سال جاری در پاسخ به این گونه اقدامات، از توقف فروش مازاد اورانیوم غنی شده و آب سنگین خبر داد. بر این اساس، ایران محدودیت‌های مربوط به ذخیره‌سازی آب سنگین و اورانیوم غنی‌شده را رعایت نخواهد کرد. در عین حال، ایران تهدید کرده است که در مرحله بعد (پس از اتمام مهلت ۶۰ روزه به اروپا برای اجرای تعهدات بانکی و نفتی خود)، توقف بخش‌های دیگری از توافق هسته‌ای را در دستور کار قرار خواهد داد.

طرف‌های اروپایی برجام پس از خروج یک‌جانبه آمریکا از ا ین توافق مدعی شدند بهره‌مندی ایران از مزایای اقتصادی برجام را تضمین می‌کنند اما وزرای خارجه انگلیس، فرانسه و آلمان سرانجام با صدور بیانیه مشترکی در بهمن ماه گذشته رسما ثبت یک کانال مالی ویژه برای تجارت با ایران را اعلام کردند. بنابر ادعای آن‌ها هدف بلندمدت اینستکس (INSTEX) گشایش کانال‌های اقتصادی برای کشور‌های ثالثی است که تمایل به تجارت با ایران را دارند و سه کشور اروپایی همچنان تلاش می‌کنند که به چنین هدفی دست یابند. اما بنا بر گزارش مقامات کشورمان، با گذشت چند ماه از ثبت این سازوکار مالی، هیچ اقدام موثر و عملی در زمینه روابط تجاری ایران و اروپا صورت نگرفته است.

انتهای پیام/

برچسب ها: آمریکا ، برجام ، تحریم
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۳
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۱:۵۵ ۰۹ تير ۱۳۹۸
خب برنامه اتمی هم یه جور دیپلماسیه دیگه
ضمن اینکه برنامه هسته ای ما چه ربطی به شماها داره مگه شماها این همه بمب اتمی دارین کسی بهتون میگه چرا ؟
اتفاقا معلوم شد تنها چیزی که حریف تحریمای شماس همین برنامه اتمیه
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۸:۳۱ ۰۹ تير ۱۳۹۸
ايران هرکار که بخاهد ميکند و به کسي ربطي ندارد
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۷:۳۶ ۰۹ تير ۱۳۹۸
این بازی های طرف های برجام باید همون اول با قاطعیت و محکم توسط ایران پاسخ داده می شد ولی حالا هم امیدوار کننده هست.
آخرین اخبار