وزیر امور خارجه گفت: بر اساس اطلاع من، ایران مرز ۳۰۰ کیلوگرم اورانیوم غنی شده را رد کرده است.

ایران مرز ۳۰۰ کیلوگرم اورانیوم غنی سازی شده را رد کرده است / ما بر اساس مواضع اعلام شده اقدام می‌کنیمبه  گزارش خبرنگار مجلس گروه سیاسی باشگاه خبرنگاران جوان، محمد جواد ظریف وزیر امور خارجه در حاشیه مراسم بزرگداشت مرحوم صفاری نطنزی نماینده مردم نطنز با حضور در جمع خبرنگاران در پاسخ به سوالی درباره اینکه آیا ایران مرز ۳۰۰ کیلوگرم اورانیوم غنی شده را رد کرده است، گفت: آنگونه که من اطلاع پیدا کرده‌ام، ایران طبق برنامه‌اش از مرز ۳۰۰ کیلو گرم عبور کرده و این موضوع را قبلا هم اعلام کرده بودیم.

وی ادامه داد: بر این اساس مطابق آنچه اعلام کرده‌ایم شفاف هم گفته‌ایم که چه کاری می‌خواهیم انجام دهیم و بر اساس همان عمل می‌کنیم و این را جزء حقوق خودمان در برجام می‌دانیم.

ظریف در پاسخ به سوال دیگر مبنی بر اینکه اگر آمریکایی‌های اینستکس را تحریم کنند چه می‌شود بیان کرد: این مشکل اروپایی‌هاست که باید مشکل خود را حل کنند.

وی در ادامه در پاسخ به سوال دیگری درباره اینکه پیام ایران با گذشت میزان اورانیوم غنی شده برای اروپایی‌ها چیست بیان کرد: ما بعد از جلسه اعلام کردیم که اقدامات اروپایی‌های کافی نبوده لذا جمهوری اسلامی ایران بر اساس اعلام برنامه خود پیش از این، مرحله اول در حال اجرا شدن است هم در درباره ذخایر اورانیوم غنی شده و هم درباره ذخایر آب سنگین.

ظریف تاکید کرد: مرحله بعدی ما هم اعلام شده، در نامه رئیس جمهور صراحتا بیان شده در صورتی که اروپایی‌ها اقدامات لازم را جهت تعهدات خود در برجام انجام دهند اقدامات ما قابل بازگشت است.

وزیر امور خارجه تصریح کرد:، اما اگر اروپایی‌ها اقدامات لازم را انجام ندهند ما بر اساس ماده ۳۶ برجام این حق را از سال گذشته داشته ایم که اقدامات خود را انجام دهیم، ماده ۳۶ برجام کاملا واضح بوده و حق ایران در این ماده مشخص شده است، زیرا این ماده ضمانت اجرای برجام است.

وی اظهار کرد: اینکه اروپایی‌های ادعا می‌کنند که برای برجام ارزش قائل هستند باید برای ضمانت اجرایی‌هایی هم که در برجام وجود دارد ارزش قائل باشند و اقدامات ما دقیقا در جهت حفاظت از برجام است.

ظریف گفت: اینستکس یک حرکت مقدماتی است برای آنکه اروپایی‌های تعهدات خود را انجام دهند، تعهدات اروپایی‌ها در برجام از بند ۱ و ضمیمه ۲ برجام ذکر شده و صراحتا اقدامات اروپا و نتایج آن را کاملا بیان کرده است. درباره بند ۳ هم صرفا اقدام کافی نیست و باید مردم نتایج اقدام را در خود برجام ببینند.

وزیر امور خارجه افزود: بعد از خروج آمریکا از برجام و اجرای ماده ۳۶ توسط ایران یعنی دو روز بعد از آن در بیستم اردیبهشت ماه سال ۹۷ انجام شد، اروپایی‌های ۱۱ تعهد دادند که اینستکس هیچکدام از آن تعهدات نیست بلکه مقدمه‌ای برای اجرای آن تعهدات است.

وی بیان کرد: اکنون اروپایی‌ها اصل تعهدات خود را در برجام انجام نداده‌اند بلکه مقدمات اجرای تعهدات خود را بعد از حدود ۱۴ ماه تازه دارند عملیاتی می‌کنند اینکه آیا عملیاتی شده یا نه اطلاع کافی نداریم، ولی به هر حال بدون اجرای سایر تعهدات و اینکه اروپایی‌های تضمین دهند یعنی مانند تعهدی که بابت تضمین فروش نفت ایران داده‌اند باید اجرا شود که انجام نشده یا بازگشت دارایی‌های ایران، بازگشت عواید فروش نفت و حمل و نقل را تعهد کرده‌اند که انجام شود.

ظریف گفت:۱۱ تعهد سه بار یعنی در جلسه اول با اروپایی‌ها، در جلسه بعدی با ۴+۱ و دوباره در جلسه‌ای در حاشیه مجمع عمومی سازمان ملل تکرار شد و در چند جلسه با معاونان وزرا ذکر شد، اما اروپایی‌ها تعهدات‌شان را انجام ندادند. اینستکس مقدمه انجام این تعهدات است.

انتهای پیام/

برچسب ها: اخبار سیاسی ، ظریف ، برجام
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۳۶
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۰:۳۱ ۱۱ تير ۱۳۹۸
باید از برجام خارج بشید
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۹:۲۵ ۱۱ تير ۱۳۹۸
به کم که قانع بشی اجنبی هم رقص شادی می کنه، بزن زیرش ببین چطور میان التماس می کنند از چی می ترسی، ما ک خودمختاریم اینم روش، یا بگذارید کنار هسته ای یا مثل مرد تولید کنید و به کسی هم ربط نداره
Ireland
ناشناس
۰۹:۰۳ ۱۱ تير ۱۳۹۸
درودبرایران
Iran (Islamic Republic of)
احمدرضا
۰۸:۰۴ ۱۱ تير ۱۳۹۸
اینهارو که قبلا هم داشتیم بیشتر هم داشتیم...
کلا توی 6 سال گذشته چی بدست آوردیم چی کار کردین برای مردم.... لطفا فقط یک مورد بگید....!!!!!! که مردم خوشحال شده باشند...
Iran (Islamic Republic of)
محمدرضا
۰۷:۳۸ ۱۱ تير ۱۳۹۸
از مرز 300 کیلو عبور کردید ، دمتون گرم زحماتتون قابل قبول ولی سیب زمینی کیلویی 10 هزارتومن و چکار کنیم بعضیا مردم رو اذیت میکنه تحریم نمیکنه
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۷:۲۵ ۱۱ تير ۱۳۹۸
خیار گوجه گرون شده
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۷:۱۵ ۱۱ تير ۱۳۹۸
اقای ظریف ایا با داشتن چندصد تن اوارنیوم سفره های مردم غنی تر میشود؟؟!!بیکاری و فقر و تورم و........ کمتر میشود؟!!!!داشتن بی حد اورانیوم ایا باعث رفاه و اسایش ملت میشود؟؟؟؟!!!!!!!!!! ملت به نان شبشان محتاجن.
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۴:۵۵ ۱۱ تير ۱۳۹۸
آقایون داداشام،با دست رو دست گذاشتن وعده وعید های توی خالی
Iran (Islamic Republic of)
محسن نصیروند
۰۲:۲۰ ۱۱ تير ۱۳۹۸
سلام.اقای ظریف باید بداند که کمیت مهم نیست بلکه کیفیت مهم هست،مگر دولت تدبیر نبود که غنی سازی را از بالای بیست درصد به زیر پنج درصد رسانده و صدها سانتریفیوژ را پلمپ و در قلب راکتور سیمان ریخت و چندسالن تحقیقات هسته ای را پلمپ کرد و اکنون نیز تورم و گرانی چندین برابری،جز عقب ماندگی تا کنون چیزی عاید ایران نشد..با تشکر.***...
Iran (Islamic Republic of)
بابایی
۰۹:۳۵ ۱۱ تير ۱۳۹۸
سلام.احسنت،دولت خودتحریمی کرده و پلمپ صدها سانتریفیوژ و...حتی بسیاری از کارشناسان هسته ای از پر کردن چندسالن تحقیقات هسته ای با خاک گفتند.ارادت محضر نصیروند عزیز که حقایق را فرمودند.با تشکر
Iran (Islamic Republic of)
فرشباف
۱۰:۱۰ ۱۱ تير ۱۳۹۸
سلام.حرف حق را فرمودید،متفکر یعنی شما نه اینهایی که همه جارو پلمپ کردند و حالا هم به گفته خود عمل نخواهند کرد اگر راست می گویند زود از برجام ننگین خارج شوند
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۱:۰۷ ۱۱ تير ۱۳۹۸
آره حتما میخان به سقف 301 کیلو برسانند......ما سقف 10000000000000000000 میخایم
Iran (Islamic Republic of)
مجتبی
۰۰:۵۲ ۱۱ تير ۱۳۹۸
به نظر میاد ، ما خود تحریمی کردیم و از حقمون به موقع استفاده نکردیم . قطعا کوتاهی کردیم که بدنبال خروج یکجانبه آمریکا از برجام وباز گردوندن تحریمها و بدعهدی اروپا از مفاد برجام وتخته انداختنهای بیمورد وابراز تآسف های بی ثمر ایشان ، همانگونه که امروز مدعی حق برای کاهش تعهدات برجامی خود بر اساس ماده ۲۶ هستیم ، همان موقع این اقدام را انجام ندادیم .
شاید هم ما بهتر میفهمیم وچینی ها اشتباه میکنند که به محض افزایش تعرفه های گمرکی برای محصولات چینی از سوی آمریکا ، چین هم سریعا مقابله به مثل کرده وآمریکا را وادار به عقب نشینی ویا حداقل ممانعت از پیشروی در یکجانبه خواخی خود میکند.
Iran (Islamic Republic of)
محمد علوی
۰۰:۳۷ ۱۱ تير ۱۳۹۸
اقای روحانی صلابت و قاطعیت خود را در شانزده تیر با انجام‌ مرحله‌ دوم کاهش تعهدات در برجام به مردم ایران نشان خواهيد داد مردم ایران پشتیبان شما هستند اروپا همانند آمریکا هيچ غلطی نمي تواند بکند
Iran (Islamic Republic of)
پیران
۰۰:۳۱ ۱۱ تير ۱۳۹۸
باید بطور کامل از برجام خارج بشیم اروپایی ها شیر داخل خونه هستن روباه بیرون
Iran (Islamic Republic of)
بی دلیل
۰۰:۲۳ ۱۱ تير ۱۳۹۸
هر کاری می خواین بکنین بکنین
فقط گرون نکنید
شیرو ماست و...
سیب زمینی و...

ماشین و...
خونه و اجاره و رهن و...
حداقل گرون می کنید حقوق هم زیاد کنید یارانه رو زیاد کنید
Iran (Islamic Republic of)
رحیم
۰۰:۲۱ ۱۱ تير ۱۳۹۸
چرا ما گام به گام تعهدات خوده مون رو در برجام کم میکنیم باید در گام دوم برای همیشه از برجام خارج بشیم چه معنایی دارد که کشور و مردم ما تحت فشار تحریم ها قرار دارن ما در برجام بمانیم گام به گام خارج بشیم
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۹:۵۰ ۱۱ تير ۱۳۹۸
برجام هيچ نفعی برا کشور نداره
Germany
هادی
۲۳:۱۹ ۱۰ تير ۱۳۹۸
برجام از اول باخت بود والان هم هرچه دست و پا بزنیم بیشتر فرو میریم ما باید به دوره قبل برجام برگردیم همین وتمام آمریکا و اروپا اگر شما جرات داشته باشد خواهید دید هیچ غلطی نمیتوانن بکنند
Iran (Islamic Republic of)
حمزه
۲۲:۵۸ ۱۰ تير ۱۳۹۸
چقد رهبری فرمودند مذاکره کنید ولی اعتماد نکنید و گام به گام جلو بروید. چرا گوش نکردندند؟؟؟؟؟
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۲:۲۵ ۱۰ تير ۱۳۹۸
ما را به مرگ گرفته اند که با طب کردن جشن گرفته ایم ؟ وقتی ما را از حقوق قانونی خود محروم می کننذ و به 300کیلو راضی می کنند اینجوری میشود
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۹:۳۵ ۱۱ تير ۱۳۹۸
فکر کنم تب درسته
United States of America
محمد باقر
۲۱:۱۲ ۱۰ تير ۱۳۹۸
اقای ظریف میفرمایند:"باید مردم نتایج اقدام را در خود برجام ببینند."
Iran (Islamic Republic of)
بختیاری
۲۰:۵۸ ۱۰ تير ۱۳۹۸
آیا ما ایرانیان پیمان شکن بودیم یا انها؟؟؟؟!!!
آیا این ما بودیم که همیشه از زیر بار تعهداتمان شانه خالی میکردیم یا غربیان؟؟؟؟!!!
آیا قانون شکستن و بی قانونی و بی نظمی و شارلاتان بازی در جهان هنر است ؟؟؟؟!!!
آیا دنباله رویی از بی قانون و بدعهد و پیمان شکن در جهان عاقبتب جز بی اعتمادی در جهان دارد؟؟؟!!!
آیا اینهمه تعهد و پایبندی ،نتیحه اش باید سر کیسه کردن و تحریم و تهدید یک کشور کاملا متعهد باشد؟؟؟!!!
آیا ایران حق نداشت همان موقع نتنها اینستکس که برجام را هم بهم میزد؟؟؟!!!
آیا آمریکا که این پیمان را بهم زد باید باز هم مداخله کند؟؟؟؟؟!!!!!
آیا آنها نبودند که سلاحهای کشتار جمعی را بر ضد ملتها بکار بردند و همچنین در زرادخانه هایشان انبار و به متجاوزان به این آب و خاک فروختند؟
آیا صدها هزار جوان این کشور قربانی سلاحهای کشتار جمعی و میلیونها نفر در جهان قربانی بمب‌های اتمی آنها نشدند ؟؟؟!!!
آیا هواپیمای بیگناهان بر فراز خلیج فارس و فرستادن پیشرفته ترین پهپاد جاسوسی جهان ،در مرزهای ما و جاسوسی از کشورمان تجاوز و کشتار بی رحمانیه نیست؟؟؟!!!
آیا محروم کردن ملتی از واردات غذا و دارو و اعمال شدیدترین تحریمها در تاریخ کره زمین ،انسان‌دوستی است؟؟؟!!!
آیا نفروختن هواپیما و قطعات حساس و مانع تراشیدن بر سر راه ملتی برای پیشرفتش دوستی است؟؟؟!!!
آیا ایران با دیدن صدها سال سابقه بد از اروپا باز هم میبایست به اروپا اعتماد کند که برای بارها و بارها با زمان بازی کنند و زمانها را نابود کنند ؟؟؟!!!
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۰:۲۰ ۱۰ تير ۱۳۹۸
به دادمردم برسيد
Iran (Islamic Republic of)
بنده خدا
۱۹:۰۷ ۱۰ تير ۱۳۹۸
واقعا" با این همه نیرو انسانی متخصص چرا ما اینقدر کم گلهای خوش بوی علم را برای خودمان می چینیم و نعمت خدادی زیر زمینی خودمان را نمی توانیم به ثروت روی زمین مثل این کشورها تبدیل کنیم و واقعا" خداوند ثروتی بسیار بالاتر نسبت به این کشور ها به ما داده است.
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۹:۰۲ ۱۰ تير ۱۳۹۸
به سلامتی، خداقوت
Afghanistan
محمدرضا
۱۸:۳۵ ۱۰ تير ۱۳۹۸
مابایدباآمریکامذاکره مجدد کنیم وگرنه اروپا فایده ای نداره کره شمالی بااروپا مذاکره نمیکنه چون میدونه بی فایدس
Iran (Islamic Republic of)
Sh
۱۹:۴۴ ۱۰ تير ۱۳۹۸
شما چی از مذاکره با امریکا میدونین
Iran (Islamic Republic of)
حسام
۲۰:۲۴ ۱۰ تير ۱۳۹۸
حاضریم بمیریم بدبختی بکشیم ولی با امریکا مذاکره نکنیم
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۰:۳۹ ۱۰ تير ۱۳۹۸
فایده نداره-ما باید خودمون اقتصادمونو درست کنیم
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۱:۰۱ ۱۰ تير ۱۳۹۸
حالا می فهمیم که واقعا آمریکا شیطان بزرگ است و هیچ گاه آبادی و سربلندی ایران را نخواسته.
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۰:۵۵ ۱۱ تير ۱۳۹۸
مگه مذاکره نکردیم؟
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۲:۳۱ ۱۱ تير ۱۳۹۸
من با یه شرط مخالف مذاکره با آمریکا هستم همه از مسول گرفته تا آن کسی که میگه مذاکره نشه هر چی دارن بزارن وسط بین مردم به طور مساوی تقسیم بشه وگرنه تو ماشین مدل بالا با کولر روشن کسی گرما را حس نمیکند
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۸:۲۳ ۱۰ تير ۱۳۹۸
آگر به ازاء هر تعطیلی و یا هر تعهد، هزینه عدم اجرای آنرا مشخص می کردید بهتر نبود؟ بهتر نبود گام به گام و بطور متقابل و متناظر کارها پیش رود؟ بهتر نبود اول آنها حسن نیت خود را ثابت کنند؟ همیشه اول ما؟
آیا با وجود مکانیزم حق وتوو ، احترام و حق و حقوق بین الملل معنی و مفهومی دارد؟
Iran (Islamic Republic of)
محسن نصیروند
۰۲:۲۳ ۱۱ تير ۱۳۹۸
سلام. باز غربیها یک وعده توخالی می دهند و دوباره قول میخورند،تا کی این دولت تدبیر گول خواهند خورد.با تشکر
آخرین اخبار