آبشار یاسوج در فصل تابستان پذیرای گردشگرانی از سراسر کشور است مشکلاتی از جمله نبود پارکینگ و کمبود مراکز رفاهی و تفریحی و کمبود نظارت بر زیرساخت‌های موجود نیازمند توجه بیشتر مسئولان ذیربط است.

به گزارش گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از یاسوج ، در تابستان مناطق سردسیری استان کهگیلویه و بویراحمد از جمله شهر‌های یاسوج و سی سخت به عنوان یکی از مهمترین مقاصد سفر ساکنان جنوب کشور با تراکم گردشگران روبه رو می‌شوند و در این میان پارک کوهستانی آبشار یاسوج بیش از مکان‌های دیگر مورد توجه گردشگران قرار می‌گیرد، اما هنوز آن گونه که باید زیرساخت‌های گردشگری، رفاهی و امنیتی در این مکان برای رفاه حال گردشگران در نظر گرفته نشده است.

شمال شهر یاسوج در اوایل فصل تابستان همچنان حال و هوای بهاری دارد و همین باعث شده گردشگران به خصوص از استان‌های جنوبی کشور، یاسوج را برای گذراندن تعطیلات تابستانی انتخاب کنند.

برخورداری از طبیعت زیبا، آب و هوای مساعد و نزدیکی به استان‌های جنوبی، آبشار یاسوج را به یکی از گردشگرپذیرترین مکان‌های دیدنی کهگیلویه و بویراحمد تبدیل کرده است.

آبشار یاسوج در فصل تابستان پذیرای گردشگرانی از سراسر کشور است مشکلاتی از جمله نبود پارکینگ و کمبود مراکز رفاهی و تفریحی و کمبود نظارت بر زیرساخت‌های موجود نیازمند توجه بیشتر مسئولان ذیربط است.

پارک آبشار یاسوج هشت هکتار مساحت دارد در حدود ۲ کیلومتری شمال شهر یاسوج واقع شده است. روزانه حدود یک هزار و ۵۰۰ دستگاه خودرو می‌تواند در آن مستقر شود.

به طور میانگین پارک آبشار یاسوج ظرفیت ۶ هزار تا ۱۰ هزار نفر را در روز دارد و در روز‌های گرم تابستان ظرفیت این مکان توریستی در پایان روز تکمیل می‌شود.

تاکنون توسط شهرداری یاسوج در این پارک برای رفاه حال گردشگران، بیش از ۵۴ چشمه بهداشتی، دوش حمام و نماز خانه و سکو‌هایی برای رفاه مسافران ایجاد کرده است.

هم اینک ار مذاکره با یک مشاور معماری کشوری در حال انجام است تا طرح جامع گردشگری آبشار یاسوج را طراحی کند.

روز دوشنبه شهرداری یاسوج اطلاعیه‌ای صادر کرد که براساس آن هر گونه ساخت و سازی در محدوده پارک آبشار یاسوج تا اطلاع بعدی ممنوع است. ممنوع بودن ساخت و ساز تا زمان تهیه و تکمیل طرح جامع گردشگری برای ساماندهی آبشار یاسوج قابل اجراست.

حدود ۱۲ سال پیش طرح جامعی برای آبشار یاسوج تعریف شد، اما این طرح توسط متولیان امر از جمله مدیران سابق شهرداری یاسوج نیمه کاره رها شد، اما هم اینک با برنامه ریزی‌های انجام شده توسط شهردار کنونی این شهر تدوین طرح جدید جامع ساماندهی آبشار یاسوج به طور جد در دستور کار قرار گرفته تا شاهد ساخت و ساز‌های بی رویه و غیر مجاز همچون گذشته در این منطقه نباشیم.

در چند سال اخیر ساخت و ساز‌های قارچ گونه و ساختمان سازی‌های بدون ضابطه و نبود نظارت کافی بر این ساخت و ساز‌ها مجال نفس کشیدن را از این نگین گردشگری شهر یاسوج سلب کرده است.

آبشار یاسوج به عنوان نماد شهر یاسوج پایتخت طبیعت ایران در محاصره باغ‌های به اصطلاح تفریحی که بساطی برای شادی‌های کاذب ایجاد کرده اند زیبایی‌های خود را از دست داده است.

معاون عمرانی استاندار کهگیلویه و بویراحمد گفت: مدیریت واحد آبشار یاسوج به عهده شهرداری این شهر است و تمامی دستگاه‌های اجرایی استان باید زیر نظر شهرداری فعالیت کنند.

عزیز فیلی با اشاره به اینکه هیچ دستگاهی حق ندارد بدون هماهنگی با شهرداری این شهر در آبشار یاسوج اقدامی انجام دهد، افزود: طرح جامع ساماندهی محدوده آبشار باید در اسرع وقت توسط شهرداری آماده و هر گونه فعالیتی در این مکان بر اساس این طرح انجام شود.

وی تصریح کرد: تا اطلاع ثانوی و مشخص شدن زمان تعیین تکلیف طرح جامع آبشار یاسوج، نباید هیچ گونه ساخت و سازی در محدوده آبشار یاسوج صورت گیرد و با ساخت و ساز‌های غیرمجاز در دست اقدام نیز برخورد قانونی شود.

معاون عمرانی استاندار کهگیلویه و بویراحمد همچنین خواستار جابه جایی کاربری‌هایی از جمله دامداری و دیگر موارد در محدوده آبشار شد و افزود: تنها به کاربری‌های گردشگری و رفاهی در این منطقه مجوز ماندن یا ساختن داده خواهد شد.

وی ابراز داشت: کمیته نظارتی شامل نماینده دادستانی، فرمانداری، شهرداری، پلیس راهنمایی و رانندگی، سازمان میراث فرهنگی و نماینده شورای شهر تشکیل شود و این کمیته هر ۱۵ روز یک بار از آبشار یاسوج بازدید کرده و بر ساماندهی این مکان نظارت کنند.

مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری کهگیلویه و بویراحمد نیز گفت: آبشار شهر یاسوج به عنوان یکی از شاخص‌ترین جاذبه‌های گردشگری شهرستان بویراحمد مطرح بوده و نماد شهر یاسوج محسوب می‌شود، اما به علت نداشتن طرح جامع با مشکلات فراوانی رو به رو است.

محمود باقری با بیان اینکه نبود طرح جامع سبب شده که ساخت و ساز‌ها در این مکان سلیقه‌ای و بدون برنامه باشند، افزود: مشکل دیگری که در این مکان گردشگری وجود دارد عدم مدیریت واحد آبشار است.

شهردار یاسوج با بیان اینکه در سالیان گذشته در خصوص آبشار یاسوج در زمینه‌های مختلف کوتاهی شده، نیز بیان کرد: رفع تصرف‌های صورت گرفته و ممانعت از ساخت و ساز‌های غیر مجاز در این مکان گردشگری در دستور کار است.

نستهن مقدم افزود: وقوع سیلاب‌های ابتدای امسال سبب شد که رسیدگی به این مکان گردشگری مورد توجه قرار گیرد که در این راستا با برداشت‌های غیر مجاز در حاشیه آبشار برخورد و نسبت به رعایت حریم آبراهه آبشار ملزم شدند.

وی گفت: در طرح ساماندهی آبشار یاسوج، رفع تصرفات غیرقانونی به جد در حال اجراست و با مسببان آن برخورد خواهد شد.

فرماندار بویراحمد نیز گفت: آبشار یاسوج یکی از بهترین جاذبه گردشگری استان است و اگر جلوی ساخت و ساز‌های غیرمجاز در این مکان گرفته نشود در آینده به لکه ننگی بر چهره شهر یاسوج تبدیل خواهد شد.

شاهرخ کناری افزود: این مکان گردشگری از قهوه‌خانه‌هایی که فقط قلیان دارند و باغ‌هایی که بدون هیچ مجوز و نظارتی مشغول ارائه خدمات هستند و روز به روز بر بدتر شدن وضعیت آبشار و ناامن جلوه دادن آن دامن می‌زنند، پر شده است.

وی با اشاره به وضعیت نامطلوب آبشار یاسوج، گفت: ساخت و ساز‌های انجام شده در این مکان مجوز ندارند و در بیشتر موارد حوزه بهداشت به درستی بر سفره خانه‌ها و مراکز رفاهی نظارت نمی‌کند.

کناری تصریح کرد: در زمان شهردار سابق چندین بار اسکان شبانه در آبشار یاسوج ممنوع شد، اما همچنان مسافران در همین مکان شب‌ها اسکان می‌یابند.

فرماندار شهرستان بویراحمد گفت: ورود گردشگران درآمد اندکی برای شهر یاسوج دارد، زیرا مسافران مایحتاج خود را هم از شهر‌های خودشان خریداری کرده و بعد به اینجا سفر می‌کنند و کم‌تر از ظرفیت بخش خصوصی در زمینه اسکان هتل‌ها و دیگر موارد مشابه استفاده می‌کنند.

مدیرکل دفتر فنی استانداری کهگیلویه و بویراحمد در این رابطه گفت: ساخت و ساز‌های مجاز در آبشار یاسوج اندک هستند پس می‌طلبد با مسببان ساخت و ساز‌های غیرمجاز در این مکان برخورد جدی شود.

شهر زیبای یاسوج محصور در میان جنگل‌های زاگرس با کمتر از ۱۴۰ هزار نفر جمعیت در دامنه کوه دنا قرار دارد.

انتهای پیام/غ

توجه بیشتر به آبشار یاسوج

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.