رئیس سازمان آب و برق خوزستان از تامین آب مورد نیاز کشت تابستانه در استان خبر داد.

به گزارش گروه استان‌های باشگاه خبرنگاران جوان از اهواز، فرهاد ایزدجو رئیس سازمان آب و برق خوزستان روز پنجشنبه در بازدید از بخش کشاورزی مناطق سیل زده شادگان با اشاره به حجم مطلوب آب پشت سد‌های استان گفت: مشکلی برای تامین آب کشت تابستانه در این استان وجود ندارد و آب مورد نیاز کشت تامین خواهد شد.

وی درخصوص وضعیت زهکش‌ها بیان داشت: با نزدیک شدن به کشت تابستانه، شبکه‌های آبیاری و زهکشی که از سیل اوایل امسال آسیب دیده اند، به طور کامل بازسازی و آماده آب اندازی شدند.

ایزدجو تصریح کرد: شبکه‌های آبیاری و زهکشی که براساس الگوی کشت طراحی شده اند دارای ظرفیت خاصی هستند که برای تامین آب مورد نیاز آن‌ها محدودیت‌هایی ایجاد شده است.

رئیس سازمان آب و برق استان خوزستان با بیان اینکه در حوضه‌های دز، کارون و کرخه از نظر حجم آب در پشت سد‌ها مشکلی برای تامین آب کشت تابستانه وجود ندارد، افزود: برای آبیاری سنتی هیچ محدودیتی برای برداشت آب از رودخانه‌ها و انجام کشت‌های پرمصرف وجود ندارند، اما با توجه به طراحی شبکه‌های آبیاری بر اساس الگوی کشت خاص، در این شبکه‌ها محدودیت کشت‌های پرمصرف اعمال خواهد شد.

این مقام مسئول با اشاره به نیاز نخیلات شادگان در پایین دست حوضه رودخانه مارون و جراحی بیان داشت: با وجود پر آب بودن مخزن سد مارون، اما به دلیل وسعت زمین‌های کشاورزی پایین دست و لزوم تامین آب مورد نیاز نخیلات، در این حوضه محدودیت کشت پرمصرف وجود دارد و ۳ تا ۴ هزار هکتار کشت پرمصرف در حوضه این رودخانه می‌توان انجام داد.

فرهاد ایزدجو اظهار کرد: با هماهنگی ستاد بحران استانداری خوزستان و جهاد کشاورزی در هر حوضه این استان میزان کشت برای کشت‌های پرمصرف مشخص شد.

وی در خصوص مشکل کم آبی روستا‌های شادگان افزود: به طور متوسط اکنون در منطقه شهرستان شادگان بالغ بر ۷۳۵ لیتر سرانه آب برای هر نفر تامین می‌شود.

بیان کرد: روستاییان شادگان علاوه بر مصرف آب آشامیدنی؛ آب مورد نیاز برای آبیاری نخیلات، موارد بهداشتی و دام خود را نیز از محل آب آشامیدنی استفاده می‌کنند که مصرف را از حالت استاندارد افزایش داده است.

وی اذعان داشت: در شبکه توزیع آب شرب شهری و روستایی شادگان مشکلاتی وجود دارد که این مشکلات در شبکه‌های روستایی بدلیل پراکندگی بیشتر است.

رئیس سازمان آب و برق خوزستان گفت: به دلیل انشعاب‌های غیر مجاز در شبکه آبرسانی به روستا‌های شادگان، تامین آّب روستا‌های انتهای شبکه آبرسانی با مشکل افت فشار و قطعی آب مواجه هستند، لذا از نظر تامین آب روستا‌های شادگان مشکلی وجود ندارد، ولی شرکت آب و فاضلاب خوزستان تلاش دارد با ایجاد خطوط آبرسانی جدید و تقویت ایستگاه‌های پمپاژ مشکل آبرسانی این روستا‌ها را برطرف کند.

انتهای پیام/گ

آغاز کشت تابستانه

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.