حداد عادل در ابتدای این جلسه گفت: با پیشنهاد یکی از اعضای شورا مقرر شد تا در ابتدای هر جلسه نمایندگان دستگاههای عضو شورا، مختصراً مجموعه متبوع خود را معرفی کنند.
وی افزود: این کار با این هدف صورت میگیرد که دستگاههای عضو شورای تحول و ارتقاء علوم انسانی ظرفیتها، قابلیتها و توانمندیهای یکدیگر را بهتر بشناسند.
پس از سخنان حداد عادل، نماینده پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی، به معرفی این پژوهشگاه در قالب گزارشی مشتمل بر اصول راهبردی، اقدامات انجام شده، برنامههای پیشرو و... پرداخت.
پس از ارائه این گزارش، سرفصلهای درسی و برنامه آموزشی رشته مطالعات سیاسی جهان اسلام در مقطع کارشناسی ارشد که در جلسات گذشته شورا مورد بررسی قرار گرفته و با توجه به نظرات ارائه شده توسط اعضاء در این جلسات ویرایش شده است، مورد بحث و بررسی اعضاء قرار گرفت.
حسین سلیمی، رئیس دانشگاه علامه طباطبایی در مورد این برنامه آموزشی و سرفصل درسی گفت: در تدوین این برنامه و سرفصل دقت خوبی اعمال شده است.
وی افزود: موضوع دیگری که باید مورد توجه قرار گیرد، موضع دفتر گسترش و برنامهریزی وزارت علوم، تحقیقات و فناوری در مورد رشتههایی از این دست است که ممکن است برنامههای این رشته را با مشکل مواجه کند.
پس از سخنان سلیمی، قبادی رئیس پژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات فرهنگی هم طی سخنانی گفت: در بخش منابع مشکلات و معضلاتی وجود دارد که لازم است برطرف شود.
وی افزود: با توجه به این که رشته به جهان اسلام مربوط است، جای منابع به زبان عربی خالی است، برخی عبارات و اصطلاحات نیز ثقیل است و نیاز به ویرایش دارد.
امین زاده هم در مورد این برنامه درسی گفت: مباحث حقوقی در این برنامه درسی جایگاه خوبی دارد، موضوع دیگری که لازم است به آن توجه شود موضوع نقش جهان اسلام در تأمین انرژی جهان است.
حجتالاسلاموالمسلمین رستمی، رئیس نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری «مدظلهالعالی» هم در این زمینه گفت: باید در زمینه گرایشهای سلفی در جهان اسلام منابع بهروزرسانی شود.
وی افزود: همچنین تأثیر انقلاب اسلامی بر جنبشهای اسلامی و اصل موضوع بیداری اسلامی باید بیشتر مورد توجه قرار گیرد.
غلامعلی حداد عادل هم در این زمینه گفت: در طول فعالیت ۲۵ ساله "دانشنامه جهان اسلام" بیش از ۱۰۰ مقاله در مورد "اسلام معاصر" پیرامون سرفصلهای مختلف این موضوع نگاشته شده است که لازم است مورد توجه قرار گیرد.
وی افزود: منابع غنی این مرکز شامل بیش از ۱۲۰ هزار جلد کتاب و بیش از دو هزار دوره نشریه و مجله منتشر شده در جهان اسلام هم میتوانند در این زمینه مفید باشند.
پس از سخنان حداد عادل، با رأی مثبت اعضاء سرفصل برنامه درسی رشته مطالعات علوم سیاسی جهان اسلام در مقطع کارشناسی ارشد به تصویب رسید.
دستور بعدی جلسه شورای تخصصی تحول و ارتقاء علوم انسانی شورای عالی انقلاب فرهنگی، بازنگری در برنامه درسی و سرفصل آموزشی رشته روانشناسی اجتماعی در مقطع کارشناسی ارشد بود که گزارش کارگروه روانشناسی در این زمینه ارائه شد.
در این گزارش با اشاره به ارتباط این رشته درسی با رشته روانشناسی اسلامی و مفاهیم مشترک میان این دو رشته، اقدامات صورت گرفته در زمینه اسلامی سازی، بومیسازی، روزآمدسازی و کارآمد سازی تشریح شد.
در بخش دیگری از این گزارش با اشاره به اهمیت موضوعاتی مانند روانشناسی رسانه و تبلیغات، روانشناسی سیاسی و... بررسی علمی این حوزهها از سایر خصوصیات این برنامه درسی برشمرده شده است.
اعضا به بیان نظرات و پیشنهادهای خود پرداختند؛ که اهم آن به شرح ذیل است: بهرهگیری از میراث گرانقدر ادبیات عرفانی تمدن اسلامی در جهت غنیسازی مباحث روانشناسی، پرداختن به اصل موضوع روانشناسی اجتماعی، توجه به تأثیر فضای مجازی و ساختار روانشناسی اجتماعی، دقت در انتخاب منابع درسی و در نظر گرفتن مطالعات تطبیقی و میان فرهنگی.
پس از ارائه نظرات و پیشنهادهای اعضا، حداد عادل طی سخنانی گفت: بیتوجهی روانشناسی اجتماعی مدیران جامعه را در تصمیم سازی و همچنین شکلدهی افکار عمومی دچار مشکل کرده است.
عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی ادامه داد: در ۱۰ سال اخیر و با گسترش غیرقابلباور فضای مجازی، افکار عمومی جامعه به شدت متحول شده است.
حداد عادل گفت: همین موضوع عامل تشدید دروغ، تشنج و تنش در فضای روانی جامعه شده است.
وی افزود: قطعاً طراحان جنگ روانی علیه ملت ایران در رسانهها و فضای مجازی از ابزار روانشناسی اجتماعی بهره میگیرند و باید در مقابله با این جنگ روانی از ابزار روانشناسی اجتماعی استفاده شود.
عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی ادامه داد: در برخی مناسک مذهبی هم نوعی افراط مشاهده میشود که موجب برخی کردارهای ناپسند میشود.
رئیس شورای تخصصی تحول و ارتقاء علوم انسانی با اشاره به نقش رسانه در ایجاد توازن اجتماعی گفت: این مشکل در برخی تنشهای قومی و ... در میان برخی شهرها و مناطق کشور هم مشاهده میشود که نقش رسانهها در این زمینه غیرقابل انکار است.
وی افزود: تشدید روحیه نارضایتی و انتقاد بیرویه از همه امور هم ناشی از عدم توجه به روانشناسی اجتماعی است.
عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی ادامه داد: متخصصان رشته روانشناسی باید برای حل مشکلات راهکار پیشنهاد دهند.
پس از سخنان حداد عادل کلیات سرفصل آموزشی و برنامه درسی رشته روانشناسی اجتماعی در مقطع کارشناسی ارشد به تصویب رسید و بررسی جزئیات سرفصل آموزشی و برنامه درسی این رشته به جلسه آتی موکول شد.
انتهای پیام/