نیمی از صدمات وارده به آثار تاریخی ناشی از حفاری‌های غیر مجاز می‌باشد که به دلیل عدم آگاهی از اهمیت آثار و بناهای تاریخی روی داده است.

به گزارش خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از مشهد، مهدی علی پور مدیر انجمن‌های میراث فرهنگی خراسان رضوی درنشست انجمن‌های میراث فرهنگی خلیل ‎آباد گفت: نیمی از صدمات وارده به آثار تاریخی ناشی از حفاری‌های غیر مجاز می‌باشد که به دلیل عدم آگاهی و شناخت از اهمیت آثار و بناهای تاریخی روی داده است.

وی با بیان اینکه استفاده از ظرفیت‌های مردمی و واگذاری برخی امور به مردم در دستور کار سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان قرار دارد، ادامه داد: خلیل ‎آباد اولین شهرستان، خراسان رضوی است که تمام روستاهای آن واجد شرایط تشکیل انجمن‌های میراث فرهنگی هستند و تاکنون به جز ۲ روستا در سایر روستاهای آن انجمن میراث فرهنگی تشکیل شده است.

مدیر انجمن‌های میراث فرهنگی خراسان رضوی با تاکید بر لزوم تلاش برای کاهش آسیب‌ها به آثار تاریخی، گفت: گرچه تاکنون در خلیل‎آباد ۱۶۰ اثر تاریخی شناسایی و ۱۱ اثر به ثبت رسیده است، اما نگهداری و حفاظت آثار تاریخی به دلیل کمبود امکانات و نیروی انسانی به تنهایی از توان میراث فرهنگی خارج است.

علی پور افزود: برای رفع کمبودها سعی شده است انجمن‌های میراث فرهنگی در روستاها تشکیل و از توان مردم در نگهداری و حفاظت آثار تاریخی بهره گرفته شود.

وی تصریح کرد: خراسان رضوی با وجود بیش از ۱۰ هزار اثر تاریخی از نظر پیشینه فرهنگی و تاریخی بسیار غنی و متنوع است و اکثر روستاها آداب و رسوم و بازی‌های بومی و محلی خاصی دارند که برای جلوگیری از فراموشی آنها باید شناسایی و ظرفیت روستاها به درستی معرفی شود.

مدیر انجمن‌های میراث فرهنگی خراسان رضوی گفت: تاکنون بیش از ۲ هزار اثر در این استان به ثبت رسیده که مرمت و نگهداری از آنها نیازمند جذب مشارکت‌های مردمی است.

علی پور افزود: با توجه به اینکه ۱۰۰ رشته صنایع دستی در خراسان رضوی داریم و از سویی صنایع دستی در روستاها نقش بسیار مؤثری دارند در صورت استقبال در روستاها آماده برگزاری کلاس‌های آموزشی هستیم.
 
وی تصریح کرد: به رغم اینکه براساس آمار اعلام شده سالیانه ۲۵ میلیون زائر و گردشگر وارد  خراسان رضوی می‌شوند اما تاکنون نتوانسته ایم از این ظرفیت برای روستاها استفاده کنیم.

مدیر انجمن‌های میراث فرهنگی خراسان رضوی گفت: به دلیل نبود برنامه ریزی سهم درآمد اکثر روستاهای استان از گردشگری صفر است و نتوانسته ایم سهم خود را از این صنعت بگیریم.

علی پور افزود: با توجه به اینکه تاکنون ظرفیت‌های روستایی به خوبی معرفی نشده اند تلاش می‌شود امسال به فعال سازی انجمن‌های میراث فرهنگی روستایی بپردازیم و براساس تصمیم مدیر کل میراث فرهنگی خراسان رضوی تمام برنامه‌ها در روستاها برای حوزه‌های صنایع دستی، میراث فرهنگی و گردشگری بر محور انجمن‌های میراث فرهنگی است.

وی در زمینه مستند سازی روستاهایی که سنت و آئین قدیمی دارند به منظور معرفی و شناساندن بهتر آنها اعلام آمادگی کرد.
 
مدیر انجمن‌های میراث فرهنگی خراسان رضوی گفت: بر اساس بخشنامه جدید به کسانی که مالیات پرداخت می‌کنند این اجازه داده شده تا مالیات خود را در حوزه میراث فرهنگی هزینه کنند که این حرکت بسیار خوبی است.

خلیل‎ آباد  غنی از آثار باستانی، تاریخی و فرهنگی است

حمید سلطانی دادستان خلیل ‎آباد گفت: با توجه به وضعیت شهرستان و حفاری‌های غیر مجاز در بخش میراث فرهنگی باید توجه بیشتری به این حوزه انجام شود.

وی ادامه داد: خلیل‎ آباد  غنی از آثار باستانی، تاریخی و فرهنگی است و حفاظت و حراست از آنها بسیار مهم و ضروری است.

دادستان خلیل ‎آباد گفت: به دلیل کوتاهی برخی افراد در روستاها و عدم رعایت ضوابط پرونده‌هایی تشکیل شده است که مشکلات بسیار به وجود آورده و کوتاهی در حفظ و حراست از آثار تاریخی باعث شده در یکی از مناطق شهرستان آثار تاریخی به محلی برای تجمع معتادین و استعمال مواد مخدر تبدیل شود.

سلطانی افزود: بسیاری از آثار تاریخی شهرستان رها شده‌اند و انتظار می‌رود با نصب تابلو به معرفی آثار تاریخی پرداخته شود که این اقدام در پیشگیری از وقوع جرم اهمیت دارد.

وی تصریح کرد: پرونده‌های متعدد در شهرستان با موضوع کاوش و حفاری غیر مجاز به قصد به دست آوردن آثار تاریخی داشته‌ایم لذا دهیاران باید نسبت به آثار تاریخی و رفت و آمدهای مشکوک در روستاها حساس باشند.

جهت مرمت اعتباری نداریم

محمدجواد بلبلی رئیس اداره میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری خلیل ‎آباد نیز گفت: به رغم اینکه روستاهای سعدالدین، ارغا، جعفرآباد، بزنجرد و یخدان گلی در اولویت تخصیص اعتبارات هستند اما امسال تاکنون اعتباری در این زمینه تخصیص نیافته است.

وی ادامه داد: هرچند براثر بارندگی و سیلاب اخیر برخی آثار تاریخی دچار خسارت‌هایی شده‌اند اما برای مرمت اعتباری نداریم و این امر موجب شده با مشکلات جدی مواجه باشیم.

رئیس اداره میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری خلیل ‎آباد گفت: حوض انبار روستای سعدالدین برای تخصیص اعتبار باید به میراث فرهنگی واگذار شود.

انتهای پیام//ج.ر
برچسب ها: گردشگری ، صنایع دستی
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار