معاون بهبود تولیدات دامی سازمان جهاد کشاورزی استان کرمانشاه گفت:استان کرمانشاه همواره به عنوان قطب دامپروری در کشور مطرح بوده و مستعد توسعه بیشترصنعت دامپروری است.

به گزارش خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان ازکرمانشاه ، معاون بهبود تولیدات دامی سازمان جهاد کشاورزی استان کرمانشاه گفت: استان کرمانشاه داشتن پتانسیل ها و ظرفیتهای بالایی که در زمینه دامپروری دارد همواره به عنوان قطب دامپروری در کشور مطرح بوده و مستعد توسعه بیشترصنعت دامپروری است.

 خانی با اشاره به اینکه استان کرمانشاه ۳میلیون راس جمعیت دام سبک دارد افزود: این جمعیت دامی شامل دو میلیون ۳۵۰راس گوسفند و ۶۵۰هزار بز است.

وی  با بیان اینکه جمعیت دام سبک استان در اختیار جامعه عشایری، روستایی و صنعتی پرورش داده می شود بیان کرد: در حال حاضر ۵۳واحد صنعتی پرورش گوسفند با ظرفیت ۲۲هزار و ۱۸۵راس دام مولد در حال فعالیت هستند و ۱۹واحد آن از ۵۰۰راس به بالا ظرفیت دارند.

خانی تولید گوشت قرمز استان در سال ۹۷را ۳۶هزار و ۴۵۰تن اعلام کرد که ۲۵هزار تن آن از تولیدات دام سبک بوده است.

وی نژاد سنجابی را یکی از نژادهای دام برتر استان به عنوان برند صادراتی مطرح کرد که غالب و بومی استان بوده و از نژادهای سنگین به شمار می رود که در سالهای اخیر مورد توجه کشورهای حاشیه خلیج فارس قرار گرفته است.

خانی با اشاره به واحدهای پرورش گوسفند در استان به عنوان واحدهای شاخص تولید بیان کرد: یکی از این واحدها شرکت شاخص گلهر در شهرستان اسلام آبادغرب به ظرفیت ۳ هزار راس میش مولد است که با سرمایه گذاری ۵۰میلیارد ریال و با اخذ تسهیلات بانکی و سهم آورده متقاضی سال ۹۵ به بهره برداری رسیده است.

معاون بهبود تولیدات دامی سازمان جهاد کشاورزی استان کرمانشاه گفت: در واحد مذکور در حال حاضر با همکاری کارشناسان سازمان تحقیقات دامپروری و معاونت بهبود تولیدات دامی در زمینه پروژه ترکیب ژنتیکی با استفاده از اسپرم گوسفند نژاد رومانف بر روی تعداد محدودی از میشهای مستعد فعالیت می نماید که این پروژه در افزایش تولید در واحد سطح و افزایش درصد دوقلوزایی موثر خواهد بود.

 خانی با اشاره به ۴طرح پرورش گوسفند پر تولید در استان گفت: یکی از این طرح ها شرکت سپیدان اجداد کوثر کرمانشاه به ظرفیت ۳۶هزار راس گوسفند مولد پرتولید وارداتی است که تاکنون هزار راس گوسفند از نژاد رومن، ایل دو فرانس، لاکن و شاروله از فارم دامپروری استان تهران به واحد مذکور انتقال یافته است.


وی طرح دوم را طرح پرورش گوسفند پر تولید رازانی واقع در ماهیدشت بیان نمود که در فاز اول به ظرفیت ۵هزار راس ثبت سفارش داده شده و قسمت اول آن در شهریورماه سالجاری به تعداد ۲هزار راس گوسفند پر تولید از کشور فرانسه وارد می شود.

خانی طرح سوم را طرح شرکت ازناب دینور به ظرفیت ۲۵هزار راس به صورت مولد وارداتی در بخش دینور شهرستان صحنه برشمرد و گفت: این طرح در حال انجام مراحل اداری دریافت پروانه می باشد.

خانی طرح چهارم را پرورش گوسفند مولد وارداتی جعفر امیری در شهرستان کنگاور به ظرفیت ۵ هزار راس که به صورت دام مولد پر تولید وارداتی در حال انجام مراحل اداری و دریافت پروانه است.


وی در پایان افزود: با بهره برداری از ظرفیت طرح های دامپروری شاهد رونق دامپروری در استان کرمانشاه خواهیم بود.

انتهای  پیام/ز

 

۵۳واحد صنعتی پرورش گوسفند با ظرفیت ۲۲هزار و ۱۸۵راس دام مولد در حال فعالیت هستند

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.