مدیرکل هواشناسی سیستان و بلوچستان گفت: در نتیجه تقویت فعالیت سامانه آب و هوایی مونسون هند و رشد ابر‌های همرفتی در جنوب شرق کشور، ارتفاع ریزش‌های رگباری شبانه روز گذشته در استان به ۳۱ میلی متر رسید.

بارش‌های مونسون هند در سیستان و بلوچستان به ۳۱ میلیمتر رسیدبه گزارش  گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از زاهدان، وبه نقل از روابط عمومی ادراه کل هواشناسی ؛ محسن حیدری مدیرکل هواشناسی سیستان و بلوچستان گفت:بدنبال ادامه وزش باد‌های مرطوب مونسون هند در سیستان و بلوچستان و فراهم شدن شرایط برای رشد ابر‌های همرفتی و ریزش‌های رگباری، عصر دیروز و ابتدای دیشب شاهد رگبار‌های متوسط باران در جنوب شرق استان بودیم که در برخی مناطق منجر به جریان یافتن آب در رودخانه‌های محلی شد.

وی افزود: بیشینه این بارش‌ها با مقدار ۳۱ میلی متر از ایستگاه بارانسجی «رحمن آباد ایرندگان» شهرستان خاش گزارش شد. البته هسته بارش‌ها در سراوان و مهرستان متمرکز بود بطوریکه تا این لحظه از ۱۲ ایستگاه هواشناسی و بارانسجی این شهرستان‌ها بارندگی گزارش شد.

مدیرکل هواشناسی سیستان و بلوچستان خاطرنشان کرد: تا کنون در ایستگاه‌های بارانسنجی آشار مهرستان ۲۳ میلی متر، قادرآباد مهرستان ۱۸.۵ میلی متر، پیرآباد سراوان ۱۸ میلی متر و دشتوک سراوان ۱۰ میلی متر باران باریده است.

حیدری با بیان اینکه به طور معمول توده‌های همرفتی با وزش تندباد‌های شدید همراه است، گفت: امروز نمونه‌ای از این تندباد‌ها در ایرانشهر و مهرستان روی داد و سبب خیزش موقتی گردوخاک شد.

وی اضافه کرد: تند باد لحظه‌ای امروز ایرانشهر به ۸۶ کیلومتر بر ساعت رسید و تبدیل به توفان گردوخاک شد. این توفان لحظه‌ای شعاع دید افقی در محدوده فرودگاه ایرانشهر را به ۵۰۰ متر کاهش داد.

مدیرکل هواشناسی سیستان و بلوچستان در بخش دیگری با بیان اینکه بارش‌های دیروز قدری از گرمای هوا در برخی مناطق جنوب شرق استان کاست، افزود: بر اساس خروجی نقشه‌های پیش یابی و مدل‌های عدی پیش بینی می‌شود همچنان رشد ابر‌های همرفتی، ریزش‌های رگباری، تندباد‌های موقت و صاعقه در نیمه جنوبی و برخی نواحی مرکزی استان ادامه داشته باشد.

حیدری گفت: انتظار می‌رود این شرایط بیشتر در بعدازظهر‌ها و شب‌ها روی دهد. البته با توجه به ماهیت ریزش‌های رگباری، احتمال جریان یافتن روان آب، سیلابی شدن برخی مسیل‌ها و رودخانه‌های محلی وجود دارد.

وی به مردم استان توصیه کرد: در زمان وقوع صاعقه از قرار گیری در ارتفاعات و فضای باز خودداری کنند. همچنین با توجه به احتمال سیلابی شدن برخی رودخانه‌های محلی از تردد در این مناطق نیز خودداری شود.

انتهای پیام/ع

بارش باران در سیستان وبلوچستان 

برچسب ها: هواشناسی ، آب و هوا
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار