جعفریان گفت: اعضای مجمع جهانی سلامت پیشنهاد نوشتن قطعنامه‌ای را مطرح کردند که در نهایت با تعیین اعضای پیمان m۸ در سراسر دنیا انتشار پیدا کرد.

محکوم شدن تحریم‌ها به ایجاد اسیب در سلامت مردم/ مهر تایید پیمان جهانی m۸ بر اثار منفی تحریم‌ها بر سلامت مردمبه گزارش خبرنگار حوزه بهداشت و درمان گروه علمی پزشكی باشگاه خبرنگاران جوان، حسین جعفریان رئیس نشست منطقه‌ای مجمع جهانی سلامت در نشستی که صبح امروز در ساختمان این دانشگاه برگزار شد به نوشتن قطع‌نامه‌ای در نشست منطقه‌ای و با مشارکت اعضای پیمان m۸ اشاره کرد و گفت: مجمع جهانی سلامت یکی از مهم‌ترین رویداد‌های سلامت بین‌المللی است که اولین نشست خود را در سال ۲۰۰۹ و به واسطه اعضای پیمان m۸، آغاز کرد تا به مسائل و چالش‌های حوزه سلامت بپردازد.
 
وی ادامه داد: از سال ۲۰۱۳ این مجمع اقدام به برگزاری نشست‌های منطقه‌ای کرد تا به بررسی مسائل حوزه سلامت بپردازد؛ دانشگاه علوم پزشکی تهران هم از سال ۲۰۱۶ به اعضای گروه ۸ پیوست، این دانشگاه تنها عضو منطقه در این سازمان است و در نهایت در سال ۲۰۱۷ تصویب شد تا هفتمین نشست منطقه‌ای به میزبانی دانشگاه علوم پزشکی ایران برگزار شود. برای کنترل مسائلی مثل اخز ویزا و حضور مهمانان جزیره کیش برای این امر مهم انتخاب شد که مورد استقبال هم قرار گرفت.

جعفریان با اشاره و عضویت ۲۵ دانشگاه فعال در حوزه پزشکی و سلامت از سراسر دنیا گفت: برگزاری چنین نشستی کار بسیار سخت و دشواری بود و افراد زیادی برای به اثر بخش شدن ان تلاش کردند؛ دبیر خانه برگزاری این نشست بیش از ۲۰ ماه برای برگزاری این نشست تلاش کردند و در نهایت شاهد برگزاری مناسب این نشست توسط دانشگاه علوم پزشکی تهران در سال ۲۰۱۹ باشیم.

رئیس نشست منطقه‌ای مجمع جهانی سلامت درباره تاثیر این نشست بر روابط بین‌المللی و نظام سلامت بیان کرد: در شب پایانی با توجه به مسائل مطرح شده در حوزه تحریم‌ها و فشار‌های وارده بر ایران اعضای این مجمع پیشنهاد نوشتن قطعنامه‌ای را مطرح کردند که در نهایت با تعیین اعضای پیمان m۸ در سراسر دنیا انتشار پیدا کرد.

وی افزود: متن تنظیم شده حدود دوماه در بین اعضای این پیمان جابه جا شده و نظر‌های زیادی نسبت به آن ارائه شد تا در نهایت به متن نهایی دست پیدا کردیم و متن به دست آمده بیانیه‌ای رسمی از پیمان m۸ است.

جعفریان تشریح کرد: بند هشتم این بیانیه تاکید می‌کند که این تحریم‌ها و خشونت‌های یک‌جانبه اعمال شده به ایران برخلاف ادعای کشور‌های تحریم‌کننده سلامت مردم را تحت تاثیر قرار داده است، می‌تواند باعث ایجاد آسیب در سلامت مردم کشور ما شود.

رئیس نشست منطقه‌ای مجمع جهانی سلامت با اشاره به این که مسائل سیاسی می‌توانست تاثیر زیادی بر انتخاب ایران به عنوان میزبان این نشست داشته باشد، گروه ۸ را کاملا بی‌طرف دانست و گفت: بیانیه ارائه شده توسط اعضای مجمع جهانی سلامت دستاوردهای زیادی در حوزه دیپلماسی سلامت برای کشور عزیزمان داشته باشد.

وی در پایان تأکید کرد: مجمع جهانی سلامت جهت‌گیری سیاسی ندارد و صرفاً به بررسی مسائل مربوط به حوزه سلامت می‌پردازد اما بیانیه به دست آمده می تواند ابزاری برای اعمال فشار باشد؛ این سند نشان می‌دهد که بر خلاف ادعای کشور‌های تحریم کننده، سلامت مردم تحت تاثیر این مسائل قرار گرفته است.

انتهای پیام/

تاثیر نشست منطقه‌ای مجمع جهانی سلامت بر روابط بین‌المللی و نظام سلامت

 

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.