قناد باشی در گفت‌وگو با باشگاه خبرنگاران جوان:

کاخ سفید با «طرح فریز در برابر فریز» روغن ریخته را نذر امام زاده می‌کند

کارشناس مسائل بین الملل گفت: «طرح فریز در برابر فریز» یک خدعه است، زیرا کاخ سفید تحریم بیشتری برای اعمال ایران ندارند.

آمریکا دیگر تحریمی برای اعمال به ایران در آستین ندارد/ «طرح فریز در برابر فریز» خدعه‌ای بیش نیست/ همه‌ی کشور‌ها باید به ایران در راستای بهره برداری از انرژی هسته‌ای کمک کنند/ کاخ سفید با «طرح فریز در برابر فریز» یک روغن ریخته را نذر امام زاده می‌کندبه گزارش  حوزه سیاست خارجی گروه سیاسی باشگاه خبرنگاران جوان، گفته می‌شود امانوئل بن مشاور رئیس‌جمهور فرانسه با پیشنهادی موسوم به «طرح فریز در برابر فریز» به تهران آمده است.

در حقیقت  این طرح فرانسه مبنی بر این بوده است که آمریکا و ایران «برای دوره‌ای کوتاه، اقدامات خود را منجمد سازند، به عبارت دیگر واشنگتن حریم‌های خود را به ویژه در حوزه فروش نفت و معاملات بانکی منجمد خواهد ساخت  و در مقابل ایران نیز روند بازنگری در تعهداتش را منجمد کند».

با این حال سخنگوی وزارت خارجه کشورمان هم درباره این طرح می‌گوید ایران هیچ پیشنهاد رسمی از طرف‌های برجام دریافت نکرده است.

جعفر قنادباشی کارشناس مسائل بین الملل در گفت‌وگو با خبرنگار سیاست خارجی گروه سیاسی باشگاه خبرنگاران جوان، اظهار کرد: این موضوع که کاخ سفید تحریم‌های خود را در مقابل قریز کاهش تعهدات ایران، متوقف  می کند، در حقیقت یک خدعه است، چراکه کاخ سفید بیش از این قدرت و امکان تحریم را ندارند و هرآنچه که برای اعمال تحریم‌ها در دست داشتند، تاکنون به کار بردند.

وی افزود: در حقیقت جورج  بوش رئیس جمهور اسبق آمریکا معتقد بود که  هرآنچه که برای اعمال تحریم ها علیه ایران در دست داشت، اجرایی کرده، همچنین در دولت باراک اوباما هم به تحریم های ما اضافه شد و درحال حاضر دولت مستقر کاخ سفید هم از خجالت ما در آمده است، بنابراین  مسئله اعمال تحریم ها خود به خود متوقف شد، در نتیجه موضوع دیگری وجود ندارد که آن‌ها قادر به انجامش باشند.

قنادباشی با بیان اینکه آمریکایی‌ها طبق قانون باید تحریم‌ها را بردارند و موضوع اصلی توقف تحریم ها نیست، تاکید کرد: ایران به طور قانونی از حق هسته‌ای برخوردار است چراکه  عضو آژانس بین المللی هستیم، در نتیجه  بحثی که فرانسوی مطرح می‌کنند؛ یک بی قانونی را در برابر یک امر قانونی قرار می‌دهد.

کارشناس مسائل بین الملل ادامه داد: ایران عضو آژانس بین المللی هسته‌ای است، در حقیقت بنابر مقررات سازمان انرژی هسته‌ای همه ی کشور‌ها  باید  به ما در راستای بهره برداری از انرژی هسته‌ای کمک کنند تا قابلیت مورد نیاز خود را تولید کنیم.

وی افزود: تحریم‌ آمریکایی‌ها از هر نظر غیر قانونی است، همچنین تحریم های قابل اجرا هم از منشور سازمان ملل عبور نکرده چراکه این سازمان اهرمی برای تصویب آن ندارد، لذا نه تنها خود کاخ سفید آن ها را اعمال کرده است بلکه از دیگر کشور‌ها هم خواسته آن را اجرایی کنندچراکه در غیر این صورت سفید جریمه شان می‌کند.

قنادباشی خاطر نشان کرد: تحریم‌های آمریکا متوقف شده است و دیگر چیزی در آستین ندارند، در حقیقت آن ها می خواهند این طرح را بهانه‌ای قرار دهند تا ما حق مسلم  خود را اجرایی نکنیم، در واقع اگر فرانسوی ها ادعای صداقت می کنند، باید از کاخ سفید بخواهند که به برجام برگرد ومعاهده‌‌ی امضاء شده خود را اجرایی کنند، چراکه طبق موازین بین المللی، جدای از برجام تحریم‌های یک جانبه این چنینی مخالف همه معاهده‌های بین المللی است.

کارشناس مسائل بین الملل تصریح کرد: ایالات متحده آمریکا کلیه تحریم‌های ممکن را علیه ایران اعمال کرده است و معافیت‌های نفتی هم پایان یافته، همچنین  ۸ کشوری که واشنگتن برای آن ها معافیت گذاشته، کشور‌هایی هستند که آمریکا اهرمی برای کنترل آن ها ندارد، لذا کاخ سفید با طرح فریز در برابر فریز، یک روغن ریخته را نذر امام زاده می‌کند.

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۵:۱۷ ۲۲ تير ۱۳۹۸
چي شد؟
آخرین اخبار