توسلی گفت: پس از پایان عملیات هوک‌آپ، راه‌اندازی خط لوله دریا، بهره‌برداری از این سکو از ابتدای آذرماه امسال آغاز می شود.

بهره برداری از سکوی ۱۴ B در آذر سال ۹۸به گزارش خبرنگار اقتصاد و انرژی گروه اقتصادی باشگاه خبرنگاران جوان، محمد مهدی توسلی پور مجری طرح فاز ۱۴ پارس جنوبی در نشست خبری با بیان اینکه فاز ۱۴ دارای ۴ سکو است که در هر کدام از آن‌ها ۱۱ حلقه چاه تعبیه شده است، گفت: در اردیبهشت و آبان ماه سال ۹۷، ۲ سکو از فاز ۱۴ وارد فاز اجرایی شد.

وی ادامه داد: میزان برداشت از این ۲ فاز ۲۸ میلیون مترمکعب است که از ۱۴ A و ۱۴ c انجام شده است.

توسلی پور با اشاره به اینکه امروز عملیات نصب سومین سکو از فاز ۱۴ پارس جنوبی  انجام شد، افزود: مدت عملیات بهره برداری از این سکو بین یک ماه تا ۴۵ روز خواهد بود.

وی با بیان اینکه سازه عرشه این سکو توسط مجتمع کشتی‌سازی و صنایع فراساحل ایران در یارد ایزوایکو بندرعباس برای برداشت روزانه ۱۴.۲ میلیون متر مکعب گاز غنی از میدان مشترک پارس جنوبی ساخته شد و به پایان مرحله نصب رسید افزود: عرشه ۱۴ B، توسط شناور تندگویان به بلوک مخزنی این طرح واقع در ۱۰۵ کیلومتری ساحل عسلویه منتقل شده و شناور نصاب HL-۵۰۰۰ این ابر سازه ۱۴۵۰ تنی را در موقعیت خود نصب کرد.

مجری طرح توسعه فاز ۱۴ پارس جنوبی به مشخصات و میزان پیشرفت ساخت سکوی ۱۴ B اشاره کرد و افزود: در این سکو ۸۰ کیلومتر کابل‌کشی و ۳۷ هزار اینچ قطر لوله‌کشی انجام شده و پیشرفت ساخت آن به ۹۷ درصد رسیده است.

توسلی‌پور توضیح داد: با بهره‌برداری از سکوی ۱۴ B، افزون بر تولید گاز شیرین، روزانه ۲۰ هزار بشکه میعانات گازی و ۱۰۰ تن گوگرد و سالانه ۲۵۰ هزار تن گاز مایع و ۲۵۰ هزار تن اتان فرآوری می‌شود.

مجری طرح پارس جنوبی تاکید کرد: با احتساب سکوی ۱۴ B، ظرفیت تولید گاز در بخش فراساحل فاز ۱۴ پارس جنوبی به ۴۲ میلیون مترمکعب گاز (معادل یک و نیم میلیارد فوت‌مکعب) در روز خواهد رسید.

توسلی پور با اشاره به اینکه عرشه اقماری ۱۴ D، آخرین سکوی فاز ۱۴ پارس جنوبی پیشرفت ۹۲ درصدی دارد گفت: تا پایان مهرماه امسال در این موقعیت نصب خواهد شد.

توسلی پور به پایان عملیات حفاری چاه‌های این سکو اشاره کرد و گفت: عملیات حفاری چاه‌های موقعیت این سکو توسط دکل حفاری در حال انجام است و مطابق برنامه تا اوایل مهرماه حفاری آن به پایان خواهد رسید.

توسلی‌پور در خصوص میزان پیشرفت کلی پروژه فاز ۱۴ گفت: مجموع پیشرفت فیزیکی این پروژه در بخش خشکی ۸۱ درصد، در بخش دریایی ۹۲ درصد و در مجموع ۸۴.۵ درصد است.

وی یکی از مشکلات عقب‌ماندگی بخش خشکی را تعدد پیمانکاران در بخش‌های مخلتف آن دانست و گفت: تعدد پیمانکاران آنقدر زیاد است که هرگونه تاخیر در یک بخش اثرش را در دیگر بخش‌ها می‌گذارد که در این زمینه جلسات متعدد هماهنگی برگزار شده و در تلاشیم تا مشکلات بخش خشکی را حل کنیم.

وی با اشاره به اینکه، در این پروژه از لوله‌های CRA استفاده شده است، گفت: پیشرفت فیزیکی از یارد بوشهر به ۹۳ درصد رسیده و هم اکنون در حال ساخت است.

توسلی پور تصریح کرد: طبق برنامه ریزی‌های انجام شده تا پاییز امسال ۲ سکوی D و B وارد مدار توسعه خواهد شد.

مجری طرح فاز ۱۴ پارس جنوبی اظهار کرد: برای ساخت هر ۴ سکو ۵۵۰ میلیون دلار هزینه شده که از خروج ۱۵۰ میلیون دلار ارز از کشور جلوگیری شده است.

توسلی پور با اشاره به اینکه در ساخت این مجموعه به ویژه در بخش دریا مراحل نصب، ساخت و راه اندازی کاملا توسط مهندسان ایرانی انجام شده است، گفت: بخش تامین تجهیزات این مجموعه بین ۵۰ تا ۶۰ درصد داخلی و مابقی از جمله CRA وارداتی بوده و بصورت پارت پارت وارد کشور شده اند.


بیشتر بخوانید: نصب سومین سکوی تولیدی فاز ۱۴ پارس جنوبی 


وی یاد آوری کرد: سکو‌های فاز ۱۴ پارس جنوبی عمدتا اروپایی هستند و بخشی از آن‌ها نیز از کشور‌های آسیای شرقی خریداری شده اند.

توسلی پور با بیان اینکه، متاسفانه در بخش خشکسالی به دلیل تعدد پیمانکاران با مشکلاتی روبرو هستیم به طوری که هر تغییری در روند پیمانکار در اجرای پروژه هم تاثیر می‌گذارد، اظهار کرد: با تامین منابع مالی لازم و همچنین تزریق منابع ارزی تا پایان سال ۹۹ بخش خشکسالی این پروژه نیز به بهره برداری می‌رسد.

مجری طرح فاز ۱۴ پارس جنوبی گفت: ساخت و نصب تجهیزات هر پروژه پیش از ورود مجوز‌های لازم را از محیط زیست دریافت می‌کند که به همین دلیل از حداقل آلایندگی‌ها برخوردار هستند.

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۹:۴۴ ۲۲ تير ۱۳۹۸
خدا برکت بده به این طرح...دست جهاد سازندگی سپاه هم درد نکنه
آخرین اخبار