معاون میراث فرهنگی استان مرکزی از شناسایی شواهدی از دوره سلجوقیان در کاوش‌های باستانی ترخوران تفرش خبرداد.

شناسایی شواهدی از دوره سلجوقیان در کاوش‌های باستانی ترخوران تفرش / استان مرکزی یکی از قطب‌های معماری دست کند ایرانبه گزارش خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از اراک، محسن کریمی معاون میراث فرهنگی مدیر کل میراث فرهنگی صنایع دستی و گردشگری استان مرکزی با اشاره به آغاز فصل اول کاوش باستانشناسی در دست کند‌های زیرزمینی ترخوران تفرش گفت: تاکنون بخش‌هایی از این فضای دست کند کاوش شده که در آن شواهدی از دوره سلجوقی، ایلخانی و صفوی شناسایی شده است.

استان مرکزی یکی از قطب‌های معماری دست کند ایران

وی با بیان اینکه در انجام این کاوش، شناخت از دلایل شکل گیری این دست کند و دوره‌های سکونتی آن و نهایتاً پیوند و ارتباط آن با تاریخ شهر تفرش مورد نظر است، اضافه کرد: با وجود این نوع معماری‌های دست کند، می‌توان استان مرکزی را بعنوان یکی از قطب‌های معماری دست کند در ایران دانست.

معاون میراث فرهنگی استان مرکزی ادامه داد: دست کند ترخوران در زیر محله ترخوران تفرش در عمق ۶ تا ۱۲ متر زیرزمین در یک بافت کنگلومرایی و ترکیب قلوه سنگ و شن شکل گرفته و شامل فضا‌های مسکونی و راهرو‌هایی است که احتمالاً در چند طبقه ایجاد و قابلیت اسکان جمعیت قابل توجه‌ی را داشته است.

وی بیان کرد: دست کند ترخوران براساس فضا‌های موجود و گستردگی که در محله ترخوران تفرش دارد می‌تواند بعنوان یکی از بزرگترین دست کند‌های ایران مورد توجه قرار گیرد و بطور قطع کاوش‌های باستان شناسی در آن ابعاد گسترده‌ای از فرهنگ ایران پیش از اسلام و دوره اسلامی را مشخص خواهد ساخت.

وی بیان کرد: تابحال در استان مرکزی بیش از ۱۵ دست کند در شهرستان‌های خمین، فراهان و تفرش شناسایی شده که سه مورد از آن‌ها مورد کاوش قرار گرفته اند.

معماری دست کند نوعی از معماری است که براساس تراش و شکل دادن به فضا‌ها در زیر و روی زمین در دل بافت‌های صخره ایی، کنگومرایی، مارنی و  شکل گرفته و قابلیت بهره برداری در راستای توسعه گردشگری را دارد.

انتهای پیام / ج

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار