استاندار خراسان رضوی گفت:مردم برای تشویق به پرداخت مالیات در موعد مقرر، باید از نحوه هزینه کرد مالیات پرداختی اطلاع پیدا کنند.

مردم باید از نحوه هزینه کرد مالیات پرداختی اطلاع پیدا کنند.به گزارش خبرنگار  گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از مشهد ، علی رضا رزم‌حسینی استاندار خراسان رضوی در دیدار با مدیرکل امور مالیاتی استان و جمعی از کارکنان این نهاد که به مناسبت هفته فرهنگ مالیاتی انجام گرفت، گفت: امروزه در کشور‌های پیشرفته، مالیات بر ارزش افزوده معادن، کشاورزی و صنایع و مالیات بر مصرف، دو ابزار برای تامین هزینه‌های دولت به شمار می‌رود.

وی تصریح کرد: در کشور توسعه یافته، حکومت‌ها خود را نیازمند مالیات پرداختی توسط مردم می‌دانند، اما در کشور‌های متکی به درآمد‌های نفتی مانند ایران، توجه چندانی به ضرورت مشارکت مردم در تامین هزینه‌های اداره کشور از طریق پرداخت مالیات نمی‌شود.

استاندار خراسان رضوی با تاکید بر لزوم نهادینه سازی فرهنگ پرداخت به موقع مالیات در جامعه گفت: در بسیاری از موارد، کسری بودجه دولت از محل منابع حاصل از فروش و صادرات نفت تامین می‌شود درحالی که باید با فرهنگسازی مالیاتی، زمینه مشارکت بیش از پیش مردم در اداره امور کشور را فراهم کرد.

رزم حسینی افزود: درحال حاضر مالیات دریافتی از بخش‌های معدن و کشاورزی مربوط به فروش خام مواد معدنی و محصولات کشاورزی است درحالی که بر اساس تجربه کشور‌های پیشرفته، با ایجاد ارزش افزوده و فرآوری این اقلام می‌توان درآمد بیشتری کسب و به همان نسبت مالیات بیشتری هم وصول کرد.

وی از مالیات به عنوان یکی از ابزار‌های مهم توسعه جوامع یاد کرد و ادامه داد: اداره کل امور مالیاتی یکی از مهمترین ادارات استانی به شمار می‌رود چرا که با برنامه ریزی دقیق در راستای کسب درآمد‌های مالیاتی، باید هزینه‌های جاری اداره استان را تامین کند.

استاندار خراسان رضوی گفت: همواره سعی کرده ایم دستگاه‌های اقتصادی و مالیاتی تعامل خوبی با یکدیگر داشته باشند تا ضمن فراهم شدن بستر‌های سرمایه گذاری، شاخص نه چندان مطلوب فضای کسب و کار استان ارتقا یابد.

رزم حسینی افزود: در دولت یازدهم بنا بود مدل هزینه درآمد در برخی از استان‌ها به صورت آزمایشی اجرا شود تا تلاش مدیران استانی در راستای ارتقای فضای کسب و کار و کسب درآمد بیشتر افزایش یابد، اما این مهم تاکنون محقق نشده است.

وی ارتقای فرهنگ مالیاتی را هم یک ضرورت برشمرد و تصریح کرد: مردم از نحوه هزینه کرد مالیات بر ارزش افزوده‌ای که به شهرداری‌ها و دهیاری‌ها پرداخت می‌شود، مردم مطلع نیستند؛ شهرداری مشهد می‌تواند به صورت ابتکاری تابلوی اطلاع رسانی نحوه هزینه کرد مالیاتی پرداخت توسط مردم را در محلات نصب کند.

انتهای پیام//ف.ص

 

آگاهی از محل مصرف مالیات، حق هر شهروندی است

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.