به گزارش خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از اردبیل، احمد ناصری، مدیرکل آموزش و پرورش استان اردبیل در جلسه هم اندیشی جامعه اصناف و بازاریان اردبیل سیاست محوری آموزش و پرورش را در جلب مشارکت عمومی در روند کارها یادآور شد و گفت: ما آمادگی داریم تا دغدغهها و مطالبات گروههای مختلف را دریافت کنیم تا گامهای عملی را در عرصه تحولآفرینی ادامه دهیم.
وی بیان کرد: در مدت ۳.۵ سال عهدهداری این مسئولیت سنگین سعی کردیم تا منطبق بر اسناد بالادستی کشور اعم از سیاستهای کلی نظام، برنامه ششم توسعه، نقشه جامع علمی کشور و مهمتر از همه سند تحول بنیادین برنامهها را به پیش ببریم.
مدیرکل آموزش و پرورش استان اردبیل افزود: بنده در ابتدای مسئولیت طرح تدبیر تعالی آموزش و پرورش استان را در هفت محور مطرح کردم که مهمترین بخش ساماندهی مدیریت منابع انسانی و ارتقای بهرهوری در این بخش بوده چرا که ۹۸ درصد اعتبارات آموزش و پرورش صرف هزینههای پرسنلی میشود.
ناصری گفت: ۸۰ راهکار در قالب ۷ محور تعریف شده مدنظر قرار گرفت به طوری که ما در سه سال تحصیلی گذشته موفق شدیم دهها عنوان برتر کشوری را به دست آوریم که در سالتحصیلی گذشته ۲۲ عنوان کشوری و ۹۵ رتبه را در مسابقات و فعالیتهای پرورشی و فرهنگی و کسب ۳۷ مدال رنگارنگ ورزشی را در رشتههای مختلف شاهد بودیم.
تمام عوارض شهرستانها در محل خود هزینه شده است
وی اظهار کرد: بنده زمانی که به اردبیل آمدم مبلغ عوارض اختصاص یافته به آموزش و پرورش ۳۶۰ میلیون تومان بوده که ما این رقم را در سال گذشته به بیش از یک میلیارد و ۳۵۰ میلیون تومان افزایش دادیم.
دبیر شورای آموزش و پرورش استان اردبیل با بیان اینکه ۶۵ درصد این عوارض در مرکز استان و ۳۵ درصد نیز در شهرستانها هزینه میشود، تصریح کرد: ما به صورت دقیق مبالغ شهرستانها را واریزی کردیم به طوری که در دو سال ۹۵ و ۹۶ تفریق بودجه ما به شکل صحیح و با تائید دیوان محسابات همراه بوده و هیچگونه واخواهی را شاهد نبودیم.
ناصری به تخصیص ۱۰۰ درصدی عوارض و هزینه کرد دقیق آن اشاره و خاطرنشان کرد: در شهر اردبیل از محل این منابع در تعویض کفپوش سالن امام خمینی، تجهیز سالن عصمت و آسفالت چندین مدرسه و ... استفاده شده است.
وی ادامه داد: ما از لحاظ سرانه فضای آموزشی در سطح کشور با میانگین ۵.۷۶ مترمربع برای هر دانش آموز رتبه ۱۱ کشور را داریم که میانگین بینالمللی در این زمینه ۸ مترمربع به ازای هر دانشآموز است.
مدیرکل آموزش و پرورش استان اردبیل، در مورد جایگاه آموزش و پرورش استان اردبیل در سطح ملی اظهار کرد: در ابتدای عهدهداری مسئولیت آموزش و پرورش استان اردبیل جایگاه ما در سطح ملی ۲۲ بود که در این سه سال این جایگاه را به رتبه دوم ارتقا دادیم به طوری که بعد از کرمان استان اردبیل در جایگاه دوم و آذربایجان شرقی نیز بعد از این استان قرار دارد.
ناصری در مورد دو نوبتی بودن برخی از مدارس در سه شهر اردبیل، پارسآباد و مشگینشهر نیز تصریح کرد: اصلیترین عامل در این زمینه موج مهاجرتی است که به این مناطق اتفاق افتاده و قطعا ساخت و ساز مدارس همگام با افزایش دانشآموز نبوده هر چند که از این موج در دو سه سال اخیر با تکمیل و تجهیز برخی از مدارس کاسته شده است.
۲ درصد از ورودی به رشته تجربی کاستهایم
وی یکی از مباحث مطرح شده را در هر محفل و مجلسی بحث کنکور و ضرورت تغییر قطب اردبیل اعلام کرد و گفت: ما بعد از بررسیهای مختلف به این نتیجه رسیدیم که نیازی به تغییر قطب استان اردبیل در کنکور وجود ندارد، اما نکته کلیدی که ۲۴ سال بعد از تاسیس این استان در آن باب غفلت شده و باید مسئولان گذشته در این زمینه پاسخگو باشند اینکه چرا استان اردبیل به عنوان یک استان مرزی از شرایط جذب دانشجویان بومی تا ۴۰ درصد ظرفیت دانشگاهها بیبهره مانده است.
مدیر کل آموزش و پرورش استان اردبیل ادامه داد: ما پیگیر اجرایی شدن این قانون هستیم تا با گذشت ۲۴ سال داوطلبین کنکور استان از ظرفیت ۴۰ درصد پذیرش بومی دانشگاهها استفاده کنند وگرنه با ادامه این روند فعلی ما همچنان جایگاهمان در کنکور بین ۱۸ تا ۲۲ در نوسان خواهد بود.
ناصری بیان کرد: میانگین نمرات دانشآموزان استان اردبیل بالاتر از میانگین کشوری است به طوری که در سالتحصیلی گذشته این میانگین به ۱۲.۱۷ صدم نمره رسیده است که از این حیث رتبه دوم کشور را داریم.
وی یکی دیگر از معضلات این حوزه را پشت کنکوریها اعلام کرد و گفت: از ۲۱ هزار داوطلب استان در کنکور سراسری ۸ هزار و ۳۰۰ نفر سال سومیها هستند و مابقی پشت کنکوری محسوب میشوند که ۷۰ درصد آنها نیز در رشته تجربی منتظر قبولی در رشتههای پزشکی، دندانپزشکی و داروسازی هستند.
مدیر کل آموزش و پرورش استان اردبیل افزود: در این سه سال از جابجایی مدارس دارای نام و نشان و همچنین تغییر نام آنها و همچنین مدارس خیرساز در سطح استان ممانعت شده و نسبت به راهاندازی مرکز پیشکسوتان در تکریم فرزانگان تعلیم و تربیت اقدامی شایسته انجام دادیم تا آموزش و پرورش براساس یک برنامه مشخص بتواند به اهداف موردنظر دست یابد.
انتهای پیام/ح