مروّج‌الشریعه گفت: اکنون برای ۳۱ شهرستان مدل برنامه‌ریزی و توسعه منطقه‌ای در قالب سه مدل مفهومی، اجرایی و نظامنامه ابلاغی توسط وزیر کشور دنبال می‌شود.

به گزارش حوزه دولت گروه سیاسی باشگاه خبرنگاران جوان، به نقل از پایگاه اطلاع‌رسانی وزارت کشور، محمدمهدی مروّج‌الشریعه مشاور وزیر کشور در حاشیه گردهمایی مدیران کل ستادی استانداری‌ها در تبیین نظامنامه ابلاغی وزیر کشور به استانداران درخصوص روند اجرای سند توسعه ۳۱ شهرستان کمتر توسعه یافته استان‌های سراسر کشور اظهار کرد: بعد از ابلاغ رحمانی فضلی وزیر کشور برای ساماندهی برنامه ریزی در ۳۱ شهرستان منتخب و پس از اینکه اسناد ارسالی استان‌ها در مرکز وزارت کشور در همایشی با حضور استانداران رونمایی شد، مطالب این سند توسعه مورد بررسی و تجزیه و تحلیل قرار گرفت.

وی افزود: در بخش کشاورزی پیشنهادی برای ۳۱ شهرستان، با بنیاد برکت تفاهمی حاصل شد که هر میزان از پروژه‌هایی که در صنعت و در حوزه بخش کشاورزی پیشنهاد شده است، در صورت قرارگرفتن در چارچوب ضوابط بنیاد برکت، از سوی این بنیاد دنبال شود که بر همین اساس مقرر شد بنیاد برکت تمامی پروژه‌های مربوط به بخش کشاورزی را اجرایی کنند.

مروج الشریعه اضافه کرد: بعد از اولین جلسه که همزمان با رونمایی از اسناد توسعه ۳۱ شهرستان کمتر توسعه یافته بود، یک مدل مفهومی برای این ۳۱ شهرستان در جلسه استانداران مورد بحث قرار گرفت و پس از آن در اولین سفر استانی شهرستان فریدونکنار، مدل اجرایی آن مدل مفهومی نیز رونمایی شد.

وی افزود: در ادامه در این زمینه ضمن اطلاع رسانی، این مدل اجرایی برای مسئولین استان‌ها و خصوصاً مدیران کل ستاد استانداری‌ها که به عنوان نمایندگان تام‌الاختیار استانداران برای این موضوع انتخاب شده‌اند، تشریح شد و آن‌ها توجیه شدند.

مشاور وزیر کشور ادامه داد: در مرحله سوم، نظامنامه ۲۱ ماده‌ای تدوین شد که در راستای آن، وزیر کشور در ابلاغیه ای، استانداران را به عنوان رئیس ستاد توسعه شهرستان معرفی کرد و همچنین در پیوست این حکم، این نظامنامه ۲۱ ماده‌ای که منشور نسبتاً کاملی است، ارسال شد.

مروج الشریعه اشاره کرد: این منشور ایده آل نیست و نظامنامه شماره یک نام گرفته است، چرا که در مراحل بعدی تکمیل و ادامه خواهد یافت.

مشاور وزیر کشور تصریح کرد: در نظامنامه شماره یک با ۲۱ ماده، نقشه راهی برای ۳۱ شهرستان منتخب تهیه شد و این موضوع مورد توجه استانداران نیز قرار گرفت، تا اقدامات خود را بر این مبنا انجام دهند که این فرآیند آغاز شده است.

وی افزود: امروز در جلسه‌ای با مدیران کل ستادی استانداری‌ها و نمایندگان تام الاختیار استانداران این نظامنامه ۲۱ ماده‌ای تشریح و تفسیر و در خصوص چگونگی آغاز فرایند این کار توضیحاتی ارائه شد.

مروج الشریعه ادامه داد: در این جلسه به سوالات متعدد مطرح شده از ابعاد مختلف فنی، اجرایی و حقوقی پاسخ داده شد و در عین حال نکات و تذکرات مورد نظر حاضرین مورد توجه قرار گرفت.

وی بیان کرد: اکنون برای ۳۱ شهرستان مدل برنامه ریزی و توسعه منطقه‌ای در قالب سه بحث اساسی؛ مدل مفهومی، مدل اجرایی و نظامنامه ابلاغی توسط وزیر محترم کشور دنبال می‌شود و انشالله با اجرای آنها، شهرستان‌های منتخب مسیر روشن‌تر و یک نقشه راه جامع و دقیق برای توسعه و برنامه ریزی خواهند داشت.

مشاور وزیر کشور اضافه کرد: همچنین امروز جلسه‌ای با معاونین منتخب وزارت کشور که به نحوی در این نظام‌نامه ذی مدخل هستند، برگزار کردیم. در نظامنامه‌ای که از سوی وزیر کشور به استانداران ابلاغ شده است، بند‌های مرتبط به حوزه کاری معاونتها، احصا شده و امروز اولین جلسه هماهنگی با این معاونین بود.

وی در خصوص روند اجرای اسناد توسعه، خاطر نشان کرد: این مدل در تمام ۳۱ استان مدنظر آغاز شده است، اما روند کار به نسبت شرایط مختلف در شهرستان ها، شدت و ضعف دارد. در برخی از حوزه‌ها کار بسیار جلو رفته است مانند برخی از شهرستان‌ها و روستا‌های سیستان و بلوچستان موضوع پنل‌های خورشیدی به مرحله اجرایی رسیده است. در حوزه بخش کشاورزی، بنیاد برکت در ۱۶ شهرستان مشغول انجام کار است. در این حوزه برخی پروژه‌ها را بنیاد برکت پذیرفته است، برخی دیگر نیاز به رفع نقایص و اطلاعات تکمیلی دارد و برخی نیز در حال اجرا هستند.

مشاور وزیر کشور همچنین در خصوص زمان بندی اجرای اسناد توسعه شهرستان ها، گفت: بعضی از پروژه‌ها و فعالیت‌ها در قالب زمان مشخص قابل انجام است یعنی زمان بندی مشخص باید به سرانجام برسد مانند اجرای پروژه پنل‌های خورشیدی یا فعالیت‌های حوزه بخش کشاورزی، اما در برخی از موارد زمان در دست شهرستان‌ها است که با اجرایی شدن طرح، زمانبندی آن نیز مشخص خواهد شد.

در نشست معاونت‌های وزارت کشور درخصوص هماهنگی اجرای اسناد توسعه ۳۱ شهرستان کمتر توسعه یافته، ضمن مرور کلی پروژه‌های این حوزه، به اهم برنامه‌ها و اقدامات اشاره شد و در ادامه ضمن تشریح وظایف و مسئولیت‌های مرتبط با هر حوزه معاونت، بر همکاری و هماهنگی بیش از پیش معاونت‌های وزارت کشور در جهت پیشبرد اجرای این اسناد توسعه تاکید شد.

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار