رییس اداره بهداشت و مدیریت بیماری‌های طیور دامپزشکی استان کرمانشاه از دفن بهداشتی ۲۰ هزار قطعه طیور آلوده به ویروس نیوکاسل در شهرستان سنقر و کلیایی خبر داد.

به گزارش    گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از کرمانشاه ،  حیدری  رییس اداره بهداشت و مدیریت بیماری‌های طیور دامپزشکی استان کرمانشاه گفت: این بیماری با علائمی مانند تب، بی حالی، اشکال در گوارش، افزایش مصرف آب، کاهش اشتها، مشکلات تنفسی، عدم تعادل، فلجی بال‌ها و پیچش گردن بروز می‌کند.


وی اظهار داشت: بیماری نیوکاسل از طریق پرندگان وحشی و بومی مقاوم به این ویروس در منطقه منتشر و با ترشحات بینی، چشم و مدفوع پرندگان و وسایل نقلیه آلوده به ویروس و همچنین وزش باد، از مرغداری آلوده به مرغداری سالم منتقل می‌شود.

رییس اداره بهداشت و مدیریت بیماری‌های طیور استان کرمانشاه رعایت امنیت زیستی توسط مرغداران را در پیشگیری از بروز این بیماری ضروری دانست و گفت:: امنیت زیستی شامل اقداماتی مانند رعایت فواصل مرغداری‌ها از یکدیگر، جنس مصالح ساختمان و چیدمان آن، داشتن سیستم‌های تهویه مناسب، آبخوری مناسب و متناسب با تراکم ساختمان، نظافت و بهداشت روزانه مرغداری‌ها، مبارزه با جوندگان و پرهیز از ریخت و پاش مواد خوراکی در محوطه مرغداری است.

حیدری از مرغداران خواست هر گونه تلفات در مرغداری را بصورت شبانه روزی با سامانه تلفنی ۱۵۱۲ و یا سامانه پیامکی ۱۰۰۰۱۵۱۲ به کلینیک‌های دامپزشکی اطلاع دهند.

وی در پایان با اشاره به اینکه مصرف مرغ آلوده به بیماری نیوکاسل برای انسان خطرآفرین نیست و فقط ایجاد خون مردگی مختصری در چشم می‌کند به شهروندان توصیه کرد: از خرید و مصرف گوشت مرغ زنده و یا کشتار کنار خیابانی، پرهیز کنند.

 

انتهای پیام/ز

 

 

برچسب ها: دامپزشکی ، درمان
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.