گفت‌و‌گوی ویژه خبری امشب ۲۵ تیرماه با موضوع بررسی عملکرد و برنامه‌های شورای نگهبان در سال انتخابات مجلس برگزار شد.

تشکیل جلسات ویژه انتخابات در شورای نگهبانبه گزارش خبرنگار گروه سیاسی باشگاه خبرنگاران جوان، عملکرد و برنامه‌های شورای نگهبان در سال انتخابات مجلس امشب ۲۶ تیر ماه با حضور یک عضو فقهای شورای نگهبان و یک عضو حقوقدان شورای نگهبان مورد بررسی قرار گرفت.

آیت الله سید محمدرضا مدرسی عضو فقهای شورای نگهبان در ابتدا با اشاره به اینکه پس از آنکه مجلس مراحل تصویب قانون را طی کرد رسماً لایحه یا طرح را به شورای نگهبان می‌فرستد گفت: قبل از انکه موضوع در صحن علنی شورای نگهبان بررسی شود از ناحیه فقهی و حقوقی طرح مورد بررسی قرار می‌گیرد.

وی با اشاره به اینکه در جلسات متعدد با بررسی‌های فراوان و کنکاش جمعی موضوع مورد بررسی قرار می‌گیرد افزود:بررسی عمیق و مجتهدانه‌ای نسبت به موضوع صورت می‌گیرد.

آیت الله مدرسی با اشاره به اینکه موضوع منطبق با متن قانون خوانده می‌شود افزود: اگر حقوقدانان و یا فق‌ها نظری داشته باشند ذکر می‌کنند از سوی دیگر گزارش کاری که در قم و یا در تهران بررسی شده را نیز مورد پیگیری قرار می‌دهیم، پس از آن اعضای شورای نگهبان نظرات خود را ابراز می‌کنند و در نهایت رای‌گیری انجام می‌شود و لذا گاهی ممکن است در این بحث‌ها و تبادل نظر‌ها زمان زیادی اشغال شود و گاهی هم نیز موضوع در یک جلسه به پایان نمی‌رسد.

این عضو فقهای شورای نگهبان با اشاره به اینکه در جلسات متعددی که مرتبط با مسائل نظام بوده شرکت کرده‌ام و انصافاً هیچ‌جا ندیده‌ام که اعمال نظر و تامل به اندازه شورای نگهبان در بررسی قوانین باشد ادامه داد: تمام جلسات شورای نگهبان به صورت ویدیو و یا صوتی ضبط و پیاده می‌شود و لذا به عنوان ذخیره علمی می‌توان از آن استفاده کرد به طوری که شورای نگهبان مجموعه‌های متعددی را فراهم کرده که از حیث مطلب می‌تواند در اختیار قرار بگیرد.

وی با اشاره به مجمع مشورتی و فقهی در قم و تهران گفت: احتمالاً بسیاری از نظرات در سایت شورای نگهبان درج می‌شود لذا آقایانی که در قم هستند به بررسی مسائل می‌پردازند و نظر خود را به عنوان کارشناس اعلام می‌کنند بنابراین نظرات آن‌ها مستدل است، گاهی مطالب احتیاج به مشورت از افراد دیگری مانند مجلس، دولت، اساتید دانشگاه و سایرین دارد.

سید فضل الله موسوی عضو حقوقدان شورای نگهبان در ادامه برنامه با اشاره به اینکه وظیفه اصلی شورای نگهبان پاسداری از احکام اسلام و قانون اساسی است عنوان کرد: این دو موضوع وظیفه شورای نگهبان است، همچنین شورای نگهبان به بحث نظارت بر انتخابات نیز می‌پردازد.

وی با اشاره به اینکه کلیه مصوباتی که در مجلس به تصویب می‌رسد به شورای نگهبان ارائه داده می‌شود افزود: شورای نگهبان که متشکل از ۱۲ نفر است به بررسی موضوع می‌پردازد، شورای نگهبان متشکل از ۶ فقیه و۶ حقوقدان است به طوری که فقها از سوی مقام معظم رهبری و حقوقدانان از سوی ریاست قوه قضائیه معرفی می‌شوند.

این عضو حقوقدان شورای نگهبان با اشاره به اینکه مسائل شرعی از سوی فق‌های شورای نگهبان مورد بررسی قرار می‌گیرد تا مغایر شرع و احکام اسلام نباشد گفت: مجمع فقهی جلسات آن در قم تشکیل می‌شود که یکی دو نفر از فقها در ارتباط با این مجمع هستند لذا مسائل در آنجا مورد بحث قرار می‌گیرد و در نهایت نتیجه به شورا اعلام می‌شود.

موسوی با اشاره به اینکه اعضای شورای نگهبان می‌توانند در مذاکرات مجلس حضور داشته باشند گفت: زمانی که طرح به صورت فوریتی باشد در این خصوص حالت الزام داریم که شورای نگهبان باید در مجلس حضور پیدا کند، البته مذاکرات در مجلس از طریق پخش می‌شود و خوب است که اعضای شورای نگهبان مذاکرات را بشنوند، معمولاً یک یا دو نفر از اعضای شورای نگهبان می‌توانند در مجلس در جریان کار باشند.

سید فضل الله موسوی عضو حقوقدان شورای نگهبان تصریح کرد:روالی که قانون برای انتخابات تعیین کرده از هیئت‌های اجرایی و نظارت مراحل قانونی آن طی می‌شود و هر کسی طبق وظیفه خود عمل می‌کند و اصلا معنا ندارد که تحت تاثیر یک نفر یا چند نفر باشد.
عضو حقوقدان شورای نگهبان با اشاره به اینکه شورای نگهبان وظیفه پاسداری از احکام شرع و نظارت بر انتخابات را دارد، بیان کرد: صلاحیت نامزد‌های انتخاباتی باید احراز شود؛ بنابراین نظارت شورای نگهبان باید خیلی دقیق باشد و اطلاعات کاملی نسبت به نامزد‌های انتخاباتی داشته باشد.
موسوی با بیان اینکه نظر شورای نگهبان نسبت به انتخابات جناحی نیست، افزود:شورای نگهبان ممکن است راجع به شخصی بحث کند، ولی هر کدام از اعضا شورای نگهبان بر اساس ضوابط و‌مقررات نظرات خود را مطرح می‌کنند.

آیت الله مدرسی درباره فشار گروه سیاسی بر شورای نگهبان، یادآور شد:طی این مدتی که در خدمت مردم در شورای نگهبان بودیم فشار قابل ملاحظه‌ای را شاهد نبودیم و‌همه می‌دانند اعضای شورای نگهبان افرادی نیستند تحت تاثیر فشار‌ها و رایزنی‌های غیر مسئولانه نظرآن‌ها تغییر کند.

عضو فقهای شورای نگهبان درباره اجرایی شدن انتخابات الکترونیکی، خاطر نشان کرد:شورای نگهبان و بنده با الکترونیکی شدن انتخابات موافق هستیم؛ ولی باید شروط آن نیز رعایت شود، به این علت که مسائل رایانه‌ای در کشور دچار آسیب‌های زیادی است و‌با وجود اینکه علاقه‌مند هستیم انتخابات به صورت الکترونیکی برگزار شود، اما امنیت کامل آن نیز باید محقق شود.

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار