نجار گفت: اولین متهم در خصوص آسیب به مدارس در زلزله، سازمان نوسازی و تجهیز مدارس است زیرا متولی آن است.

نوسازی و تعمیر 100 هزار واحد مسکونی در سرپل ذهاب/ سیل بندهای خوزستان باید مرمت شوندبه گزارش گروه استان هایباشگاه خبرنگاران جوان ، اسماعیل نجار رئیس سازمان مدیریت بحران کشور با اشاره به تخریب برخی مدارس با عمر کم در زلزله سرپل ذهاب گفت: چنانچه مدعی‌العموم وارد نشود، فرماندار به‌عنوان نماینده دولت در خصوص مدارس شکایت رسمی انجام دهد، زیرا عمر مفید یک مدرسه باید حدود ۱۰۰ سال باشد و این مدارس به دلیل استفاده از مصالح نامرغوب پس از چند سال ساخت، در این زلزله تخریب شدند.

وی گفت: اولین متهم در خصوص آسیب به مدارس سازمان نوسازی و تجهیز مدارس است، زیرا متولی این موضوع است و باید نظارت کامل در خصوص ساخت‌وساز مدارس داشته باشد.

در بخش دیگری نجار بیان کرد: دیروز سه زلزله بالای ۴ ریشتر در سه استان رخ داد و روزانه بین ۷۰ تا ۸۰ زلزله با بزرگی متفاوت در استان‌های مختلف رخ می‌دهد.

وی با اشاره به اقدامات انجام شده در برخی شهرهای زلزله‌زده پس از وقوع زلزله گفت: اکنون اگر بم را ببینید قابل مقایسه با وضعیت قبل از زلزله نیست. در برخی برنامه‌ها دیده‌ایم که عنوان می‌کنند که کانکس‌ها تنها به افرادی که پارتی دارند داده می‌شود اما زمانی که بررسی می‌کنیم می‌بینیم کسی که در منطقه آسیب قرار ندارد، کمک و کانکس را دریافت کرده است.

رئیس سازمان مدیریت بحران با بیان اینکه استفاده از کانکس مشکلات جدی دارد، تصریح کرد: زندگی در فضای ۲۰ متری برای کسی که منزل ۷۰۰ متری با همه امکانات داشته، بسیار سخت است و راه چاره تنها بازسازی است که این کار زمانبر است.

رئیس سازمان مدیریت بحران کشور با اشاره به نوسازی ۳۵ هزار و تعمیر ۶۵ هزار واحد مسکونی در زلزله سرپل ذهاب، گفت: همان‌گونه که در سرپل ذهاب ساخت‌وساز به‌خوبی انجام شد و ارتفاع ساختمان‌ها از میانگین ۱.۲ طبقه به ۳.۹ طبقه رسید در مسجدسلیمان نیز با همین سازوکار بازسازی و تعمیر انجام خواهد شد.

وی افزود: برای اجاره‌بها در روستا ۶ میلیون تومان و در شهرها ۱۲ میلیون تومان به زلزله‌زدگان پرداخت می‌شود اما نباید دیگر کسی در چادر زندگی کند. گاهی می‌بینیم که افراد در چادر زندگی می‌کنند و از همه امکانات استفاده می‌کنند و حتی مبلغ بسیار بیشتری از مردم به عنوان کمک دریافت می‌کنند.

نجار با اشاره به حادثه‌خیز بودن کشور گفت: در ابتدای سال جاری ۲۵ استان کشور درگیر سیل شدند و بالغ‌بر ۳۵ هزار میلیارد تومان خسارت وارد شد که طبق نظر مقام معظم رهبری و دولت اولویت جبران خسارات با دو بخش مسکن و کشاورزی است.

وی افزود: در بخش جبران خسارات در زیرساخت‌ها مقرر شد که اعتبارات به نقاط آسیب‌دیده اختصاص پیدا کند که در خوزستان سیل‌بند‌ها باید مرمت شود.

رئیس سازمان مدیریت بحران کشور با اشاره به شایعات در فضای مجازی، عنوان کرد: برنامه تلویزیونی «حالا خورشید» خانمی را از کرمانشاه به برنامه دعوت کرد و این خانم ابراز کرد که هیچ کمک و کانکسی به وی تعلق نگرفته است و کانکس فقط به افراد دارای پارتی اهدا می‌شود.

وی گفت: در زلزله کرمانشاه ۶۰ هزار عدد کانکس توزیع شد و پس از بررسی‌ها مشخص شد که این خانم در منطقه‌ای که ادعا می‌کرد زندگی نمی‌کند و ۱۴ میلیون پول و کانکس دریافت کرده است.

میزان پرداخت تسهیلات برای واحد‌های مسکونی آسیب‌دیده

رئیس سازمان مدیریت بحران کشور با اشاره به هماهنگی با بنیاد مستضعفان برای تأمین سیمان رایگان، عنوان کرد: میزان پرداخت خسارت برای واحد‌های نیازمند بازسازی در شهر ۵۰ میلیون تومان تسهیلات با کارمزد ۵ درصد، ۱۲ میلیون تومان کمک بلاعوض برای ساخت، ۱۵ میلیون تومان تسهیلات معیشتی ۵ درصد و ۵ میلیون تومان معیشتی بلاعوض پرداخت خواهد شد.

وی گفت: برای تعمیر واحد‌های مسکونی شهری و روستایی تا ۱۵ میلیون تومان وام و ۵ میلیون تومان بلاعوض با توجه به خسارات پرداخت خواهد شد.

نجار با اشاره به مذاکره با وزارت نفت با توجه به نفت‌خیز بودن منطقه برای کمک به مسجدسلیمان، اظهار کرد: برای ساخت واحد‌های مسکونی روستایی ۴۰ میلیون تومان تسهیلات با کارمزد ۴ درصد، ۱۰ میلیون تومان بلاعوض، ۱۰ میلیون تومان تسهیلات معیشتی و ۵ میلیون تومان بلاعوض پرداخت خواهد شد.

وی افزود: متولی بافت‌های فرسوده، مسکن و شهرسازی و ستاد بازآفرینی شهری است که اعتبارات خوبی در این خصوص دارند.

انتهای پیام/م

برچسب ها: مدیریت بحران ، حوادث
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.