جزئیات مصوبات جلسه اخیر شورای عالی محیط زیست در خصوص ارتقا سطح مناطق چهارگانه اعلام شد.

جزئیات مصوبات جلسه شورای عالی محیط زیست اعلام شدبه گزارش  گروه اجتماعی باشگاه خبرنگاران جوان، جلسه شورای عالی حفاظت محیط زیست عصر روز سه شنبه ۱۳۹۸/۴/۲۵ به ریاست روحانی رئیس جمهور، تشکیل شد.

در این جلسه گزارش سازمان حفاظت محیط زیست در مورد وضعیت آلودگی هوا در مناطق مختلف کشور بویژه کلانشهر‌ها ارائه و ضوابط و تکالیف سازمان حفاظت محیط زیست و سایر دستگاه‌های ذیربط در خصوص کاهش آلودگی‌های کلانشهر‌ها بویژه از طریق تعیین وضعیت سوخت وسایل نقلیه موتوری مؤثر بر آلودگی هوا تعیین شد. همچنین مقرر شد دستگاه‌های ذیربط در راستای نوسازی ناوگان حمل و نقل عمومی در کلانشهر‌ها بویژه تاکسیرانی و جایگزینی موتورسیکلت‌های انژکتوری به جای موتور‌های کاربراتوری برنامه ریزی و اقدام کنند.

در جلسه شورای عالی حفاظت محیط زیست در راستای تعیین و تصویب محدوده‌های پیشنهادی برای حفاظت و مدیریت تحت یکی از عناوین مناطق چهارگانه سازمان محیط زیست، با توجه به تفاهمات سازمان حفاظت محیط زیست با وزارت جهاد کشاورزی و نیاز به تداوم و پایداری حیات وحش، حدود یک میلیون هکتار به مناطق تحت مدیریت سازمان حفاظت محیط زیست اضافه شود.

تغییر محدوده و بازنگری در حد و حدود مناطقی که به واسطه توسعه روستایی و برخی تداخلات و تعارضات ارزش اکولوژیک خود را از دست داده و فاقد قابلیت حفاظت می‌باشد نیز از دیگر مصوبات جلسه شورای عالی حفاظت محیط زیست بود.

تأیید ضوابط زیست محیطی طرح‌های تملک دارایی سرمایه‌ای و اصلاح مصوبه شورای عالی حفاظت زیست محیط در مورد خسارات ناشی از شکار و صید غیرقانونی توسط متخلفین تحت عنوان بهای جانوران وحشی از لحاظ مطالبه ضرر و زیان و همچنین تعیین ضرر و زیان برخی بی‌مهرگان، به استناد بند (چ) ماده (۳) قانون شکار و صید از دیگر موضوعات مطرح شده در این جلسه بود.

اعضای شورای عالی حفاظت محیط زیست از خدمات و تلاش‌های وزارت نفت در زمینه تولید بنزین با استاندار‌های  یورو ۴ و یورو ۵ که منجر به کاهش آلودگی‌ها شده است، تقدیر کردند.

مناطقی که در جلسه اخیر شورای عالی محیط زیست به مناطق چهارگانه ارتقا یافته و یا افزایش سطح داشته اند به شرح زیر می‌باشد:


۱) مناطق کوه بزرگی و خارو در استان اصفهان با مساحتی در حدود ۵۰۰/۰۰۰ هکتار از منطقه شکار ممنوع به پناهگاه حیات وحش ارتقا یافتند. این زیستگاه بعنوان کریدور مهاجرتی حیات وحش مابین مناطق مرکزی کشور دارای اهمیت است.


۲) منطقه چلچمه و ساران در استان کردستان با مساحتی در حدود ۹۰/۰۰۰ هکتار از منطقه آزاد به منطقه حفاظت شده ارتقا یافت. این محدوده علاوه بر غنای طبیعی و پوشش گیاهی از زیستگاه‌های مهم خرس قهوه‌ای به شمار می‌رود.


۳) منطقه کانی برد در استان کردستان با مساحتی در حدود ۹ هکتار از منطقه آزاد به اثر طبیعی ملی ارتقا یافت. این محدوده زیستگاه گونه‌ای خاص از درخت افرا است.


۴)  منطقه شم شم در استان کردستان با مساحتی در حدود ۶۸ هکتار از منطقه آزاد به اثر طبیعی ملی ارتقا یافت. غار‌های این محدوده زیستگاه سه گونه ارزشمند از خفاش‌ها است.


۵) منطقه شیرکوه در استان یزد با مساحتی در حدود ۵۰/۰۰۰ هکتار از منطقه شکار ممنوع به پناهگاه حیات وحش ارتقا یافت. این محدوده با غنای بالای گونه‌های گیاهی و جانوری حدود ۷۰ درصد از گونه‌های گیاهی استان یزد و منابع آب بسیار خوبی را در خود جای داده است.


۶)  منطقه کاوه ده در استان تهران با مساحتی در حدود ۹۰/۰۰۰ هکتار از منطقه شکار ممنوع به منطقه حفاظت شده ارتقا یافت. محدوده کاوه ده که ۱۸ سال در نوبت اضافه شدن به مناطق چهارگانه تحت مدیریت محیط زیست است بیش از چهل درصد حیات وحش استان تهران را در خود جای داده و کریدور بسیار مهمی برای مهاجرت حیات وحش مابین استان‌های مازندران، تهران و سمنان به شمار می‌رود.


۷)  منطقه باقران در استان خراسان جنوبی با مساحتی در حدود ۱۳/۰۰۰ هکتار از منطقه شکار ممنوع به منطقه حفاظت شده ارتقا یافت.


۸) منطقه کمر سرخ سرایان در استان خراسان جنوبی با مساحتی در حدود ۵/۰۰۰ هکتار از منطقه شکار ممنوع به منطقه حفاظت شده ارتقا یافت.


۹) منطقه برم فیروز در استان فارس با مساحتی در حدود ۱۸/۷۰۰ هکتار از منطقه شکار ممنوع به منطقه حفاظت شده ارتقا یافت. این محدوده زیستگاه بسیار مهم خرس قهوه‌ای و کریدوری مهاجرتی مابین مناطق ماله گاله و تنگ بستانک به شمار می‌رود.


۱۰) منطقه کمکی در استان یزد با مساحتی در حدود ۶۵/۰۰۰ هکتار از منطقه شکار ممنوع به پناهگاه حیات وحش ارتقا یافت.منطقه کمکی زیستگاه و کریدور مهم مهاجرتی برای حیات وحش به خصوص یوزپلنگ آسیایی محسوب می شود.

۱۱) مجموعه دارا در استان خوزستان در جنوب ماهشهر با مساحتی در حدود ۱۶۰/۰۰۰ هکتار از منطقه آزاد به پارک ملی و پناهگاه حیات وحش ارتقا یافت. مجموعه دارا یک منطقه ساحلی – دریایی است که از زیستگاه‌های اصلی دلفین‌ها و کوسه‌ها و زیستگاهی بکر برای جوجه آوری پرستو‌های دریایی محسوب می‌شود.


۱۲) منطقه‌ای جنگلی با مساحت حدود ۲/۰۰۰ هکتار در استان خوزستان به پناهگاه حیات وحش دز اضافه گردید.

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار