به گزارش گروه اقتصادی باشگاه خبرنگاران جوان به نقل از گمرک، علی بعیدی مفردنیا معاون برنامهریزی و امور بینالملل گمرک ایران گفت: نظارت بر تجارت فرا مرزی وظیفه گمرک است اما همین نظارت ۲ جنبه کاملاً متضاد دارد. از یک طرف کنترل و نظارت کافی بر تجارت فرا مرزی، انتظار بهحق از سازمانی مانند گمرک است. در واقع در حال حاضر وظیفه گمرک جمعآوری مالیات و عوارض گمرکی نیست بلکه صیانت از حق مردم است.
معاون برنامهریزی و امور بینالملل گمرک ایران ادامه داد: نظارت تکلیف اساسی تمام گمرکهای دنیا است، اما اگر تنها از این نظر به گمرک نگاه کنیم تجارت داخلی و واحدهای تولیدی از رونق میافتد؛ بنابراین روانسازی و ارائه تسهیلات در عرصه تجارت جنبه دیگری از این وظایف است.
وی بیان کرد: نظارت شامل کنترل میشود و سوال اینست چطور باید آن را با نظارتی که شامل ارائه تسهیلات است جمع کنیم. دنیا برای این امر راهکار دارد و ما نیز جزو کشورهای پیشرفته در این حوزه هستیم. دنیا پنجره واحد تجارت فرا مرزی را مطرح میکند که هنر تکنیکی نیست بلکه هنر مدیران است و اینکه بین سازمانهای درگیر هماهنگی ایجاد شود.
بیشتر بخوانید: رصد کالاهای تولیدی و وارداتی با اجرای سامانه مدیریت توزیع مویرگی
بعیدی مفردنیا بیان کرد: هماکنون در ترخیص کالا ۴۵ قانون و ۱۵ کنوانسیون را رعایت میکنیم، در حالی که استاندارد دنیا ۴ قانون است.
وی تصریح کرد: ۲۵ سازمان کشور به طور مستقیم در امر تجارت فرا مرزی درگیر هستند و اگر هرکدام در سیستم خود دچار کندی شوند، قطعی و کندی در گمرک اتفاق میافتد.
معاون برنامهریزی و امور بینالملل گمرک ایران با بیان اینکه گمرک در اجرای سیاستهای اقتصاد مقاومتی ابلاغی مقام معظم رهبری رتبه نخست را در بین سازمانها کسب کرده است، اضافه کرد: سال گذشته گمرک ایران در حوزه خدمات الکترونیک در کشور اول شد. همچنین در ارزیابی بینالمللی گمرک جمهوری اسلامی ایران سال گذشته در مبارزه با قاچاق کالا رتبه دوم و در مبارزه با قاچاق مواد مخدر رتبه اول جهان را کسب کرد.
انتهای پیام/