دبیر اتاق بازرگانی استان کرمانشاه گفت : ممنوعیت صادرات دام زنده در اواخر سال ۹۵ و با هدف تنظیم بازار اعمال شد .

به گزارش      گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از کرمانشاه ،داریوش پناهی دبیر اتاق بازرگانی استان کرمانشاه در این نشست با اشاره به اینکه ممنوعیت صادرات دام زنده در اواخر سال ۹۵ و با هدف تنظیم بازار اعمال شد، گفت : فقط دو درصد دام زنده کشور صادر می‌شد که تاثیر چندانی بر بازار ندارد.

وی با اشاره به وضعیت کشور از نظر تولیدات دامی و میزان نیاز به گوشت قرمز، گفت : هم اکنون بیش از ۷۷ میلیون راس دام سبک و ۸.۹ میلیون راس دام سنگین در کشور داریم و میزان تولید گوشت قرمز حدود ۸۳۵ هزار تن و نیاز مصرفی کشور حدود۹۸۴ هزار تن است.

دبیر اتاق بازرگانی استان کرمانشاه از کسری حدود ۱۴۹ هزار تنی گوشت قرمز در کشور یاد کرد که بخشی از آن از طریق واردات تامین می‌شود.

پناهی در ادامه اشاره‌ای هم به وضعیت استات کرمانشاه از نظر تولید و صادرات دام داشت و افزود: در استان کرمانشاه حدود سه میلیون راس دام سبک و ۲۹۶ هزار راس دام سنگین وجود دارد و میزان تولید گوشت قرمز استان سالانه به ۳۶ هزار تن می‌رسد.

وی با بیان اینکه سرانه مصرف گوشت قرمز در استان کرمانشاه حدود ۱۳ کیلوگرم است، خاطرنشان کرد: میزان نیاز استان به گوشت قرمز حدود ۲۶ هزار تن است و با مازاد تولید ۱۰ هزار تنی گوشت قرمز در استان مواجهیم.

دبیر اتاق بازرگانی استان کرمانشاه با اشاره به اینکه در سال‌های گذشته همواره بخشی از مازاد تولید دام استان به صورت زنده به خارج از کشور صادر می‌شد، گفت: سال ۹۳ بیش از ۱۴۵ هزار راس و در سال ۹۴ نیز۳۶۴ هزار راس دام زنده از استان صادر شد.

به گفته پناهی، در سال ۹۳ استان کرمانشاه ۲۴ درصد و در سال ۹۴ نیز حدود ۳۴ درصد صادرات دام زنده کشور را برعهده داشته است.

وی با بیان اینکه از سال ۹۵ جلوی صادرات دام زنده به بهانه تنظیم بازار گرفته شد، خاطرنشان کرد: ممنوعیت صادرات دام زنده با هدف جلوگیری از کمبود گوشت در کشور اعمال شد، اما روند افزایش قیمت گوشت طی سه سال اخیر نشان می‌دهد که ممنوعیت صادرات تاثیر چندانی در این زمینه نداشته است.

دبیر اتاق بازرگانی استان کرمانشاه تاکید کرد: این در حالی است که فقط دو درصد دام زنده کشور صادر می‌شد و نمی‌توان پیامد‌های منفی ممنوعیت صادرات را بخاطر این سهم کم پذیرفت.

پناهی از دست رفتن بازار‌های صادراتی، خروج دام مولد به شیوه غیرقانونی، کاهش درآمد‌های گمرک، خروج دام بیمار از کشور و آسیب به برند دام ایران و... را از پیامد‌های ممنوعیت صادرات دام زنده برشمرد.

به گفته دبیر اتاق بازرگانی استان کرمانشاه هم اکنون دام زنده به شیوه غیرقانونی از کشور خارج می‌شود و در کشور‌های مقصد با قیمت حدود ۳.۴ میلیون تومان برای هر راس گوسفند ۴۵ کیلویی به فروش می‌رود.

پناهی قیمت هر راس گوسفند ۴۵ کیلویی را ۱.۹ میلیون تومان و هزینه‌های خروج غیرقانونی آن شامل هزینه قاچاق (۸۰۰ هزار تومان) و هزینه حمل داخل و خارج از کشور (۵۰۰ هزار تومان) را ۱.۴ میلیون تومان برآورد کرد و گفت: این یعنی قاچاق هر راس دام سبک زنده فقط ۱۰۰ هزار تومان سود دارد.

وی تنها راه برون رفت از این ضرر و زیان را از سرگیری صادرات دام زنده دانست و گفت: می‌توان برای اینکه صادرات بی‌رویه رخ ندهد و به بازار داخلی لطمه وارد نشود، تعرفه ۲۰۰ تا ۳۰۰ هزار تومانی برای صادرات دام در نظر گرفت.

دبیر اتاق بازرگانی استان کرمانشاه اضافه کرد: از سوی دیگر، چون صادرکنندگان با مشکلات بازگشت ارز مواجه می‌شوند باید نرخ پایه صادراتی دام سبک نیز به نصف کاهش یابد.

پناهی معتقد است: از سرگیری صادرات دام زنده هم می‌تواند به رونق صنعت دامپروری در استان کمک کند و هم ۲۳۶ صادر کننده دام زنده استان دوباره به چرخه فعالیت برگردند.

 بهرام خانی معاون بهبود تولیدات دامی سازمان جهاد کشاورزی استان کرمانشاه نیز از مازاد ۴۰۰ هزار رأس دام زنده در استان خبر داد و گفت: این دام‌های مازاد در استان‌های دیگر کشور از جمله تهران، البرز، قزوین و ... نیز بازار فروش دارد، اما در کشور‌های حاشیه خلیج فارس از جمله کویت و قطر نیز درخواست برای گوسفند تولید کرمانشاه خصوصاً گوسفند نژاد "سنجابی" بسیار زیاد است.

خانی معتقد است: می‌توان از سرگیری صادرات دام زنده را در دو فصل بهار و پاییز که با مازاد تولید دام مواجهیم انجام داد که بازار نیز از دام زنده سبک خالی نشود.

وی با بیان اینکه سیستم پرورش گوسفند در استان کرمانشاه عشایری و روستایی است، یادآور شد: در این سیستم معمولا در دو فصل بهار و پاییز با مازاد تولید مواجهیم که می‌توان در این دو فصل صادرات را انجام داد.

معاون بهبود تولیدات دامی استان کرمانشاه اشاره‌ای هم به اینکه اکنون کرمانشاه به مسیری برای ترانزیت دام از ترکیه به کشو‌های دیگر شده داشت و افزود: این ترانزیت هیچ عایدی برای استان بجز بیماری‌های دامی ندارد .

 

 

انتهای پیام/د

فقط دو درصد دام زنده کشور صادر می‌شد

 

برچسب ها: صنعت ، صادرات
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.