سبحانی سفیر اسبق ایران در ونزوئلا گفت :ایران در آمریکای جنوبی شرکای استراتژیک بسیاری دارد.

آمریکای لاتین همسایگان اقتصادی و سیاسی ایران/ ترامپ یانکی بدون روتوش/آمریکا مقصر تنش ها در منطقه استبه گزارش حوزه سیاست خارجی گروه سیاسی باشگاه خبرنگاران جوان، محمد جواد ظریف وزیر امور خارجه کشورمان که به منظور حضور در اجلاس  غیر متعهدها به ونزوئلا سفر کرده بود در ادامه تور آمریکای جنوبی خود به ونزوئلا، نیکاراگوئه و بولیوی سفر کرد. گفت و گویی  در همین رابطه با احمد سبحانی سفیر اسبق کشورمان در ونزوئلا داشتیم.

احمد سبحانی سفیر اسبق ایران در ونزوئلا و مدیر کل اسبق آمریکای لاتین و غرب آسیای وزارت امور خارجه ،در گفت وگو با خبرنگار حوزه سیاست خارجه گروه سیاسی باشگاه خبرنگاران جوان، اظهار کرد: در دنیای امروز همسایگی تعریف جدیدی پیدا کرده و محدود به هم مرز بودن نمی شود، در همین راستا بعضی از کشورهای آمریکای جنوبی مانند بولیوی، نیکاراگوئه و ونزوئلا که آخرین مقاصد سفرهای ظریف بوده اند هم به نوعی همسایه ما محسوب می شوند و  در  مجامع بین المللی  در زمره  همراهان کشورمان قرار می گیرند .

وی ادامه داد: ونزوئلا در شورای حکام  انرژی اتمی  اجماع را علیه ایران شکست  و همواره جز حامیان تهران قرار دارد و  در جلسه اخیر شورای امنیت سازمان ملل  هم که ترامپ به ارائه مطالب غیر واقعی و ادعاهای همیشگی خود در قبال ایران دست زد، اوو مورالس رییس جمهور بولیوی بود که شجاعانه از کشورمان دفاع کرد . علاوه بر روابط خوب در عرصه بین المللی، تهران و کاراکاس در حوزه اقتصادی هم تعاملات خوبی با یکدیگر دارند و  با درنظر گرفتن تمامی جوانب می توان تعاملات دو کشور را  برد _ برد دانست.

سفیر سابق کشورمان در کاراکاس با اشاره به روابط اقتصادی  ایران و ونزوئلا خاطرنشان کرد: تهران تاکنون همکاری های اقتصادی زیادی با کاراکاس داشته است که از آن جمله می توان به چند میلیارد دلار خدمات فنی مهندسی اشاره کرد که بخش خصوصی ایران با ونزوئلا داشته است. این تعاملات در حوزه های صادرات تراکتور،  خودرو  و ساخت کارخانه سیمان، آرد و ...بوده و از نکات مثبت تعاملات دوکشور محسوب می شود و به طور کلی ونزوئلا جز بازار های  هدف برای صادرات ایران  محسوب می شود.

وی ادامه داد: سفر وزیر امور خارجه  کشورمان  به آمریکای جنوبی مفید بود و از اهمیت زیادی برخوردار است چرا که ظرف  چند سال گذشته توجه کمی  در مبادلات خود به کشورها ی آمریکای لاتین داشته ایم که دلایل متعددی داشته  است و امروز که این سفر انجام می شود قطعا می تواند موثر باشد و عامل این مهم باشد که در داخل نیز توجه به منطقه آمریکای لاتین و بازار های هدف صادراتی آنها از نظر اقتصادی علاوه بر مسایل سیاسی در کانون توجه بیشتری قرار گرفته شود.

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار