تأثیر فضای مجازی بر سرانه مطالعه و تیراژ کتاب/ بودجه وزارت ارشاد برای تبلیغ کتابخوانی صرف شود

یک ناشر گفت: خیلی از مخاطبان امروز کتاب را در فضای مجازی میخوانند.

تأثیر فضای مجازی بر سرانه مطالعه و تیراژ کتاب/ بودجه وزارت ارشاد برای تبلیغ کتابخوانی صرف شودمحمدرضا کمالی آشتیانی مدیر مسئول انتشارات یاس بهشت، در گفت‌وگو با خبرنگار حوزه ادبیات  گروه فرهنگی باشگاه خبرنگاران جوان، در خصوص تاثیر فضای مجازی بر سرانه مطالعه گفت: حدود ۵ سالی که فضای مجازی در کشور ما گسترش زیادی پیدا کرده و خیلی از کتاب‌ها از مطالعه مردم به صورت فیزیکی خارج شده است.

وی افزود: خیلی از کتاب‌های رمان که در گذشته به فروش می‌رسید، امروز مخاطبانش در صفحات مجازی و کانال‌های تلگرامی به خواندن این کتاب‌ها می‌پردازند. همین امر باعث شده است تا تیراژ کتاب‌ها به طرز وحشتناکی کاهش پیدا کند و چاپ نشود.

کمالی آشتیانی با اشاره به تأثیر تلویزیون در معرفی کتاب به مخاطبان اظهار داشت: در تلویزیون برنامه‌ای به نام کتاب نامه، در گذشته پخش می‌شد که چند کتاب‌ با کمک مسئولان تلویزیون، در این برنامه معرفی و به صورت رضایت بخشی کتاب‌های نشر یاس بهشت در میان مخاطبان منتشر شدند.

وی افزود: از نظر من رویکرد اصلی صدا و سیما باید ترویج مسائل فرهنگی مخصوصا کتاب باشد؛ چرا که پایه ساخت فیلم، انیمیشن و کارتون کتاب است. بسیاری از شاعران بر مبنای مطالب نوشته شده در کتاب‌ها به سرودن شعر می‌پردازند.

مدیر مسئول انتشارات یاس بهشت، در خصوص حمایت وزارت ارشاد و فرهنگ اسلامی از افزایش سرانه مطالعه در کشور، گفت: مقداری از بودجه وزارت ارشاد باید برای تبلیغ کتابخوانی هزینه شود که مردم تشویق به خرید کتاب شوند و تولیدکنندگان با انگیزه بیشتری اقدام به تولید کتاب‌های تاثیرگذار کنند.

کمالی آشتیانی افزود: هرچه تولید و فروش کتاب بیشتر شود، هم از نظر فرهنگی و هم از نظر اقتصادی در جامعه پیشرفت می‌کنیم.
خیلی از کتاب‌های انتشاراتی ما در کشور‌های دیگر، مخاطب عامه پسند دارد. انتشارات ما این درخواست را داشته است تا کتاب‌های کودک و نوجوانمان در کشور‌های ترکیه، آذربایجان و تاجیکستان برای خردسالان این کشور‌ها به زبان خودشان ترجمه شوند.

انتهای پیام/ 

نقش رسانه ها در افزایش یا کاهش مطالعه

 

برچسب ها: ادبیات ، فضای مجازی
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار