با آغاز ایام حج هر ساله مسئولان این امر نسبت به نخریدن سوغات حجاج ایرانی از کشور عربستان برای حمایت از اقتصاد کشور هشدارهایی می دهند که به آن توجه چندانی نمی شود.

به گزارش خبرنگار حوزه رفاه و تعاون گروه اجتماعی باشگاه خبرنگاران جوان، بیش از ۸۶ هزار زائر ایرانی برای انجام مناسک حج از کشور ایران به عربستان می‌روند، قبل از اعزام حجاج ایرانی تا به امروز که نزدیک به ۵۰ هزار زائر ایرانی وارد عربستان شده اند، حجاجی که هریک از آنان قصد انجام عمل مستحبی خریدن سوغات برای فرزندان و اطرافیان خود را دارند.

مسئولان زیادی در خصوص نخریدن کالا و سوغاتی از کشور عربستان و بازار گردی در این کشور توصیه‌هایی زیادی به حجاج کردند، توصیه‌هایی که همچنان شاهد آن از سوی مقامات هستیم.

خرید سوغاتی برای اعضای خانواده به ویژه در سفر‌هایی همچون حج ۹۸ مسئله‌ای است که از دیرباز به آن توجه شده است و ایرانیان زیادی با رفتن به بازار‌ها و خرید کالا علاقه زیادی نشان می‌دهند.

در طی سال‌های گذشته نخریدن سوغات و حمایت از کالای ایرانی نیز مورد توجه همگان بوده است، اما با پیش فرض بر اینکه کالایی که برای سوغات خریداری می‌شود باید متبرک از شهر مدینه و مکه باشد عده زیادی از حجاج به این مسئله و هشدار‌ها توجه نمی‌کنند

اما زائران باید به این نکته توجه کنند که بسیاری از این کالا‌ها که به عنوان سوغاتی خریداری می‌شوند، کالای‌های چینی و یکبار مصرف هستند که با خرید آن‌ها فقط به اقتصاد کشور صدمه وارد می‌شود.

این درحالی است که رهبر معظم انقلاب دوازدهم تیرماه سال جاری در دیدار با کارگزاران حج فرمودند: واقعا فرصت حضور در مسجد الحرام و مسجدالنبی یک فرصت مغتنمی است که برای انسان عادی به آسانی به دست نمی‌آید؛ حالا برای شما، برای آن حجاج محترم ایرانی حاصل شده، توانسته اند، توفیق پیدا کرده اند به اینجا رسیده اند. دعای در مسجدین، نماز در مسجدین، طواف در مسجد الحرام، تضرع، توجه، این‌ها را از دست نباید داد. اینکه بیفتند داخل بازار‌ها و از اینجا به آن و خرید و مانند این ها، خلاف شان یک مومن قدر دادن حج ابراهیمی است.


بیشتر بخوانید: خرید سوغات از داخل کشور /۵۵۰ کادر پزشکی و درمانی به حجاج خدمت می‌دهند


باوجود اینکه بسیاری از زائران از کبود کیفیت کالایی که خریداری می‌کنند خبر دارند، اما با خود می‌گویند زمانی که به ایران باز می‌گردند باید حتما با خود سوغاتی به همراه داشته باشند تا به عنوان تبرک به فرزندان و اطرافیان خود بدهند، اما حجاج باید بدانند با خرید کردن سوغاتی از الین کشور نه تنها از اقتصاد کشور عربستان حمایت می‌کنند بلکه به اقتصاد کشور خودمان در این برهه حساس کنونی نیز ضربه خواهند زد.

علیرضا رشیدیان رئیس سازمان حج و زیارت درباره این موضوع اظهار کرد: برای تسهیل این امر برای زائران امکان خرید کالا‌های تولید داخل به صورت اینترنتی فراهم شده که این امر هم به نوعی حمایت از تولید داخل و جلوگیری از خروج ارز از کشور و نیز صرفه جویی در وقت و زمان و بهره گیری بهتر از این سفرمعنوی است.

همچنین سازمان حج و زیارت برای جلوگیری از خرید سوغات حجاج ایرانی سال گذشته در پی اقدامی چمدان های حجاج را کوچک‌تر کرده است تا مسافران سرزمین وحی تنها وسایل مورد نیاز و ضروری خود را به همرا داشته باشند.

این موضوع مسئله مهمی است که هرسال به زمان آغاز حج ۹۸ در مورد آن هشدار‌هایی داده می‌شود که به نظر می‌رسد تنها با فرهنگ سازی مناسب می‌توان زائران را در این باره متقاعد کرد.

سفر حج، سفری ارزشمند است که ممکن است تنها یک بار در سراسر عمر برای هرفرد فراهم شود، بنابراین بهتر است که افراد این فرصت را برای عبادت بیشتر و خداشناسی قرار دهند نه اینکه اوقات ارزشمند خود را برای خرید کالا‌های بیهوده کشور عربستان صرف کنند و از این ظرفیتی که سازمان حج و زیارت برای خرید سوغاتی در داخل کشورفراهم کرده است، استفاده کنند.

انتهای پیام/

کوچک تر شدن چمدان های حجاج ایرانی برای جلوگیری از خرید سوغات

برچسب ها: حج وزیارت ، حج
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار