وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی گفت: دانشجویان جامعه محور آموزش نمی‌بینند، آموزش‌های دانشگاهی باید جامعه محور بوده و دانشجویان در ارتباط مستقیم با مردم باشند.

به گزارش خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از مشهد ، سعید نمکی وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی در نشست اعضای هیات رئیسه دانشگاه علوم پزشکی گناباد گفت: بیماری‌های دیابت، پرفشاری خون، سرطان ها، روان پریشی‌ها و حوادث جاده‌ای از چالش‌های مهم نظام سلامت کشور به شمار می‌روند که باید با جلب هم گرایی عمومی و بهره گیری از ظرفیت‌های بخش‌های مختلف برای کاهش مشکلات این بخش تلاش کرد.

او ادامه داد: در نظام سلامت باید برای مشکلات بهداشتی و درمانی حاشیه شهرها، بیماری‌ها عفونی، بروسلوز و بیماری‌های واگیر چاره‌ای اساسی اندیشید.

 وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی گفت: پژوهش‌های دانشجویان باید به منظور رفع مسائل و مشکلات کشور بوده و هر پژوهش به منزله کلیدی برای رفع یک تنگنا باشد و هزینه‌های پژوهشی نباید صرف پژوهش‌های غیر کاربردی شود.

نمکی افزود: یکی از مشکلات مهم در آموزش‌های دانشگاه‌ها این است که دانشجویان جامعه محور آموزش نمی‌بینند در حالی که آموزش‌های دانشگاهی باید جامعه محور بوده و دانشجویان در ارتباط مستقیم با مردم باشند و دانشگاه علوم پزشکی گناباد اقدامات خوبی در این زمینه انجام داده که می‌تواند الگوی خوبی باشد.

او تصریح کرد: به برکت نظام جمهوری اسلامی کشور ما به پیشرفت‌ها و دستاورد‌های بسیار در زمینه‌های مختلف دست یافته و در این میان دستاورد‌های بخش بهداشت و درمان بیشتر بوده است.

وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی گفت: قبل از پیروزی انقلاب اسلامی از هر یک هزار تولد ۱۲۰ کودک تا قبل از یک سالگی جان خود را از دست می‌دادند و ۱۶۰ زن باردار در هر صد هزار نفر با عوارض زایمان دست به گریبان بودند یا فوت می‌کردند، ۲۵ درصد کودکان زیرپوشش واکسیناسیون قرار داشتند و یک هزار و ۳۵ روستا فاقد خانه بهداشت بوده و فقط ۶ دانشکده پزشکی در کشور فعال بود.

نمکی افزود: به برکت انقلاب اسلامی هم اکنون ۶۶ دانشگاه و دانشکده علوم پزشکی در کشور فعال است و پوشش واکسیناسیون کودکان به صد در صد رسیده و مرگ و میر‌های دوران زایمان بسیار کاهش یافته است.

او ادامه داد: طرح تحول نظام سلامت به عنوان دستاورد مهم دولت تدبیر و امید نتایج بسیار خوبی در کاهش مشکلات بهداشتی و درمانی کشور داشته که از جمله آن‌ها می‌توان، کاهش هزینه‌های کمر شکن درمان و بستری، تکمیل و توسعه زیرساخت‌های نظام سلامت و ماندگاری متخصصان در مناطق محروم را نام برد.

وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی گفت: گام دوم طرح تحول نظام سلامت در دولت دوازدهم با اولویت درمان سرپایی در بخش بهداشت و درمان برداشته شده و پرونده الکترونیکی سلامت به عنوان پایه اصلی سیستم ارجاع بهداشت و درمان در استان‌ها توسعه می‌یابد که به صورت آزمایشی در گناباد اجرا می‌شود.

نمکی با اشاره به اجرای طرح ملی کنترل فشار خون، افزود: از حدود ۳۸۰ هزار مورد مرگ و میر سال ۱۳۹۶ در کشور ۳۱۳ هزار مورد بر اثر بیماری‌های غیر واگیر و یک صد هزار مورد از این تعداد نیز بر اثر ابتلا به بیماری پرفشاری خون بود.

او تصریح کرد: ۴۰ درصد افراد مبتلا به پرفشاری خون از بیماری خود خبر ندارند و بعد از ابتلا به سکته‌های مغزی و قلبی از بیماری خود مطلع می‌شوند.

وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی گفت: در اجرای این طرح فشار خون ۳۰ میلیون و ۶۵۰ هزار نفر کنترل شد و دو میلیون و ۷۰۰ هزار نفر بیمار جدید مبتلا به پرفشاری خون و حدود ۱۰ میلیون نفر در مرحله گذار از سلامتی به پرفشاری خون شناسایی شدند.

نمکی با اشاره به ضعف شاخص‌های بهداشتی در بخش بهداشت دهان و دندان در کشور افزود: جشن مدارس بدون پوسیدگی دندان برگزار شد و ۴۰۰ خانه بهداشت عشایری نیز در کشور راه اندازی خواهد شد.

او تصریح کرد: در شرایطی که رهبر معظم انقلاب بر ایجاد امید و نشاط در جامعه تاکید دارند برخی اشخاص به طور دائم یاس و ناامیدی و روان پریشی را در جامعه تزریق می‌کنند در حالی که نباید غم و اندوه را در جامعه گسترش داد.

وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی گفت: فردی در توئیتی در فضای مجازی در واکنش به تاکید من بر ممانعت از رواج غم و اندوه در جامعه عنوان کرده بود که شما مطرح کرده اید که عزاداری سیدالشهدا (ع) موجب افزایش خودکشی در جامعه می‌شود در صورتی که من به هیچ عنوان چنین مطلبی را مطرح نکردم و برخی اشخاص با اندیشه‌های بیمارگونه و صرف هزینه‌هایی دست به چنین القائات نادرست در فضای مجازی می‌زنند.

انتهای پیام//ف.س
 
نباید غم و اندوه را در جامعه گسترش داد
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.