به گزارش خبرنگار حوزه دفاعی امنیتی گروه سیاسی باشگاه خبرنگاران جوان، خودروهای تاکتیکی یکی از ابزارها و ادوات بسیار مهم در عرصه های نبرد و میدان های پیکار با دشمنان هستند. این خودروها به جهت لزوم بهره گیری در زمینه های ذکرشده باید از ویژگی های شاخصی برخوردار باشند. البته متخصصان ایرانی هم با توجه به این شاخص ها ویژگی های ذکرشده را در طراحی و ساخت این خودروها مدنظر قرارداده بودند.
باشگاه خبرنگاران جوان قصد دارد تا طی مجموعه گزارش هایی خودروهای تاکتیکی بومی و ساخت داخل را معرفی کند.
در نخستین گزارش از این مجموعه به بررسی خودروی تاکتیکی سفیر پرداختیم که در صنایع خودرویی فتح ساخته شده و سال ۸۷ از آن رونمایی شد. این خودرو از نظر ویژگیهای فنی شباهت زیادی به خودروهای جیپ داشته و از نظر عملکردی همانند آنها عمل میکند. این خودرو به در قالب خودروهای ۴x۴ طراحی و ساخته شده است. وزن این خودرو در حدود ۱.۵ تن برآورد شده است.
این خودرو در جبهه های مختلفی از ایران تا سوریه حضور داشته و حتی سودان هم یکی از مشتریان پروپاقرص این خودروی تاکتیکی پرتوان ساخت صنایع دفاع کشورمان است.
دومین گزارش از این مجموعه خودروی تاکتیکی ارس را بررسی کرد که نوعی خودروی تاکتیکی فرماندهی ساخت وزارت دفاع کشورمان است. این خودرو روز ۳۱ مرداد ۹۱، همزمان با روز ملی صنعت دفاعی کشور با حضور وزیر دفاع و رئیس جمهور وقت، محمود احمدی نژاد، رونمایی شد.
اما در سومین بخش از این گزارشات نیز به بررسی انواع دیگر همین خودروها پرداخته است.
کامیونها به خودی خود نوعی از وسایل نقلیه تجاری هستند که در صورت لزوم و با ایجاد تغییراتی در قسمت نیرومحرکه و انتقال قدرت به خودروهایی تاکتیکی تبدیل میشوند.
مسئولان دفاعی کشورمان نیز از هنگامی که اقدام به ساخت موشک و سایر تجهیزات دفاعی بومی کردند به این فکر افتادند که وابستگیهای ترابری سنگین که پیشتر از طریق خودروهای آمریکایی تامین میشد را در ابتدای پیروزی انقلاب با محصولات سایر کشورها مانند مرسدس بنز تامین کنند. البته آنها به این دلیل که نیرو محرکه خودروهای مرسدس بنز در شرکت ایدم تبریز و گیربکسهای ZF در شرکت چرخشگر تبریز تحت لیسانس آلمان تولید و به نوعی داخلی سازی شده بودند، به این کار روی آوردند.
اتوبوس مسافربری بین شهری مان ساخت شرکت زرین خودرو
نشان زرین خودرو بر روی بدنه اتوبوس مسافربری بین شهری مان
این کار بعدها با خرید امتیاز خودروهای شرکت مان آلمان در شرکت زرین خودرو اصفهان وابسته به وزارت دفاع انجام شد که نمونههای تجاری آن نمود بیشتری در فضای شهری کشور داشته و مردم با کمی دقت بر روی مدلهای قدیمی اتوبوسهای مسافربری بین شهری بنز و مان نام زرین خودرو را بر روی بدنه آن مشاهده میکردند. البته این کار بعدها با تولید مینی بوسهای کوچک تحت عنوان سپهر و اتوبوسهای شهری با امکانات پیشرفتهتر نسبت به سایر اتوبوس ها، اما با همان پیشرانه و گیربکس تداوم داشته است.
اتوبوس های مسافربری نسل جدید زرین خودرو
به همین دلیل سازمان صنایع دفاع و زرین خودرو این پیشرانه ها را به همراه گیربکس و سایر بخش های مهم خودرو که ساخت داخل بودند را در ساخت خودروهای تاکتیکی نظامی نیز به کار برده است که در یگان های محمول ارتش و سپاه و یا ترابری انواع مهمات نقش مهمی دارند.
نیروی زمینی ارتش هم در این عرصه پیشتاز بوده و با بهره گیری از توان متخصصان داخلی خودروهای موردنیاز خود را طراحی و ساخته است. گزارش زیر یکی از خودروهای ساخت این نیرو را مورد بررسی قرار میدهد.
خودروی نینوا
خودروی نظامی نینوا یک کامیون تاکتیکی با قابلیت حمل انواع موشکها و تسلیحات سنگین بوده که در ۸ مهر ۹۱ از آن رونمایی شد. این کامیون ساخت نیروی زمینی ارتش جمهوری اسلامی ایران بوده و یکی از بهترینها در نوع خود به شمار میآید.
خودروی «نینوا» بر اساس نیاز نیروهای مسلح، توسط متخصصان متعهد کشورمان در معاونت جهاد خودکفایی نیروی زمینی ارتش طراحی شد. این خودروی تاکتیکی با طول ۷ متر، عرض ۲٫۵ متر و ارتفاع ۲٫۸ متر و با قدرت موتور ۲۴۰ اسب بخار و وزنی در حدود ۸.۵ تن، دارای قابلیتهایی، چون تحمل ظرفیت حمل ۵ تن بار در جاده و ۲٫۵ تن بار در ۲٫۵ تن در کلیه شرایط تاکتیکی در زمینهای ذوعارضه، عبور شیب ارضی ۳۰ درصد و عبور شیب طولی ۶۰ درصد است. این خودرو قادر است در مناطق صعبالعبور، کوهستانی، ناهموار، دشت، بیابان، کویر و رودخانههای کم عمق با سهولت حرکت کند.
وظیفه اصلی کامیون نظامی نینوا گشت زنی بوده، ولی با توجه به استحکام بسیار بالای بدنه و قابلیت نصب تجهیزات و تسلیحات سنگین و عبور از مناطق صعب العبور، قابلیت استفاده به عنوان یک خودروی نفر بر و پشتیبان را نیز دارد.
خودروی نینوا به گونهای طراحی شده که بتواند، حتی با وجود آسیبهای فراوان، سرنشینان خود را سالم از منطقه دور کرده و به حرکت خود ادامه دهد. این خودروی تاکتیکی در حمل مهمات، نفرات و توپهای پدافندی در زمینهای ناهموار نیز قابلیتهای بالایی دارد.
رونمایی از «نینوا»
امیر سرتیپ احمدرضا پوردستان فرمانده نیروی زمینی ارتش در حاشیه نخستین یادواره شهدای مخابرات و جنگال ارتش از رونمایی نسل جدیدی از "خودروهای تاکتیکی نینوا" در ایامالله دهه فجر ۹۰ خبر داد. خودروی نینوا به صورت کاملا بومی بر اساس نیازهای تاکتیکی نزاجا (نیروی زمینی ارتش) و شرایط اقلیمی کشور طراحی و ساخته و بدون نیاز به سرمایهگذاری صنعتی تولید شده است.
امیر پوردستان فرمانده وقت نیروی زمینی ارتش در داخل کابین «کامیون نینوا»
امیر پوردستان در کنار «کامیون نینوا»
نینوا در رسانههای خارجی
پایگاه های خبری تحلیلی REVOLVY و ARMY GUIDE در گزارشی ضمن معرفی کامیون نینوا به تحلیل و بررسی این خودرو پرداخته و از آن به عنوان یک خودروی تاکتیکی یاد کرده است.
کلام آخر
با توجه به اینکه کارشناسان، فضای جدید تهدیدات را "تهدیدات ناهمطراز" عنوان میکنند، ضروری است که نیروهای مسلح تواناییهای خود را متناسب با این سطح از تهدیدات افزایش دهند.
این دستاورد قابلیتهای نیروی زمینی ارتش را برای ورود به عرصه ناهمطراز در دفاع زمینی به مراتب بیشتر از گذشته بالا میبرد.
جهاد خودکفایی نیروی زمینی ارتش در عرصه ساخت خودروهای سبک و سلاحهای کامپوزیتی و نیز در جنگ الکترونیک، گامهای بزرگی برداشته و متناسب با نیازهای نبرد زمینی در یک جنگ ناهمطراز پیش رفته است.
کارشناسان نظامی جهان اذعان دارند، ایران با دستیابی به تکنولوژی ساخت و تولید خودروهای پیشرفته و تاکتیکی، نخستین گامها را در ساخت و تولید خودروهای فوق مدرنی که تکنولوژی ساخت آنها را تنها چند کشور معدود در اختیار دارند، برداشته است.
انتهای پیام/
ان شاءالله که صنعت خودرو سازی هم رونق بگیرد.
کاشکی خودرو های سواری مون رو بچهها صنایع دفاع میساختند
تا هم این همه ارز از کشور خارج نشه .... هم این سود کلان که به خودرو سازها، دلال ها و ... می رسه صرفه خلاقیت و پیشرفت توان صنعت داخلی بشه
از کجا فهمیدید استاااد!!!!