به گزارش خبرنگار حوزه رفاه و تعاون گروه اجتماعی باشگاه خبرنگاران جوان، محمدمهدی زاهدی رئیس کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس شورای اسلامی در مراسم روز ملی مهارت اظهار کرد: در مجلس سعی کردیم ریل گذاری مهارت افزایی را انجام دهیم تا به موازات آن قطار تولید و ثروت قادر به حرکت شود.
او با بیان اینکه وضعیت ما در حوزه پژوهش در منطقه خوب است، افزود: مشکل این است که فارغ التحصیلان نمیتوانند کار پیدا کنند و همه دنبال پشت میز نشینی هستند.
رئیس کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس شورای اسلامی گفت: مشکل اصلی کشور ما فعالیت مراکز آموزشی به صورت جزیرهای و عدم ارتباط آنها با یکدیگر است و این یک آفت برای کشور محسوب میشود و نتیجه آن هم این است که یک جوانی عمر خود را برای تحصیل گذاشته، بیکار است، به همین دلیل قانون نظام جامعه آموزش فنی و حرفهای در مجلس تصویب و به دولت ابلاغ شد.
زاهدی بیان کرد: براساس این قانون دولت باید سیاستهایی را فراهم کند تا مراکز آموزشی زیر یک چتر کار کنند و در همین رابطه شورای عالی فنی و حرفهای به ریاست معاون اول رئیس جمهور تشکیل و اولین جلسه آن هم برگزار شد.
او با اشاره به اهمیت ایجاد مرکز ملی صلاحیت حرفهای افزود: براساس این قانون، هر شغلی که قرار است ایجاد شود، باید از مرکز ملی صلاحیت شغلی مجوز اخذ کند.
بیشتر بخوانید: نیاز کشور فقط داشتن مدرک دکتری نیست
رئیس کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس شورای اسلامی گفت: در عرصه عمل مشکلاتی داریم، به عنوان مثال در آموزش و پرورش آفتی ایجاد شده است که ۷۰ درصد دانش آموزان به سمت رشتههای نظری تمایل دارند و نخبگان علاقهمند رشتههای پزشکی هستند و شورای عالی مهارتی باید این فضا را بشکند.
زاهدی ادامه داد: شورای عالی مهارت باید مشاغل را براساس نیاز جامعه طبقه بندی کند، صلاحیت حرفهای را در نظر بگیرد، عدالت بین حقوق و دستمزد ایجاد کند، به تکنسینها اهمیت دهد و تجهیزات آموزشی فنی و حرفهای را به روز کند.
رئیس کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس شورای اسلامی بیان کرد: شورای عالی مهارت باید نسبت به جذب نخبگان خارج از کشور اقدام کند.
زاهدی با بیان اینکه آموزش ما به صورت سنتی ارائه میشود، گفت: باید آموزش و پرورش و آموزش عالی ما از روش سنتی خارج شود و روشهای جدید را اجرا کند و نیازمند تحول جدی در این حوزه هستیم و باید روشهای جذب هیأت علمی دانشگاهها نیز تغییر کند.
انتهای پیام/