انتقاد از وجود ۲۴ نوع مدرسه در کشور / افتتاح ۲ هزار پروژه فضای آموزشی برای مهر ۹۸

سرپرست وزارت آموزش و پرورش گفت: ۲۴ نوع مدرسه در کشور داریم که باید این موضوع آسیب‌شناسی شود.

انتقاد از وجود ۲۴ نوع مدرسه در کشور / افتتاح ۲ هزار پروژه فضای آموزشی برای مهر ۹۸به گزارش خبرنگار حوزه آموزش و پرورش گروه علمی پزشكی باشگاه خبرنگاران جوان، سیدجواد حسینی سرپرست وزارت آموزش و پرورش در حاشیه نشست تبیین سیاست‌های سند تحول بنیادین و در جمع خبرنگاران درباره تأمین فضای آموزشی اظهار کرد: ساخت مدارس بزرگ را در دستور کار داریم چرا که این موضوع باعث می‌شود فرصت آموزشی برای مناطق محروم هم فراهم شود.

وی ادامه داد: تمام املاک آموزش و پرورش باید در اختیار این نهاد قرار گیرد و سعی داریم این موضوع را محقق کنیم البته اکنون ۳۲ ملک بنیاد شهید در اختیار آموزش و پرورش است.

حسینی به موضوع تنوع مدارس هم اشاره کرد و ادامه داد: ۲۴ نوع مدرسه در کشور داریم که این موضوع باید آسیب‌شناسی شود و نقاط ضعف و قوت آن را پیدا کنیم.

سرپرست وزارت آموزش و پرورش از تغییرات ساختاری این وزارتخانه و ابلاغ نهایی آن خبر داد و گفت: احیا و استقلال حوزه روابط عمومی و دفتر وزارتی را در این تغییرات ساختاری مورد توجه داریم.

ارسال کتاب‌های درسی تا نیمه شهریور

وی به آماده‌سازی مدارس برای مهر ۹۸ هم اشاره و اظهار کرد: ۱۴۲ میلیون کتاب در هزار جلد چاپ شده است که تا ۱۵ شهریور به استان‌ها ارسال می‌شود در نتیجه مشکلی برای تأمین منابع نداریم.

حسینی ادامه داد: برای تأمین کاغذ کتاب‌ها در سال ۹۹ مشکلاتی داشتیم که با تأمین اعتبار ارزی این مشکل رفع شد.

سرپرست وزارت آموزش و پرورش با اشاره به وجود ۵۶ پروژه حیات طیبه در کشور گفت: برای مهر ۹۸، ۲ هزار پروژه در قالب ۱۰ کلاس درس را هم مورد توجه قرار دادیم و تخصیص اعتبار برای آن انجام شده است.

وی درباره فعالیت موسسات مهاجرتی هم اظهار کرد: باید مجوز این موسسات بررسی شود که اگر غیرقانونی بود و در حیطه وظایف آموزش و پرورش وارد عمل شده بود، با آن برخورد خواهیم کرد.

مدرسه محل تحول است

در ادامه علی باقرزاده معاون پشتیبانی سازمان پژوهش و برنامه‌ریزی آموزشی اظهار کرد: بین وضع مطلوب و دلخواه در آموزش و پرورش فاصله وجود دارد و باید نگاه به آموزش و پرورش را تغییر دهیم و با تحول این فاصله را کم کنیم.

وی ادامه داد: بحران آموزشی، بحران در یادگیری است و تا حدی جدی شده که ظرفیت‌های موجود را از بین برده است.

باقرزاده با تأکید بر اینکه مدرسه محور تحول است، گفت: دانش‌آموز عامل تحول و برنامه دستی فرصت‌ساز تحول است البته آموزش را نمی‌توان مستقل از اقتصاد و فرهنگ دید، باید همه عناصر سهیم با آن همراه شوند.

معاون پشتیبانی سازمان پژوهش و برنامه‌ریزی آموزشی بر تعهد و انتظام همه بخش‌ها با برنامه درسی تأکید کرد و گفت: بین آنچه انجام می‌دهیم و آنچه باید انجام شود فاصله وجود دارد که باید با هنر مدیریتی کلان به کاهش این فاصله کمک کنیم و به سمت تقویت مهارت تفکر، اندیشه‌ورزی و تربیت تمام ساحتی برویم.

ضرورت رویکرد مهندسی در اجرای برنامه‌های آموزش و پرورش

در ادامه مجید رعنایی معاون شورای عالی آموزش و پرورش اظهار کرد: نقششان مشخص شود، بعد از آن وارد لایه عملیاتی و اجرایی خواهیم شد. الان از لایه اول عبور کردیم و زیر نظام‌ها تدوین شده که در لایه دوم است.

وی بیان کرد: برنامه‌های زیرنظام‌ها برخی شان نوآورانه است و تجربه نشان می‌دهد ۶۰ درصدشان اینگونه است و باقی برنامه‌های پیشینی است و تطبیقی. روابطی بین این برنامه‌ها وجود دارد. گاهی یک برنامه پیش نیاز برنامه دیگر است و گاهی روابط تعاملی میان برنامه‌ها برقرار است و گاهی نیز برنامه‌ها مشترک است پس باید ارتباط بین برنامه‌ها را مورد توجه قرار دهیم.

رعنایی با اشاره به با رویکرد مهندسی می‌توان در اجرای برنامه‌ها پیش رویم، گفت: باید نسبت به تغییر‌ها و اجرای برنامه‌ها همگان قانع شوند و علت تأخیر در اجرای سند تحول بنیادین هم رویکرد تربیتی و اقناعی آن است چرا که این اقدامی دیربازده، اما ماندگار محسوب می‌شود.

معاون شورای عالی آموزش و پرورش به برخی از چالش‌های سند تحول بنیادین اشاره و بیان کرد: آموزش و پرورش به سمت نهادی فرهنگی تربیتی حرکت می‌کند یا خیر، موضوعی است که شورای عالی انقلاب فرهنگی باید بر آن نظارت داشته باشد.

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
داداش
۲۲:۴۴ ۰۷ مرداد ۱۳۹۸
جناب آقای حسینی متاسفانه مدارس و اولیا و داتش آموزان طی یک ماه گذشته بازیچه ی دست شرکت پرگون به عنوان پشتیبان سامانه سناد و واحد پژوهش به عنوان پشتیبان سامانه کتاب وزارتخانه شده اند !چرا که قرار بود 23 تیرماه سامانه ثبت نام کتاب پایه اول ابتدایی فعال گردد ولی تاکنون این اتفاق نیفتاده و مدارس و اولیای محترم درگیر هستند .چرا پیگیری نمی کنید؟!1باشگاه خبرنگاران لطفا پیگیری؟
آخرین اخبار