مهاجرانی با تاکید بر اهمیت توجه به نخبگان گفت: اجرای طرح کلاس و فرد تیزهوش را در برنامه های خود قرار دادیم.

طراحی محتوای آموزشی تکمیلی برای تیزهوشان/ سیاست‌های کلان کشور بر هسته‌های نخبگانی استوار است

به گزارش خبرنگار حوزه آموزش و پرورش گروه علمی پزشكی باشگاه خبرنگاران جوان، فاطمه مهاجرانی رئیس مرکز ملی پرورش استعداد‌های درخشان و باشگاه دانش پژوهان جوان در نشستی که ظهر امروز برگزار شد،  اظهار کرد: با توجه به این که سیاست‌های کلان کشور مبتنی بر هسته‌های نخبگانی است و این موضوع متوجه سیاست گزاران و مقام معظم رهبری قرار گرفته است؛ در حوزه دانش‌آموزی این مسئولیت را در  مرکز ملی پرورش استعداد‌های درخشان بر عهده گرفتیم.

وی بیان کرد: ۹ برنامه کلی برای تقویت این ظرفیت‌ها در نظر گرفتیم  که مجری و مسئول آن رئیس مرکز ملی پرورش استعداد‌های درخشان است؛ طرح‌های کلی  هم به ۴ گروه مدارس استعداد‌های درخشان، برنامه ملی شهاب، المپیاد‌های علمی و جشنواره خوارزمی تقسیم می‌شود.

مهاجرانی گفت: آنچه در این برنامه‌ها مشخص شده است، باید با فعالیت‌هایی مثل جشنواره قرآن یا جشنواره جوان خوارزمی محقق شود تا بتوانیم اثرات آن را شاهد باشیم.

رئیس مرکز ملی پرورش استعداد‌های درخشان تصریح کرد:  تدوین برنامه‌ای برای تربیت افراد مرجع و حضور دانش‌اموزان در مجامع مختلف مورد توجه است چراکه حضور ایران در المپیاد‌های علمی همواره مایه افتخار ما بوده و خواهد بود؛ خرسندیم که اعلام کنیم که المپیاد شیمی کشور ما رتبه ششم را کسب کرد و در کنار انگلستان و اوکراین قرار گرفت.


بیشتر بخوانید: جزئیات شرکت در آزمون تکمیل ظرفیت پایه هشتم سمپاد + جدول مواد امتحانی


ضرورت تدوین برنامه جامع استعدادیابی

وی بیان کرد: یکی از عواملی که باید مورد توجه قرار بگیرد تدوین برنامه جامع استعدادیابی در دوره‌های مختلف تحصیلی است که برنامه ملی شهاب همراه ما در این حوزه خواهد بود؛ امسال اجرای این طرح به پایه سوم خواهد رسید و اطمینان داشته باشید که مدرسه‌ای بدون برگزاری این برنامه باقی نخواهد بود؛ این برنامه با طرح هدایت تحصیلی همراه و برای ۳۲ منطقه در پایه نهم مستقر خواهد شد.

مهاجرانی گفت: دانش‌آموزان استعداد‌های درخشان در  مدارس خاص تحصیل می‌کنند؛پس نیاز به تولید کتب تکمیلی در این مدارس وجود دارند تا محتوای مورد نیاز آنها به دستشان برسند این نوید را به شما خواهیم داد که اقدام به طراحی و توزیع این کتب خواهیم کرد.

رئیس مرکز ملی پرورش استعداد‌های درخشان ادامه داد: با توجه به شرایط این مجموعه که یک مرکز محسوب می‌شود و نه سازمان پس با بررسی مشکلات در این حوزه مواجه است و به همراهی زیر نظام‌های دیگری نیاز دارد.

 

وی از پرداختن به حوزه‌هایی از رشته‌های علوم انسانی و توجه به سمپاد مهارتی خبر داد و گفت: برای اولین بار در کشور بنا داریم تا به مساله‌ای بپردازیم که کم‌‌تر به آن توجه شده است یعنی استعداد‌های انجام فعالیت‌های مهارتی باید مورد توجه قرار بگیرد.


رئیس مرکز ملی پرورش استعدادهای درخشان گفت: از دیگر موضوعات حائز اهمیت تدوین و اجرای آزمون‌های پیشرفت تحصیلی برای این دانش‌آموزان است؛ این آزمون‌ها می‌توانند ما را در سنجش دانش‌آموزان برای ورودی مدارس هم همراه کنند چراکه برای پذیرش دانش‌آموزان به ابزار نیاز خواهیم داشت و این دست آزمون‌ها راهکار مناسبی برای این امر خواهد بود.

مهاجرانی تصریح کرد: توانمند سازی معلمان و مدیران باید با نیاز‌های سمپاد صورت بگیرد؛ این موضوع بدون شک نیاز به آموزش معلمان دارد چرا که برخی از دانش‌آموزان تیز‌هوش ویژگی‌های شخصیتی خاصی دارند پس باید مانند معلمان مدارس خاص آموزش‌های لازم را دریافت کنند.

رئیس مرکز ملی پرورش استعدادهای درخشان درباره راه اندازی خانه‌های علوم پایه گفت: وضعیت غیر مطلوب علوم پایه، اهمیت پرداختن به آن را افزایش می‌دهد؛ این حوزه باید مورد توجه قرار بگیرد و بدون شک متوسطه اول بهترین زمان برای آن است؛ دانش‌آموزانی از سایر مدارس در مدارس استعداد‌های درخشان حضور خواهند داشت و دانش اموزان در جلسات گفت‌وگو با یکدیگرارتباط خواهند داشت .

مهاجرانی تاکید کرد: توجه به سمپاد مهارتی باید مورد توجه قرار بگیرد؛ در این مدارس افراد با مهارتی پرورش خواهیم داد که علاوه بر پژوهش توانایی انجام کار عملی را داشته؛ به هنرستان‌ها و موضوع مهارت دانش‌آموزان و ارتباط آن‌ها با شرکت‌های خواهیم پرداخت؛ این موضوع به بهبود وضعیت تولید، صنعت و اشتغال توانایی کمک شایانی خواهد کرد.

اجرای طرح فرد تیزهوش در مدارس سمپاد 

رئیس مرکز ملی پرورش استعدادهای درخشان گفت: طرحی به نام فرد یا کلاس تیزهوش برگزار خواهد شد و باور داریم که مدارس سمپاد جایگاهی برای تمام افراد تیز هوش است؛ همان طور که مقام معظم رهبری فرمودند نباید حتی یک استعداد به هدر برود؛ طرحی با عنوان فرد تیزهوش برنامه ریزی و اجرا خواهد شد تا دانش آموزان سایر مدارس هم توانایی استفاده از آموزش‌های تکمیلی را داشته باشند؛ این طرح را در سطح متوسطه اول و دوم بر اساس آزمون هوش برگزار خواهد شد؛ هر دانش آموزی می‌تواند جزئی از خوانواده مدارس سمپاد باشد.

وی با اشاره به برگزاری طرح سمپاد فراگیری گفت: دیپلماسی علمی هم از جمله موارد با اهمیت است؛ بعد از هر میزبانی تعدادی از کشورها به مایل به استفاده از تجربیات و معلومات دانش‌آموزان کشور دارند اما امسال میزبان ۳ دوره امادگی المپیاد بودیم که گامی در راستای ایران ۱۴۰۴ است؛ ظرفیت‌های علمی را به کار بردیم تا میزبانی مناسبی از کشور آذربایجان داشته باشیم و حالا اسپانیا مایل به اجرای این طرح است؛ همانطور که می‌دانید دانش آموزان ما چهار بار در رتبه اول جهان ایستادیم، این ظرفیت‌های علمی مایه افتخار ما و جذب سایر کشورها است.

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار