مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب روستایی گیلان گفت: به ۷۰ روستای مناطق کوهستانی استان با تانکر آبرسانی می‌شود.

تامین آب آشامیدنی ۷۰ روستای گیلان با تانکربه گزارش خبرنگار گروه استان‌های باشگاه خبرنگاران جوان از رشت، محبعلی رنج ور، مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب روستایی گیلان گفت: به اهالی ۷۰ روستای گیلان با تانکر آبرسانی می‌شود که با تامین اعتبارات لازم به دنبال تامین منابع آبی پایدار در این روستا‌ها هستیم.

او، با اشاره به اجرای طرح‌های آبرسانی و تامین اعتبارات لازم، افزود: طرح آبرسانی به ۱۳ روستای املش و ۱۹ روستای بلوکات رودبار با همکاری قرارگاه پیشرفت و آبادانی در دست اجرا است که تا سال آینده به بهره برداری می‌رسد.

مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب روستایی گیلان گفت: به دلیل گرمای هوا، افزایش مصرف و کاهش منابع آبی اهالی برخی روستا‌های گیلان همچون دوگور صومعه سرا، بوجایه و سادات محله لاهیجان و ظفر محله ماسال در ساعات پیک مصرف با مشکل افت فشار آب مواجه می‌شوند.

محبعلی رنج ور، به وجود ۶۲ تصفیه خانه آب در گیلان، افزود: ۴۰ تصفیه خانه فعال است و قرار است ۲۲ تصفیه خانه دیگر نیز وارد مدار بهره برداری شود.

او با اشاره به لزوم استفاده از تصفیه خانه‌ها به علت وجود آهن و منگنز محلول در آب‌های زیر زمینی مناطق جلگه‌ای گیلان، گفت: بر اساس تفاهم نامه بین شرکت‌های آب و فاضلاب روستای، آب و فاضلاب شهری و آبفای کشور و با تامین اعتبار لازم از محل صندوق توسعه ملی قرار است با اتصال به تصفیه خانه بزرگ سنگر هزار و ۱۵۰ لیتر آب مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب روستایی گیلان برای رفع مشکل آب روستا‌های شهرستان‌های رشت سیاهکل، لاهیجان، لنگرود و آستانه تخصیص داده شود.

مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب روستایی گیلان، با بیان اینکه از سال ۹۵ تا کنون ۴ هزار میلیارد دلار اعتبار برای اجرای طرح‌های آبرسانی روستایی در کشور اختصاص داده شد، افزود: سهم گیلان از این اعتبار ۱۳۰ میلیارد تومان بود.

محبعلی رنج ور، گفت: در حال حاضر هزار و ۸۰۰ روستا از ۲ هزار و ۶ روستای گیلان از آب آشامیدنی سالم و بهداشتی بهره‌مند هستند.

او، با بیان اینکه ۳۰ درصد تاسیسات و خطوط آبرسانی روستایی گیلان فرسوده است، افزود: اعتبارات لازم در این زمینه از محل اعتبارات استانی تامین می‌شود که کافی نیست، انتظار می‌رود با تامین اعتبارات از محل اعتبارات ملی و کمک خیران شبکه آبرسانی روستایی را نوسازی کرد.

مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب روستایی گیلان، واگذاری پروژه‌های آبرسانی به بخش خصوص را در قالب طرح بیوتی در حل مشکلات حوزه آبرسانی موثر دانست.

محبعلی رنج ور در ادامه گفت: قرار بود طرح جمع آوری فاضلاب ۱۳۰ روستا در کشور به شکل متمرکز با تامین اعتبار از محل بانک توسعه اسلامی انجام شود که ۵ روستای گیلان در شهرستان‌های رشت، آستانه اشرفیه، انزلی، صومعه سرا و رودسر جزو آن بود، اما به علت افزایش بهای دلار اجرای این طرح متوقف شد.

او افزود: گیلان با شاخص ۹۴ درصدی کلر زنی و ۹۸ و نیم درصد مطلوبیت آزمایشگاهی در کشور رتبه دوم را دارد.

مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب روستایی گیلان تصریح کرد کرد: ۲۳ پروژه در ۲۴ روستا با جمعیت ۱۶ هزار نفر و با ۱۳ میلیارد تومان اعتبار شامل ۲ مورد بهسازی چشمه، ۵ حلقه حفر چاه، ۵ مخزن زیرزمینی، ۶۵ کیلومتر لوله گذرای، ۱۰ ایستگاه پمپاژ و ۶ سیستم کلر زنی در هفته دولت امسال به بهره برداری می‌رسد.

 

انتهای پیام/م.ع

تنش آبی در ۷۰ روستای گیلان

 

 

برچسب ها: وزارت نیرو ، آب
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.