رسولیان گفت: ۱۲.۵ درصدی افسردگی در جامعه شیوع پید کرده است که حدود دو سوم این افراد افکار خودکشی دارند.

تاسیس پایگاه اطلاع رسانی برای افزایش سواد سلامت روان/ شیوع 12.5 درصدی افسردگی در جامعهبه گزارش  حوزه بهداشت و درمان گروه علمی پزشكی باشگاه خبرنگاران جوان، مریم رسولیان، رئیس انجمن علمی روانپزشکان ایران در آستانه برگزاری سی و ششمین همایش سالانه این انجمن اظهار کرد: افسردگی یکی از اختلالات روانی شایع است. این اختلال حدود ۱۲.۵ درصدی در جامعه شیوع دارد. حدود دو سوم از افراد مبتلا به این بیماری، افکار خودکشی در ذهن دارند و ۱۵ درصد از آنها اقدام به خودکشی می‌کنند؛ این مسئله اهمیت  پیشگیری و درمان این بیماری را نشان می‌دهد.

با اشاره به راه‌اندازی کمپین پیشگیری و مقابله با افسردگی بیان کرد: افسردگی یکی از بیماری‌های شایع در حوزه سلامت روان به شمار می‌رود که در صورت بی‌توجهی به آن می‌تواند تاثیرات منفی در زندگی افراد وسلامت جامعه داشته باشد.

وی گفت: با توجه به خطرات ذکر شده و شیوع بالای این بیماری کمپینی برای مقابله و پیشگیری با افسردگی در جهت افزایش بهبود سلامتی جامعه در حال تشکیل است البته باید توجه داشته باشید که غمگین شدن با بیماری افسردگی متفاوت است و نباید اشتباه گرفته شود؛ غمگین شدن یا تجربه حس غم مسئله‌ای فراگیر است و همه‌ی افراد در برابر مشکلات، خلق افسرده را تجربه می‌کنند و اگر چنین نباشد غیر طبیعی است اما این به معنای ابتلا به بیماری افسردگی نیست.


بیشتر بخوانید: کشف دریچه‌های جدیدی برای درمان افسردگی


رسولیان تأکید کرد: افسردگی با غمگین شدن متفاوت است، افسردگی مجموعه‌ای از علائم شامل غمگینی، کاهش انرژی و کاهش خواب، کاهش اشتها کم شدن تمرکز و افت عملکرد است و این علائم بر زندگی و عملکرد فرد تاثیر منفی گذاشته و توصیه می‌شود مردم به این علائم حساس بوده و در این موارد حتما از پزشکان و روانپزشکان کمک بگیرند.

رئیس انجمن علمی روانپزشکان ایران بیان کرد: در همین راستا کنگره سالانه این انجمن از ۲۳ مهر امسال به مدت چهار روز در سالن همایش‌های رازی با حضور اساتید و صاحب‌نظران برجسته برگزار می‌شود.

وی با بیان این که برنامه‌های همایش با تمرکز بر موضوعات فرهنگی و اجتماعی موثر در سلامت روان انجام می‌گیرد، تصریح کرد: سمپوزیوم‌های پیشنهادی زیادی از سوی کمیته‌های انجمن و روانپزشکان داشته‌ایم و از آنجا که سمپوزیوم‌ها به صورت گروهی ارائه می‌شود و باید به موضوعات کاربردی بپردازند؛ اهمیت بسیاری دارند. تاکنون ۳۵ سمپوزیوم و ۱۹ کارگاه پیشنهاد شده و با توجه به ظرفیت محدود ارائه از بین سمپوزیوم‌ها انتخاب خواهد شد.

رسولیان یکی از اهداف انجمن علمی روانپزشکان ایران را افزایش سواد سلامت روان جامعه دانست و افزود: طی دو سال گذشته برنامه‌های متمرکزی در این زمینه انجام گرفته و سایتی با هدف آموزش عمومی و ارتقای سواد سلامت روان در حال راه‌اندازی است. تلاش می‌کنیم که قبل از برگزاری همایش رونمایی از این سایت انجام شود.

انتهای پیام/

افسردگی یکی از بیماری‌های شایع در حوزه سلامت روان

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار