وزیر خارجه آمریکا گفت کشورش ژاپن و کره جنوبی را به یافتن راهکاری در جهت حل اختلافات ترغیب می‌کند.

آمریکا امیدوار به ایجاد مصالحه میان کره جنوبی و ژاپن استبه گزارش گروه بین‌الملل باشگاه خبرنگاران جوان به نقل از خبرگزاری رویترز، مایک پمپئو، وزیر خارجه آمریکا اعلام کرد قصد دارد کره جنوبی و ژاپن را به یافتن مسیری رو به جلو برای حل مناقشه دو جانبه ترغیب کند.

وزیر خارجه آمریکا پیش از عزیمت به تایلند گفت واشنگتن هر دو طرف را ترغیب به امضای یک توافق موقت درباره اختلافاتشان می‌کند تا بتوانند زمان کافی برای انجام مذاکره دوجانبه داشته باشند.

او افزود: هر دوی آن‌ها شرکای بزرگ ما هستند. آن‌ها از نزدیک در حال همکاری با ما در زمینه خلع سلاح کره شمالی هستند، بنابراین قطعا برای آمریکا مهم خواهد بود که به آن‌ها کمک کند تا جایگاه مناسبی برای خود در کشورهای هم پیدا کنند.

پمپئو قرار است با وزرای خارجه کره جنوبی و ژاپن به طور جداگانه دیدار کند و سپس سه طرف در نشستی در حاشیه مجمع منطقه‌ای کشور‌های جنوب شرق آسیا در بانکوک تایلند گفت‌وگو کنند.

مهمترین عامل ایجاد تنش موجود میان دو کشور، رای سال گذشته دادگاه عالی کره جنوبی بود که شرکت‌های ژاپنی را به جبران خسارت وارده به قربانیان کره‌ای کار اجباری در طول جنگ دو کشور محکوم کرد. در مقابل ژاپن اعلام کرد که این حکم در تناقض با حقوق بین الملل است؛ چرا که خسارت مدنظر دادگاه در جریان اجرای معاهده سال ۱۹۶۵ پرداخت شده است.

بدین ترتیب روابط دو کشور پس از عادی‌سازی آن در سال ۱۹۶۵ به پایین‌ترین سطح در ما‌ه‌های اخیر رسیده، روابطی که ناظران بین‌المللی امیدوارند در جریان دیدار دو ماه آینده رهبران دو کشور و با میانجی‌گیری آمریکا به گرمی گراید.

در پی وخامت مناسبات سیاسی میان دو کشور، مردم کره جنوبی به تحریم کالا‌ها و خدمات ژاپنی ترغیب شده‌اند. ژاپن نیز محدودیت‌هایی بر صادرات محصولات دارای فناوری پیشرفته به کره جنوبی وضع کرده و بنابر ادعای سئول در تدارک آغاز جنگ تجاری با این کشور است. همزمان خطوط هوایی کره جنوبی از قصد خود برای توقف پرواز بین شهر بوسان و ساپورا واقع در شمال ژاپن از ماه سپتامبر آینده خبر داده‌اند. 

انتهای پیام/

برچسب ها: آمریکا ، آسیا
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار