دبیر ستاد فناوری نو و هویت‌ساز معاونت علمی و فناوری رئیس جمهوری گفت: هدف اصلی تزریق علم و فناوری در همه حوزه‌ها است و پیگیری حوزه صنایع دستی نیز در این زمینه از چندی پیش آغاز شده است.

به گزارش خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از زاهدان ،سید محمدحسین سجادی در نشست معاون صنایع دستی سازمان میراث فرهنگی کشور با صنعتگران زاهدان اظهار داشت: در زمینه تولید صنایع دستی در کشور توانمندی‌های خوبی داریم و باید فناوری را در حوزه تولیدات صنایع دستی به کار گیریم تا این محصولات امکان عرضه در بازار‌های جهانی را پیدا کنند.

وی با اشاره به اینکه باید روح فناوری به نگاه‌های سنتی افزوده شود، گفت: در تلاشیم فناوری و نوآوری را در عرصه‌های مختلف از جمله صنایع دستی به خدمت بگیریم تا قابلیت بهتری پیدا کنند.

دبیر ستاد فناوری نو و هویت‌ساز معاونت علمی و فناوری رئیس جمهوری افزود: پارک‌های علم و فناوری می‌توانند به شرکت‌ها و ارتقای کیفیت تولید کمک کنند و خانه‌های صنایع خلاق نیز می‌تواند یکی از برنامه‌های محوری با همکاری معاونت صنایع دستی باشد.

وی بیان کرد: با وجود اینکه عرصه صنایع دستی برای کشور مهم است، اما صنعتگران که اکثرا قشر کم درآمد جامعه هستند، آنطور که باید مورد توجه قرار نگرفته‌اند.

مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری سیستان و بلوچستان نیز در این نشست اظهار داشت: در سال‌های اخیر اتفاقات خوبی با کمک صنعتگران در این استان رقم خورده که از جمله این اقدامات ثبت ایرانشهر به عنوان شهر ملی سوزن دوزی و ثبت روستای کلپورگان سراوان به عنوان روستای جهانی سفال است.

علیرضا جلالزایی گفت: شناسنامه‌دار کردن صنعتگران سیستان و بلوچستان از دیگر اقداماتی است که منجر به شناسایی بیش از ۸۰ درصد صنعتگران شد.

وی افزود: صنعتگران این استان در تمام نمایشگاه‌های سطح کشور شرکت کرده و همواره حضور پررنگی در بیشتر نمایشگاه‌ها دارند.

مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری سیستان و بلوچستان بیان کرد: پیگیر ایجاد بازارچه دائم صنایع دستی زاهدان هستیم که می‌تواند باعث رونق صنایع دستی شود و برای ایجاد بازارچه صنایع دستی در سیستان نیز فضای بسیار خوبی در نظر گرفته شده است.

وی با اشاره به اینکه در کلپورگان کوره سوم نیز احیا شده و پخت سفال از پنج هزار به ۱۵ هزار قطعه رسیده است، گفت: کوره چهارم سفال نیز در این روستا در حال نصب است که می‌تواند میزان رضایت صنعتگران و در نتیجه عملکرد بهتر و افزایش تولید را به دنبال داشته باشد.

وی افزود: صادرات صنایع دستی سیستان و بلوچستان اغلب به صورت چمدانی و سفارشی است، اما علاوه بر این امسال از طریق گمرکات حدود هفت میلیون دلار صادرات صنایع دستی استان انجام شده است.

جلالزایی ادامه داد: خانه صنایع خلاق در این استان با محوریت سه مکان شامل پارک علم و فناوری، اداره کل میراث فرهنگی سیستان و بلوچستان و نیز در چابهار راه اندازی خواهد شد.

وی تصریح کرد: یکی از اقدامات بسیار خوب حوزه صنایع دستی، احیای هنر‌هایی است که رو به فراموشی بود و هنر آهنگری از جمله این هنر‌ها است.

انتهای پیام/گ

تزریق علم و فناوری  به همه حوزه‌ها

برچسب ها: اخبارعلمی ، فناوری
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار