رییس کمیسیون آموزش، تحقیقات و فناوری مجلس شورای اسلامی گفت: با توجه به تعداد بانشسته‌های فرهنگی، نظام آموزشی کشور با ۱۰۰ هزار کمبود نیرو همراه خواهد شد.

کمبود ۱۰۰ هزار نیرو در نظام آموزشی کشوربه گزارش خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از اراک؛ زاهدی، رییس کمیسیون آموزش، تحقیقات و فناوری مجلس شورای اسلامی در نشست مشترک مسئولان آموزش و پرورش و روسای دانشگاه‌های استان مرکزی گفت: امسال حدود ۶۰ هزار فرهنگی بازنشسته می‌شوند و سال گذشته نیز ۴۰ هزار نیروی آموزش و پرورش بازنشسته شدند که این امر نظام آموزشی کشور را با ۱۰۰ هزار کمبود نیرو همراه می‌کند.

زاهدی افزود: برای جبران این کمبود آزمون استخدامی در دستور کار قرار دارد تا بخشی از این مشکلات برطرف شود.

زاهدی با اشاره به وضعیت مدارس فرسوده گفت:  ۱۲۰ هزار کلاس درس در کشور نیازمند بازسازی است و بدون شک دولت به تنهایی نمی‌تواند در این امر مشارکت کند و از سویی دیگر برداشت از صندوق توسعه ملی با توجه به شرایط اقتصادی امکان پذیر نیست بلکه باید از ظرفیت‌های جامعه خیران کمک گرفت.

 او ادامه داد: باید با یک برنامه ریزی کارشناسی و تدوین افق‌های کاری ظرف ۲ سال آینده پرونده این مدارس در استان بسته شود.

رییس کمیسیون آموزش، تحقیقات و فناوری مجلس شورای اسلامی گفت: ظرف ۲ هفته آینده نشستی پیرامون مشکلات استان مرکزی در این کمیسیون پیش بینی می‌شود و با حضور استاندار و سازمان نوسازی و بازسازی مدارس، ساماندهی مدارس کانکسی انجام می‌شود.

انجام تدوین سند آموزشی شهرستان‌ها

سعیدرضا شامحمدی در این جلسه با اشاره به اقدامات و اهداف اداره کل فنی و حرفه‌ای استان مرکزی اظهار داشت: دو نوع آموزش مهارتی رسمی و غیررسمی وجود دارد به طوری که در آموزش‌های رسمی سازمان فنی و حرفه‌ای و در آموزش‌های غیررسمی دستگاه‌های اجرایی و بنگاه‌های اقتصادی متولی هستند.

او افزود: اداره کل فنی و حرفه‌ای استان مرکزی ۲۱ مرکز ثابت، ۱۳ مرکز جوارکارگاهی، ۴ مرکز اس سی دی و ۲۶۷ آموزشگاه آزاد دارد همچنین از تعداد ۳۶۷ پرسنل، ۲۲۰ نفر پرسنل رسمی و پیمانی و باقی هم پرسنل حق‌التدریس هستند.

مدیرکل فنی و حرفه‌ای استان مرکزی ادامه داد: از جمله اهداف اصلی فنی و حرفه‌ای سیاست‌گذاری در بازه زمانی سه ساله، ترویج و تقویت مهارت‌آموزی، آموزش بر مبنای تقاضامحوری متناسب با بازار کار، توسعه آموزش‌ها در راستای تحقق عدالت اجتماعی و ارائه آموزش‌های با کیفیت و اثربخش است.

شامحمدی تصریح کرد: با توجه به مشکلات اقتصادی، ۱۴۳ درصد عملکرد آموزشی داشتیم و به تمام دستگاه‌های درخواست‌کننده آموزش داده شد و از تعداد ۲۶۷ آموزشگاه آزاد تعداد ۲ میلیون و ۶۳۰ هزار نفر ساعت آموزش به عبارتی تقریبا برای ۸ هزار نفر آموزش‌ها داده شد که در سطح استان هم عملکرد خوبی داشتند.

وی بیان کرد: در راستای تعامل با آموزش و پرورش استان در طرح مهارت‌آموزی در محیط واقعی کار، سال گذشته ۶ هزار نفر آموزش داشتیم و امسال نیز به ۱۶ هزار نفر می‌رسد، همچنین دوره‌های کارورزی آموزش و پرورش هم اجرا شد، در زمینه تفاهم با دانشگاه‌ها ۴ مرکز اس سی دی راه‌اندازی شدند.

مدیرکل فنی و حرفه‌ای استان مرکزی با اشاره به نظام آموزش مهارتی گفت: در استان و به دنبال آن در شهرستان‌ها، شورای عالی مهارت برگزار شد که در نتیجه آن تدوین سند آموزشی شهرستان‌ها انجام شد به طوری که در هر شهرستان بر اساس نیاز و سایر موارد، آموزش‌ها داده می‌شود، از جمله مشکلات موجود فقر فرهنگ مهارت‌آموزی است که باید اقدامات لازم انجام شود .

او افزود : همچنین پایین بودن حقوق پرسنل و موظفی آموزش مربیان که ۴۸ ساعت است و کمبود نیرو در روستا‌ها و مناطق محروم، کمبود تجهیزات و به روزرسانی آن‌ها و کمبود اعتبارات از سایر مشکلات است.

انتهای پیام/ ر

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.