صادرات ۵۵ هزار دلاری صنایع‌دستی لرستان

معاون صنایع‌دستی و هنر‌های سنتی اداره کل میراث فرهنگی لرستان گفت: سال گذشته صادرات چمدانی استان حدود ۵۵ هزار دلار بوده است.

به گزارش خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از لرستان،افشین باباحسینی معاون صنایع‌دستی و هنر‌های سنتی اداره کل میراث فرهنگی لرستان از تولید سالانه ۲۵ تا ۳۰ هزار مترمربع بافت در استان خبر داد و گفت: سال گذشته صادرات چمدانی استان حدود ۵۵ هزار دلار بوده است.

 باباحسینی  با اشاره به ثبت فعالیت ۷ هزار صنایع‌دستی کار در لرستان اظهار کرد: نام این تعداد از افراد در سامانه هوشمند صنایع دستی کشور به ثبت رسیده و دارای یکی از مجوز‌های چهارگانه هستند.

وی بیان کرد: با این وجود برخی هنرمندان تحت نظر دیگر سازمان‌های حمایتی همچون کمیته‌امداد و بهزیستی فعالیت می‌کنند که جامعه آماری آن‌ها به طور مستقیم ۳۰ و به طور غیرمستقیم ۸۰ هزار نفر است.

معاون صنایع‌دستی و هنر‌های سنتی اداره کل میراث فرهنگی لرستان از تولید سالانه ۲۵ تا ۳۰ هزار مترمربع بافت هنری همچون گلیم و جاجیم در استان خبر و ادامه داد: سال گذشته صادرات چمدانی استان حدود ۵۵ هزار دلار بوده است.

باباحسینی تصریح کرد: صنایع‌دستی همچون ماشته‌بافی و هرمی‌بافی خاص لرستان بوده و به نام این استان به ثبت رسیده‌اند، ضمن اینکه فعالیت در این حوزه‌ها بایستی بر اساس استاندارد‌های تعیین‌شده از سوی میراث فرهنگی استان انجام شود.

وی با اشاره به نبود پایانه صادراتی و ارزیاب در استان، این مهم را یکی از عوامل صادرات صنایع‌دستی لرستان از طریق استان‌های همجوار و همچنین آمار پائین صادرات بیان کرد.

معاون صنایع‌دستی و هنر‌های سنتی اداره کل میراث فرهنگی لرستان ادامه داد: در این راستا با سازمان مرکزی مکاتباتی صورت گرفته تا به ارزیاب‌های مستقر در گمرک آموزش‌های تخصصی مرتبط با صنایع‌دستی جهت رفع مشکلات ارائه شود.

باباحسینی، هزینه بالای تأمین مواد اولیه و نبود مجتمع بزرگ رنگ‌رزی و نخ‌ریسی در استان را از مهمترین مشکلات جامعه صنایع‌دستی‌کاران برشمرد و گفت: این موضوع موجب بالارفتن قیمت تمام شده محصول و همچنین صادرات از طریق استان‌های همجوار شده است.

وی تصریح کرد: در تلاش هستیم که با همکاری بخش خصوصی و همچنین دهیاری‌ها و بخش‌داران مناطق گردشگرپذیر استان، بازارچه‌های فروش صنایع دستی را به جهت حمایت از این هنرمندان راه‌اندازی نماییم.

انتهای پیام/ر

۵۵ هزار دلار صنایع‌دستی لرستان صادر شده است

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.