رئیس جمهوری پیشین افغانستان روند کنونی صلح را یک دسیسه از سوی آمریکا و پاکستان خواند.

کرزی: روند صلح در اختیار افغانستان نیست بلکه یک دسیسه از سوی آمریکا و پاکستان استبه گزارش حوزه افغانستان باشگاه خبرنگاران جوان،  حامد کرزی، رئیس جمهوری پیشین افغانستان طی سخنانی تاکید کرد که روند صلح در اختیار مردم افغانستان نیست بلکه یک دسیسه از سوی آمریکا و پاکستان می باشد.

وی اظهار داشت: با اینکه از اهداف آمریکا در روند صلح آگاهم اما روند صلح کنونی یک فرصت است تا مردم افغانستان با هوشیاری و قدم‌های دقیق به صلح دائمی برسند.

کرزی افزود: «میان صلح با ما و معامله آمریکا با پاکستان فرق وجود دارد؛ ما صلح در کشور خود را تایید می‌کنیم ولی معامله آمریکا با پاکستان روی افغانستان را به هیچ عنوان قبول نداریم.»

کرزی تاکید کرد: روند صلح تاکنون بین الافغانی نبوده و کوشش بر این است که پروسه در اختیار آمریکا و پاکستان باقی بماند که به معنی ضرر افغانستان و به نفع آمریکا و پاکستان است؛ اگر روند صلح بین الافغانی نشود و در دستان آمریکا و پاکستان باقی بماند، در آن صورت با طالبان صلح می‌شود، اما داعش به جنگ ادامه خواهد داد و این روند در واقع روند صلح نیست، بلکه به معنی تغییر دادن مرحله جنگ خواهد بود. در روند صلح باید کوشش شود که داعش هم نابود شود.

رئیس جمهور سابق افغانستان عنوان کرد: هم دولت افغانستان و هم طالبان دقت کنند که قدم اول در روند صلح باید قطع جنگ و خونریزی باشد زیرا هر گلوله ای که شلیک می‌شود به نفع خارجی‌ها است.

کرزی تاکید کرد: در قدم دوم لازم است برای منفعت افغانستان در روند صلح، چین و روسیه با آمریکا شانه به شانه همراه باشد و صلح افغانستان را ضمانت کنند؛ همچنین ایران و هند نیز به عنوان دو کشور قدرتمند منطقه شامل روند صلح شوند تا زمینه افراط گرایی از منطقه برچیده شده و دیگر مکاتب افغانستان تخریب نشوند.

انتهای پیام/

 

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار