مسئول میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری خوسف گفت:خوسف به عنوان شهر مله بافی و خور به عنوان روستای سنگ تراشی، ثبت ملی شدند.

 به گزارش   گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از بیرجند  ، صالحی، مسئول میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری خوسف گفت: پنبه مله با رنگ قهوه‌ای و کرم منحصر به فرد خود از سالیان گذشته در شهرستان خوسف کشت می‌شده است، اما در دهه‌های گذشته به دلیل خشکسالی‌ها کشت این محصول محدود شده بود که به همت کشاورزان و تلاش میراث فرهنگی و جهاد کشاورزی این محصول در دوسال اخیر احیا شد.


او افزود: مردم خوسف از پنبه قهوه برای تهیه جانماز، سجاده، عبا، چادرزنانه و پرده مساجد استفاده می‌کنند.


صالحی گفت: دانش کشاورزی، فن نخ ریسی، سنت‌ها و نمود‌های شفاهی پنبه مله این شهرستان به شماره ۱۶۲۳ تیر سال گذشته در فهرست میراث معنوی کشور به ثبت رسیده است و شماره ملی خود شهر خوسف به عنوان شهر ملی مله بافی تا دو هفته آینده در میراث فرهنگی کشور تعیین می‌شود.


مسئول میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری خوسف با اشاره به اینکه ۸۰ کارگاه خانگی پارچه بافی خوسف، همزمان مله بافی را هم انجام می‌دهند، افزود: اولین خانه مله بافی خراسان جنوبی در خانه تاجور شهرستان خوسف و اولین شرکت تعاونی مله بافی استان از ابتدای امسال در خوسف راه اندازی شده است و موسسه خیریه رسول و دو شرکت تعاونی هم در زمینه مله بافی اعلام آمادگی کردند.


صالحی همچنین با بیان اینکه روستای خور شهرستان خوسف در حوزه تراش سنگ‌های نیمه‌قیمتی به صورت مشروط ثبت ملی می‌شود، ادامه داد: مشروطیت این پرونده به این دلیل است که روستای خور در فرصت یکساله و تا نشست بعدی شورای راهبردی انتخاب شهر‌ها و روستا‌های ملی صنایع‌دستی، باید استاندارد‌های لازم را برای ثبت به عنوان روستای ملی کسب کند.
انتهای پیام/ب


ثبت ملی مله بافی خوسف و سنگ تراشی خور

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار