زرویی نصرآباد گفت:امسال سال خوبی برای فرهنگ نیست چرا که دولت مقاومت و صرفه جویی مالی را از این بخش آغاز کرده است.

به گزارش خبرنگار حوزه موسیقی  گروه فرهنگی باشگاه خبرنگاران جوان، نشست رسانه‌ای نهمین جشنواره بین المللی دف نوازی و دف نوای رحمت امروز (چهارشنبه ) در حوزه هنری برگزار شد.

امین مرادی رئیس حوزه هنری استان کردستان ابتدا توضیحاتی درباره این فستیوال ارائه و درباره دف صحبت کرد.

وی با بیان اینکه شعار جشنواره همگرایی است،گفت: این جشنواره از ۲۲ تا ۲۴ مرداد ماه در سنندج برگزار می‌شود و مهمترین هدف ما کشف استعداد است.

مرادی با بیان اینکه کردستان مهد موسیقی عرفانی است،گفت: ما مولودی خوانی هم در این دوره داریم. در این دوره بخش بین الملل به شکل سه گروه و به شکل غیر رقابتی حاضر هستند. ما سیزده گروه در بخش دف نوازی خواهیم داشت و تک نوازی و گروه نوازی دف هم خواهیم داشت.

وی افزود: جشنواره در پارک استقلال ساعت ۱۸ و ۳۰ در سنندج آغاز خواهد شد. ما امسال از پنج‌نفر از دف نوازان دراویش خانقاهی نیز تقدیر می‌کنیم.

بیژن کامکار دبیر جشنواره در ادامه از تاریخ دف در ایران گفت و اظهار کرد: دف یک ساز ایرانی است. دف نوازی در جشن‌هایی مانند میلاد امام علی (ع) یا میلاد حضرت محمد (ص) میان دراویش وجود دارد. نکته جالب این است که با وجود سنگین بودن دف، بانوان هم به این ساز روی آورده اند و در جشنواره حاضر هستند.

گلایه مدیر عامل سپهر حوزه هنری از برگزاری جشنواره‌های هنری به دست نهاد‌های غیر هنری 

محمد زرویی نصر آباد مدیر عامل سپهر حوزه هنری با بیان اینکه امسال سال خوبی برای فرهنگ نیست، گفت: دولت مقاومت و صرفه جویی مالی را از بخش فرهنگ و هنر آغاز کرده است. دلسردی‌هایی اخیرا به وجود آمده که شامل برگزاری جشنواره‌های هنری به دست نهاد‌های غیر هنری است؛ نهاد‌هایی که که خیلی ارتباطی با فرهنگ و هنر ندارند.

وی افزود:این جشنواره‌ها با وجود مشکلات اقتصادی هر سال پر رونق‌تر و پر هزینه‌تر از سال گذشته برگزار می‌شود. ما سال قبل وعده بین المللی شدن جشنواره را دادیم و برای تحقق این وعده سه گروه در بخش بین الملل حضور دارند. گروه سماج، گروه مولوی از کردستان عراق و گروهی دیگر در بخش بین الملل هستند. بخش تجلیل هم از سال ۹۳ بود. در این دوره از استاد محمد جلیل اندلیبی تقدیر می‌شود که انشاء الله هم از او  مستندی پخش خواهد شد.

نصر آباد ادامه داد: من کامکار را پدر دف ایران می‌دانم. ایشان پدر معنوی جشنواره دف نوای رحمت هم هستند. در زمینه رشد کمی، اتفاقات خوبی برای جشنواره افتاده است. دوره ششم ۲۱ نفر، دوره هفتم ۲۵ نفر و دوره هشتم تعداد دف نوازان به ۳۰ نفر رسید. امسال هم رشد علاقه‌مندان به دف دلگرم کننده است و امیدواریم از امکانات مالی به درستی در جشنواره استفاده شود.

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.