روایت خواندنی از رکورددار سفر به حج

رکورددار سفر به حج در ایران می گوید: نخستین سفرم در سال ١٣٣٤ شمسی بود.

روایت خواندنی از رکورددار سفر به حجبه گزارش گروه وبگردی باشگاه خبرنگاران جوان، «سیدمحمود میرهندی اصفهانی» رکورددار سفر به حج در ایران است. او ٤٦ سفر تمتع و ٣٥ سفر عمره را تجربه کرده است و حافظه نیم‌قرن حج در کشور است. او در تعریف اولین سفر حج خود می‌گوید: نخستین سفرم در سال ١٣٣٤ شمسی بود.

در آن زمان کمیسیون حج در فرمانداری هر شهر منعقد می‌شد و ما برای صدور برگ صلاحیت تشرّف به حج تقاضا می‌کردیم و پس از موافقت کمیسیون، به شهربانی می‌رفتیم و تقاضای گذرنامه می‌کردیم و بعد از اخذ گذرنامه، به سفارت عربستان سعودی مراجعه می‌کردیم و ویزا می‌گرفتیم و از ایران با هواپیما و یا از عراق و ممالک دیگر از راه زمینی به جدّه می‌رفتیم.

از اصفهان با اتوبوس به تهران و از تهران به عراق می‌رفتیم، بعد از تشرّف یکی دو روزه به نجف اشرف و سامرا و کربلا و کاظمین که مجموع آن تقریبا هشت روز می‌شد، با یک شرکت به دمشق و از آن‌جا با هواپیما عازم جدّه می‌شدیم و طول سفر با برگشت به عراق، حدود ٤٠ روز بود و رسماً کاروانی در کار نبود بلکه گروهی از حمله‌دار‌ها چندین نفر را جمع می‌کردند و با گرفتن حق‌الزحمه از سیصد تا پانصد تومان، در طول سفر، وسایل حرکت و مسکن و دیگر خدمات را تعیین می‌کرد.

البته تهیه خوراک با خود حاجی بود. در اطراف مسجدالحرام، به‌خصوص در صفا و مروه، مغازه‌هایی بود که زائران از آن خرید می‌کردند؛ عمدتا از رومیزی‌های بافت خارج و یا رویه متکّا از همان جنس و روتختی‌هایی می‌آوردند. در مغازه‌های عطاری جمعیت بسیار بود و مردم دارو‌های سنّتی مثل روغن هندی و ... می‌خریدند و به عنوان سوغات می‌آوردند.

منبع: شهروند

انتهای پیام/

برچسب ها: حجاج ، خواندنی
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
-
حمید
۰۹:۲۷ ۱۷ مرداد ۱۳۹۸
اگه بعد از سفر اولش پول بقیه رو به افراد نیازمند میداد ثوابش بیشتر بود
آخرین اخبار