به گزارش گروه وبگردی باشگاه خبرنگاران جوان، «سمانه کچویی» خبرنگار شبکه اسپانیایی زبان هیسپان تی وی درباره متفاوت بودن کار خبری برای مخاطب برون مرزی گفت: خبرنگاران برون مرزی سربازان گمنام صدا و سیما هستند، در این حوزه نگاهها باید متفاوت باشد، در مقایسه با شبکههای داخلی نمیتوان هر آنچه را که خبرنگار میبیند همانطور منتقل کند، نوشتار باید متفاوت باشد، سبک نوشتاری و سبک پرداختن به وقایع متفاوت است؛ ما در واقع ویترین جمهوری اسلامی هستیم و ایران را به کسانی معرفی میکنیم که آشنایی کاملی با این کشور ندارند.
وی افزود: باید نوع بیان به گونهای باشد که حقایق را به آنها بگوییم، روی این حساب کار کردن برای شبکههای برون مرزی نسبت به شبکههای داخلی متفاوت است، حساسیت روی آن بیشتر است و این کار ما را خیلی سختتر میکند، اما شیرینیهای خودش را هم دارد، در واقع ما سخنگوی ایران برای خارج از کشور هستیم و این حس خوبی را به آدم میدهد که بتوانیم اطلاعات درباره ایران خودمان را آنطوری که هست بدون سوء نیتی که شبکههای دیگر دارند، منتقل کنیم.
کچویی با اشاره بر این که به عنوان یک خبرنگار، برای اینکه بتواند در شبکهای کار کند که از منافع کشورش در آن دفاع میشود تلاش کرده است، گفت: هیسپان تی وی یک شبکه معتبر و رسمی است و برای من مهم است که برای شبکهای کار کنم که به منافع کشورم اهمیت میدهد.
خبرنگار هیسپان تی وی نکته جالب و قابل توجه از تجربه سالها همکاری اش با یک شبکه برون مرزی را نوع نگاه به زنان ایرانی دانست و گفت: بیشتر پیامهایی که در شبکههای مجازی دریافت میکنیم حاکی از جدال بین مخاطبان نسبت به نگاه جامعه ایران به زنان است، خیلی از این مخاطبان فکر میکنند که زنان ایرانی محدود هستند. حجاب را محدودیت آور میدانند، اما برخی از بینندگان ما که با جامعه ایران آشنا هستند جواب آنها را میدهند و از زن مسلمان و ایرانی دفاع میکنند و اینکه بینندگان ما به واسطه شبکه هیسپان تی وی مدافع ما میشوند برای من خیلی جذاب بوده است.
وی درباره میزان شناخت نسبت به مخاطبان برون مرزی گفت: با مردم اسپانیایی زبان تفاوت فرهنگی زیادی داریم، ولی سعی میکنیم مخاطب را بشناسیم، به علایق و سلایق آنها توجه کنیم. به نظرم همین تفاوت فرهنگی هم برایشان جذابیت داشته باشد که یک دنیای متفاوت با زبان خودشان به آنها مفاهیمی را منتقل میکند و چیزهایی به آنها میگوید که شاید خیلی از رسانههای دیگر به آن نپردازند، بنابراین شناخت مخاطب در موفقیت یک شبکه از اهمیت بالایی برخوردار است.
وی در همین رابطه افزود: ما برای مخاطبانی برنامه میسازیم که شناخت اندکی نسبت به جامعه ایران دارند، برای موفقیت و دیده شدن به طور مثال دستاوردهای دفاعی ایران برای مخاطب خارج از کشور جذاب است، یا مثلا خبرهایی که به موفقیت بانوان ایرانی مربوط میشود، دستاوردهای علمی ایران و به طور کلی ابعادی که نشان دهنده قدرت ایران در عرصههای مختلف است با بازخوردهای خوبی از سوی مخاطب همراه بوده است.
کچویی در مورد بازخوردهایی که از مخاطبان دریافت کرده است، گفت: فضای مجازی مثل یک زنجیره است از این طرف به آن طرف متصل میشود و آدمهایی که ما نمیشناسیم خیلی وقتها از طریقی با ما آشنا میشوند و ما را میبینند، بسیاری از اوقات برایم پیش آمده که از این طریق با مخاطبان هیسپان تی وی آشنا شده ام و وقتی فهمیده اند من همان سمانه کچویی خبرنگار هستم، برایشان خیلی جذاب و جالب آمده و سوالات زیادی در مورد ایران داشته اند، اینکه اگر به ایران سفر کنند امکانات لازم برای یک گردشگر مهیا است یا خیر؟ نکات ریزی را در مورد ایران میپرسند، چیزهایی که شاید برای ما اهمیت نداشته باشد، اما برای آنها بسیار جالب و جذاب است.
منبع: فارس
انتهای پیام/