مدیر کل منابع طبیعی استان از اجرای پیشنهادی طرح تملک دارایی سرمایه‌ای استان خبر داد.

نصر آبادی مدیر کل منابع طبیعی استان  در گفت و گو با خبرنگار  گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از بیرجند  ، گفت: مراتع از مهمترین و با ارزش ترین منابع است که بهره‌برداری صحیح از آن در تامین نیازمندی‌های استان به خصوص در زمینه فرآورده‌های پروتئینی نقش اساسی دارد.

او افزود: مراتع علاوه بر ارزشی که در تولید و تامین علوفه دارند، در جلوگیری از سیل و فرسایش خاک، استفاده از گیاهان دارویی و صنعتی، حفاظت آب و خاک، تولید اکسیژن و تلطیف هوا دارای اهمیت است.

نصر آبادی در ادامه گفت: تنها ۲۵% ارزش اقتصادی مراتع به تولید علوفه اختصاص دارد و ۷۵%مربوط به ارزش‌های زیست محیطی می‌باشد.

مدیر کل منابع طبیعی استان عنوان کرد: استان دارای ۶ میلیون و۲۱۴هزار و ۴۶۴ هکتار عرصه‌های مرتعی (خوب/ متوسط/فقیر) با توان تولیدی حدود ۶۳۸ هزار تن علوفه خشک قابل بهره‌برداری است.

او بیان کرد: در جهت حفاظت از عرصه‌های مرتعی ۲ طرح عمده در دست اقدام است، که شامل طرح ملی با عنوان طرح مدیریت پایدار مراتع کشور و طرح استانی به نام طرح بهبود و اصلاح مراتع می‌باشد.

نصرآبادی در ادامه با اشاره به اینکه از جمله طرح‌های استانی پروژه بیومکانیک است گفت: این طرح در مراتعی که تخریب شده و یا به شدت مورد چرای دام قرار گرفته، ولی هنوز پایه‌هایی از گونه‌ها گیاهی مناسب وخوش خوراک در منطقه وجود دارد اجرا می‌شود.

مدیر کل منابع طبیعی استان افزود: هدف از اجرای این طرح‌ها کنترل هرزاب‌ها و جلوگیری از هدررفتن آن و فرسایش خاک، افزایش رطوبت خاک، افزایش تولید علوفه مرتعی و راندمان تولید، تغذیه و افزایش سفره‌های آب زیرزمینی است.

انتهای پیام /  ط آ

اجرای طرح بهبود و اصلاح مراتع

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار