جاجیم هنر صنعتی ۲۵۰ ساله که علاوه بر زیبایی ، زمینه ی اشتغال بیش از یکصد نفر را در استان ایلام فراهم کرده است.

به گزارش گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از ایلام ، صنایع دستی یکی از صنعت‌های مهم هر ملت و کشوری است که ریشه در اعتقادات و آداب و رسوم مردم آن منطقه دارد ، صنعتی که می‌تواند بیانگر تمدن چند هزار ساله مردم هر دیار باشد.

استان ایلام نیز با قدمتی ۱۰هزار ساله و به بلندای تاریخ ، همواره در تولید صنایع دستی حرف هایی برای گفتن داشته و دارد که یکی از این صنایع ، صنعت جاجیم بافی است. جاجیم میراثی ماندگار از تلفیق نقش و طرح های ایرانی از گذشتگان ، که امروزه  بیشترین کاربرد را در تولید صنایع دستی دارد ، هنر صنعتی ۲۵۰ ساله که بافنده ، نقش آن را از ذهن خود و با دستان توانمند بر تار و پود نخ های جاجیم در هم می تند.

تارو پود هایی که دورو بافته می شوند / جاجیم نقشی از ذهن و هنر دست زنان و مردان ایلامی

جاجیم تلفیقی از سنت و مدرنیت

خانم محمدی از بازفندگان جاجیم در گفت و گو با خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از ایلام ، با اشاره به زیبایی و ظرافت بکار رفته در جاجیم ،گفت: بافنده این هنرصنعت می تواند  با بکارگیری و تلفیق سنت و مدرنیته در هنر خود ، محصولی زیبا را به علاقمندان هدیه کند.

او افزود: ده سالی است در شهرستان ایوان به کار جاجیم بافی مشغول هستم و در این مدت توانسته ام علاوه بر اشتغال برای خود ، زمینه اشتغال برای ۳۰ نفر از جوانان این شهر فراهم نمایم.

خانم محمدی با اعلام رضایت از درآمد جاجیم بافی تاکید کرد: بیشترین فروش محصولات از جنس جاجیم به رخت خواب پیچ های جاجیمی ، کیف ، کفش و لباس بر می گردد که همواره طرفداران خاص خود را دارد.

هنرصنعتی ۲۵۰ ساله که علاوه بر زیبایی و بازار فروش درآمد خوبی هم برای بافندگان این قشر دارد به شرط آنکه زمینه صادرات آن رونق بیشتری بگیرد تا جوانان بیشتری برای تولید به این هنر روی بیاورند و در این مسیر درآمد زایی داشته باشند که این موضوع خود باعث کاهش آمار بیکاری در استان می شود و علاوه بر اشتغال جوانان استان صادرات هم می تواند رونق بیشتری بگیرد و ارز آوری را برای استان به دنبال داشته باشد.

هنری ماندگار که در فهرست آثار معنوی کشور بنام استان ایلام ثبت شده است.

تارو پود هایی که دورو بافته می شوند / جاجیم نقشی از ذهن و هنر دست زنان و مردان ایلامی

جاجیم ، دست بافته ای بنام ایلام

محسنی معاون میراث فرهنگی ، صنایع دستی و گردشگری استان ایلام گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از ایلام ، با بیان قدمت چندصدساله ی جاجیم بافی در استان ایلام ، گفت: با اقدامات صورت گرفته از طرف سازمان میراث فرهنگی ، صنایع دستی و گردشگری این اثر هنری در سال ۹۶ به شماره ثبت ۲۰۰ بنام استان ایلام ثبت شد.

او به علاقه و دربرگیری این هنرصنعت در استان ایلام اشاره کرد و افزود: بیش از یکصد بافنده در کل استان به بافت جاجیم مشغول هستند که هرساله به این تعداد افزوده می شود.

اما در کنار اشتغال این هنر صنعت ، توجه به ظرفیت های مرز بین المللی مهران و تردد میلیونی زوار اربعین می تواند بر توسعه آن نقش دوچندانی ایفا کند.

مرز مهران محلی برای معرفی و ارز آوری جاجیم

با توجه به ایجاد غرفه های صنایع دستی در سال های گذشته در مرز بین المللی مهران برای معرفی صنایع دستی اما می طلبد که این موضوع با جدیت بیشتری پیگیری و اجرا شود چرا که ایجاد غرفه های صنایع دستی در مرز مهران همزمان با اربعین حسینی می تواند نقش بسزای در شناخت و معرفی فرهنگ و آداب و رسوم مردم استان ایلام داشته باشد که این امر می تواند صنایع دستی استان را به راحتی به تمام دنیا معرفی کند که خود باعث درامد زایی هم می شود.

تارو پود هایی که دورو بافته می شوند / جاجیم نقشی از ذهن و هنر دست زنان و مردان ایلامی

محسنی معاون میراث فرهنگی ، صنایع دستی و گردشگری استان ایلام بر ضرورت معرفی این هنر دست بافته تاکید کرد و گفت : توجه به مرز مهران و تردد زائران در ایام اربعین حسینی می تواند در معرفی این هنرصنعت نقش مهم و برجسته ای ایفا کند.

او اعلام کرد : با رایزنی های صورت گرفته و اقدامات از پیش انجام شده بدنبال افتتاح نمایشگاه صنایع دستی در ایام اربعین حسینی در استان هستیم تا ضمن معرفی آثار صنایع دستی باعث ارز آوری به کشور شویم.

اما در کنار تولید و اشتغالزایی بافندگان نیز دغدغه هایی دارند ، مشکلاتی که با رفع آنها می توان علاوه بر توسعه تولید شاهد پیشرفت این دست بافته باشیم.

تارو پود هایی که دورو بافته می شوند / جاجیم نقشی از ذهن و هنر دست زنان و مردان ایلامی

دغدغه بافندگان از نداشتن بیمه

حمید یعقوبی از تولیدکنندگان جاجیم در استان در گفت و گو با خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از ایلام ،  یکی از دغدغه‌های بافندگان را نبود بازار فروش دانست و اظهار کرد : این موضوع باعث شده دلال‌ها جاجیم را از بافندگان به قیمت کمتر از ارزش واقعی خریداری کنند و آن را به استان‌های دیگر با قیمت بالاتر بفروشند.

او ادامه داد : نبود نظارت کافی و فراهم نشدن بستر لازم برای ارائه صنایع دستی در استان موجب شده تا سود دلالان بیشتر از بافندگان باشد ، موضوعی که می طلبد مسئولان به آن ورود کنند و چاره ای برای این معظل بی اندیشند.

او نبود بیمه را از دیگر مشکلات بافندگان دانست که موجب دلسردی این قشر شده است و اظهار کرد:  برای حل این مشکل چندین بار به اداره بیمه تامین اجتماعی استان و حتی به تهران نیز مراجعه کرده ایم که متاسفانه با جواب منفی مسئولان مواجه شده است.

بیمه تامین اجتماعی بافندگان در گرو تایید سازمان میراث فرهنگی

نداشتن بیمه یکی از چالش های اصلی و نداشتن امنیت شغلی پیش روی بافندگان است.موضوعی که باید توجه بیشتری به آن داشت و برای فراهم ساختن و برداشتن موانع پیش و روی بافندگان برای پرداخت بیمه از سوی مسئولان  تلاش بیشتری شود، نداشتن بیمه موجب جلوگیری از جذب جوانان به این هنر صنعت می شود و این موضوع نه تنها مانع ایجاد اشتغال در جوانان در این رشته می شود بلکه باعث دلسرد شدن بافندگان این رشته که تمام وقت خود را صرف بافتن این دست بافته می کنند می شود که این موضوع باعث کم رنگ شدن این میراث ماندگار و حتی به فراموشی سپردن آن در استان می شود.

تارو پود هایی که دورو بافته می شوند / جاجیم نقشی از ذهن و هنر دست زنان و مردان ایلامی

سهیلا ملکشاهی مدیر کل بیمه تامین اجتماعی استان ایلام در گفت و گو با خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از ایلام ، از برنامه های سازمان تامین اجتماعی برای بیمه کردن فعالان حوزه صنایع دستی خبر داد و گفت : سازمان تامین اجتماعی هیچ محدودیتی برای بیمه شدن بافندگان صنایع دستی ندارد.

او ادامه داد : فعالان حوزه صنایع دستی می بایست جهت ثبت نام و ارسال مدارک برای بهره مندی از خدمات  بیمه تامین اجتماعی به سازمان میراث فرهنگی ، صنایع دستی و گردشگری مراجعه و در سامانه بیمه این سازمان ثبت نام نمایند.

ملکشاهی ادامه داد : در صورت ارسال لیست فعالان حوزه صنایع دستی از طرف میراث فرهنگی به تامین اجتماعی این ارگان مشکلی در خصوص ثبت نام این افراد و ثبت بیمه تامین اجتماعی آنها ندارد.

حالا با توجه به مشکلات این قشر که در طول مسیر بافندگی دارند مسئولان باید این موضوع را فراموش کنند که توجه به این دست بافته قدیمی هم باعث رونق در تولید بافندگان می شود و هم صادرات و ارز آوری را برای استان بدنبال خواهد داشت که این توجه علاوه بر اشتغالزایی بیشتر جوانان و پای کار آمدن آنها باعث افزایش تعداد بافندگان در استان خواهد شد.

باید توجه کرد که توسعه صنایع دستی نقش بسزایی در کاهش آمار بیکاری دارد و باعث شناساندن صنایع دستی استان ایلام ، بخصوص جاجیم بافی به کشور و حتی خارج از کشور می شود . امیدواریم مسئولان قدم های استواری در راستای معرفی این هنر صنعت و موانع پیش روی بافندگان بردارند.

گزارش از سجاد اویسی

انتهای پیام/ه

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.